Youssef
    Hej ! Jag har gått ut ett fyraårigt introduktionsprogram som inte högskole förberedande. Därefter håller jag sedan mer än ett år tillbaka på att läsa de ämnen som inte ingick i mitt program på komvux. Jag gör det dels för att få gymnasieexamen och dels för att bli behörig till apotekarprogrammet. Det går faktiskt bra och jag har bara kvar 3 ämnen kvar att läsa innan jag ska söka till universitet ( Matte 4, svenska 3 och fysik 2 ). under min gymnasietid på introduktions programmet läste jag de vanliga gymnasiegemensamma ämnen plus att jag läste några ämnen som inte krävs för min framtida utbildning såsom teater och Musik. I musik fick jag E och jag är rädd att det skulle ingå i mitt snitt och därmed sänka det totala snittet vilket minskar rejält mina chanser att komma in på apotekarprogrammet. För att jag har en hel del A och vill inte att ett ämne som inte ingår som krav att läsas till apotekare ska sänka mig. När jag räknar de totala ämnen som ska läsas ( allmän behörighet+ särskild behörighet ) så blir det precis 2500 poäng så jag antar att ämnen som musik och teater kommer att tas bort eller ? Sedan har jag en annan fråga. Det är så att jag läste franska 1-4 under min gymnasietid och fick A på alla dessa fyra kurser, Jag antar att de räknas för att moderna språk räknas i naturprogrammet eller ? Sedan en följdfråga ger franska 3 och 4 totalt 1,5 meritpoäng för mig eller ?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Youssef,
    svarar på din sista fråga först - om meritpoäng för moderna språk; ja, godkända betyg i moderna språk 3 och 4 ger 1,5 i merit.
    För övrigt så är jag inte helt säker på att jag förstår din situation på "betygsfronten".

    Om det är så att du nu läser mot Examensbevis från komvux - då kommer det att ingå 2400 poäng (för att betyg i Idrott och hälsa 1 för inte ingå i examensbevis från komvux). Exakt Hur ditt examensbevis kommer att utformas - måste du diskutera med Syv på komvux. Det är bra om du bokar tid med SYV på komvux och påtalar att du vill ta in så många kurser från din gymnasietid där du har A-betyg, som möjligt - in i ditt examensbevis från komvux.

    Annars så brukar syv-ar på komvux själva göra så att de tar in så många höga betyg från personens tidigare studier in i komvux-examen som möjligt. Reglerna är komplicerade och de ändras också... ibland gäller "det här" och sedan, kort tid därefter, kan det bli förändrat.
    Prata därför med SYV på komvux där du läser mot Examensbevis.

    Vänligen

    Julia syv