Lily

    Hej,

    Jag fick gå om 3:an på gymnasiet p.g.a depression, och nu när jag avslutat mitt fjärde år på gymnasiet är jag godkänd i alla ämnen förutom ma4 och kemi 2. Skolan upptäckte igår att jag hade fått ett F i ytterligare ett ämne, men det visade sig att det handlade om ett misstag då läraren konfirmerade att jag är godkänd i ämnet som det står att jag har fått F i. Skolan berättade att de genast ska rätta till felet, och ändra i registreringen så att det står att jag har godkänt i ämnet. Grejen är den att jag idag fick mina betyg i brevlådan (detta var då betygen som de skickade ut innan de upptäckte felet, alltså står det att jag har F i 3 ämnen, vilket jag egentligen inte har), och istället för en gymnasieexamen står det att jag har ett studiebevis. Det jag undrar är ifall jag kommer att få en gymnasieexamen så fort felet har rättats till? (jag har läst 2500 poäng, och har alltså F i 200 poäng) Eller kommer jag få ett nytt studiebevis istället för en gymnasieexamen även efter att felet har rättats?

    • Julia : Har det löst sig? Vad sa Antagning.se - kommer de bedöma dig som behörig även om ditt Examensbevis kommer in senare? Vi på Fråga SYV håller tummarna för dig hårt-hårt! Önskar dig en mycket trevlig sommar och lycka till med allt som du vill satsa på! :)
    • : Hej, ja allt löste sig! Skolan kommer att skicka ett examensbevis till mig och idag när jag loggade in på antagning.se stod det att jag var behörig! :)
    • Anna : Perfekt! Jättebra att det löste sig! Ha nu en fortsatt trevlig sommar! :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lilly,

    som jag förstår din situation, borde du få Examensbevis. 200 F-poäng ligger inom "ramen för vad som är möjigt att ha" och fortfarande uppfylla kraven för examensbevis. Jag tror därför du kommer att få ditt examensbevis.

    Har du sökt till högskola till hösten? I så fall det är lite Panik! - då sista dag att komplettera med Examensbevis är idag, den 21 juni. Om du sökte till högskola till hösten - gå in på Mina sidor på Antagning.se - på din inloggning nu, på en gång och se om det syns där att du har fått ett Examensbevis. Om inte - kontakta AKUT Antagning.se och berätta vad som har hänt. I annat fall kommer du få svar OBEHÖRIG - eftersom Antagning.se kommer inte få bekräftelse innan midnatt idag att du har fått ditt examensbevis.

    Om du inte har sökt till högskola/universitet till hösten, då är det inte panik/akut... då kommer du så småningom få ut ditt examensbevis, tror jag...

    Lycka till!

    ANNA

    • : Tack för svaret! När jag kollar på mina sidor står det 'handläggning pågår', bör jag kontakta antagning.se om detta??
    • Mikael : Jag tycker du behöver kontakta antagning.se nu, på en gång -maila och ring. 0771-550 720 och förklara vad som har hänt.