Wilma

    Hej! Jag går nu sista året på teknikprogrammet och det börjar nu närma sig anmälningsperioden för universitet. Min dröm har alltid varit att plugga till arkitekt på KTH, men just nu så ser det ut att jag tyvärr kommer att nå en merit på 21.20 (med extrapoäng), vilket inte har varit tillräckligt för arkitekt på KTH på länge. Mitt andrahandsval har länge varit att läsa till civilingenjör inom design och produktframtagning, men nu i tredje året börjar jag bli nervös. I grundskolan har jag alltid haft bra betyg och har alltid pluggat riktigt hårt, gick ut med 330 i merit. Jag trodde att om jag pluggade lika hårt i gymnasiet så skulle jag klara att fortsätta ha höga betyg, vilket jag delvist har gjort. Går saker och ting som planerat (och vad som är troligt) kommer jag att ha A i allt, förutom matte och fysik. I matte 1 och 2 fick jag b, och i matte 3 och 4 fick jag c. I fysik 1 fick jag också c. Detta trots att jag pluggade järnet och verkligen alltid snubblade på mållinjen. Min mattelärare hade inte andra rekommendationer till mig än mängdträning, och trots att jag alltid jobbade mig igenom varenda uppgift i varenda matte och fysikbon så hade jag verkligen inte den naturliga fallenheten för matte och fysik som krävdes för att nå de höga A första året eller B andra året. I år läser jag fysik 2 och matte 5, där min fysiklärare tippar på att jag hamnar på ett c. Däremot i matten är det väldigt oklart. Första provet fick jag b, nu andra provet fick jag ett d (med bara två poäng från både ett c och ett b). Nu har jag ventilerat en del, men min egentliga fråga är: Kommer jag att klara att läsa till civilingenjör? Det har alltid varit något jag lite halvt om halvt drömt om (då arkitekt egentligen är min dröm), men det känns som om att hur mycket jag än försöker så kommer jag aldrig att få den där naturliga matte och fysikkänslan. Måste man ha den om man pluggar till civilingenjör? Och nästan viktigast av allt: Kommer jag att bli helt och hållet utbränd om jag kommer in och försöker kämpa för något jag egentligen inte någonsin har varit bra på, utan bara halvt pluggat mig till? Tack får svar, råd och tips!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Wilma,

    du är fortfarande mycket ung och behöver faktiskt inte bestämma dig redan nu - om vad för yrke du vill satsa på, på lång sikt. Om du kan skaffa dig ngt jobb och lite arbetslivserfarehet, i alla fall ett år, så kanske det "klarnar" vad du vill satsa på. Sedan finns det ju också många andra utbildningar än endast högskoleutbildning till arkitekt eller till civilingenjör. Om det är arkitektur du bestämmer dig att du vill satsa på, så kan du bl.a titta på vad som finns inom yrkeshögskola:
    se t.ex de 2-åriga utbildningar
    campus-i12/technical-artist-arkitektur-inredning-produkter ---
    campus-i12/3d-artist-arkitektur-inredning-produkter och - yhguiden.se/utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/arkitekturvisualisering

    eller en utbildning som är lite längre än 2 år, se info på yhguiden.se/utbildning/nbi-handelsakademin/anlaggningsprojektor-ingenjor-med-bim-kompetens

    Inom yrkeshögskola finns också kortare utbildningar t.ex en distansutbildning till Teknikinformatör, utbildning/hermods-yrkeshogskola/teknik och utbildning/hermods-yrkeshogskola/teknikinformatör, som ges på distans från Solna och från Malmö och är bara lite längre än 1 år (2 terminer + en månad).

    • : Tack för svaret Mikael! Nu är det så att jag grubblar så mycket för att jag redan jobbat i två år utanför plugget med en rad olika saker, och har verkligen bestämt mig för att de jobben som inte kräver någon form av utbildning verkligen inte är för mig. Dessutom så har jag alltid sett att skolan har varit en av de saker jag har varit bra på (förutom då matte och fysik som jag fått kämpa mig till), och har därför som mål i livet att klara en mastersutbildning inom något jag är intresserad av. De flesta jag känner vill ta sabbatsår och göra något annat, men det enda jag faktiskt vet om i höst är att jag ska plugga något program.
    • Mikael : Vilka program som på svenska högskolor och universitet som kommer bli sökbara för utbildningar med start HT21 - kommer att bli känt till 16 mats 2021, då anmälningsperioden börjar. Ännu vet man inte med säkerhet vilka alla de utbildningar blir som kommer att bli sökbara. Inom yrkeshögskola - www.yhguiden.se - kan starter ske när som på året och ansökningsperioderna kan också ligga när som.