Christina
    Hej! Jag går Estet linje-Dans, tredje året och har fått F på Matte 2b. I 1an hade jag matte 1b då jag fick godkänd , i 2an läste jag psykologi (IV val) som jag fick också godkänd där och nu i 3an fick jag på F på matte NP (som IV val) . Så frågade jag lärare om det är slutbetyg och hon sa att det är mitt slutbetyg. Vad ska jag göra? Hon sa helt enkelt att man kan plugga senare om man vill på Komvux..men min fråga är, kommer jag ta studenten om jag har fått F i matte 2b eller spelar det roll också om jag har fått godkänd-underkänd innan i matte? T.ex. som sagt jag fick godkänd i Matte 1b i 1an..Jag är jätte rädd att jag måste gå om eller göra något liknande. Jag fick inga kompletteringar heller...Tack på förhand om någon skulle kunna besvara på min fråga.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Christina,

    det är givetvis mycket tråkigt att få F betyg. Men om du har godkända betyg i alla andra kurser och får F endast i Matematik 2b, då uppfyller du kraven för Examensbevis>>. Du får i så fall Examensbevis med F betyg i en kurs.

    Din lärare har helt rätt när hon säger att du kan, om du vill, läsa matte 2 på komvux efter gymnasiet. Du kan också läsa matte 2 på en folkhögskola eller bedriva självstudier och göra prövning. Du kan efter gymnasiet läsa en lite enklare kurs Matematik 2a och betyg i matte 2a kan i så fall räknas in i stället för betyget i matte 2b, som kommer att finnas i ditt examensbevis när du slutar på gymnasiet nu till sommaren.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA