Frida
    Hej. Min utbildning läser bara idrott och hälsa 1. Kommer nog få ett F om inte sträck. Men ska byta skola utan att gå om, så jag undrar om det är möjligt att komplettera idrottsbetyget i nya skolan. Rektorn tillåter, men går det tekniskt sätt? Är det bättre med f eller sträck? Kan man enbart få E vid en komplettering eller högre betyg????

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Frida,

    med F betyg i Idrott och hälsa 1 och man inte har för många andra F och godkända betyg i vissa kurser, kan man ändå uppfylla kraven och få ut Examensbevis.
    Utan betyg i Idrott och hälsa 1 kan man inte få ut examensbevis från gymnasieskola.

    Däremot på komvux är det så att man ej får ha betyget i Idrott och hälsa 1 i sitt examensbevis, alltså - om man tar ut examensbevis från komvux.

    Om du läser, på nytt, en kurs, t.ex Idrott och hälsa 1 - kan du få högre betyg än E; du borde få det betyget som du förtjänar.
    ***
    Om det blir så att du mot slutet av åk3 på gymnasiet inte uppfyller kraven för examensbevis>>, t.ex om du inte får godkända betyg i Gymnasiearbete, eller i Matematik 1 eller i Engelska 5 eller en annan kurs, som man tvungen måste få godkänt betyg för att få ut sitt examensbevis, eller om du inte uppnår tillräckligt antal betygsatta kurser/poäng, kommer du att få Studiebevis (i stället för Examensbevis).
    Studiebevis kan du senare, på Komvux, komplettera upp till examensbevis. Och i så fall kommer du inte att behöva betyg i Idrott och hälsa 1.

    • Frida : Så om jag får F i idrott under år 1. Kan jag läsa kursen igen år 2 och få ett annat betyg?
    • Mikael : Om du får F i en kurs, har du rätt att göra PRÖVNING. Om du har tur, kanske du kan läsa kursen. Varför du inte skulle kunna läsa kursen är att schemat kanske inte passar... för att du kan ha någon obligatorisk för dig kurs samma tid på schemat som kursen idrott och hälsa 1 går; och du kan ju inte klona dig. :) Men rätt till att göra prövning kommer du i vilket fall, att ha.