Mikael SYV på FrågaSYV

    Det är skillnad på kraven för gymnasieexamen från komvux och från ungdomsgymnasiet och på folkhögskola, där man också kan uppnå behörighet till eftergymnasial utb., har de egna regler... Så, var vill du uppnå behörighet till högre utb.?

    • : Jag vill läsa civilingenjör. Jag har för mig att behörigheten till det är matte 4 kemi 1 och fysik. Och jag har läst hälften av dem.
    • Anna : Om du fyller 19 år under 2017, och inte sedan innan har 3-årig gymnasial utbildning "i bagaget" kan du börja på komvux från 1 juli nästa år. Om du, däremot har 3-årig gymnasial utbildning på ett nationellt program, och fick ett Studiebevis - är du behörig att läsa på komvux även när du är under 20 år.
    • Anna : Jag har nu skrivit ett nytt svar till dig: mitt råd är att du gör Planering av Examensbevis med SYV på komvux. :)
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jonathan,

    omdet är så att du kan redan nu bli antagen till komvux (om du fick Studiebevis eller Examensbevis) på gymnasiet - då gör du planering mot Examensbevis från komvux tillsammans med en SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.

    Generella regler för Examensbevis från komvux är - 2400 Betygsatta poäng; av dem minst 2250 Godkända poäng (dvs det går att ha 150 poäng F, men det sänker jämförelsetal/betygssnitt). Det är smart att ta med även de kurser som krävs för särskild behörighet till din högskoleutbildning, i ditt fall Fysik 2, Matematik 4 och Kemi 1. Det är inte helt fel att läsa även Kemi 2 - då vissa civilingenjörsutbildningar kan kräva även kemi 2. Att läsa mer matte än matte 4 är också bra för en blivande civilingenjör: det är i så fall matte 5 och/eller matte specialisering.

    Vilka kurser som kommer ingå i ditt examensbevis från komvux råder vi dig att PÅ FÖRHAND få godkänt av en SYV på komvux. I annat fall kan det senare visa sig att du har läst några kurser "i onödan" som du inte kan ta in i ditt examensbevis. Reglerna är inte 100%-tydliga och behöver tolkas och tillämpas. Ditt examensbevis från komvux måste "så mycket som möjligt påminna om" examensinnehåll från något av gymnasiets nationella program. Alla gymnasiegemensamma ämnen måste vara med. Av de övriga poängen måste minst hälften vara från kurser som "får läsas på samma program som ditt examensbevis är ifrån". Betyg i Idrott och hälsa 1 "förlorar du" då den ej längre får ingå i Examensbevis från komvux (ändring i reglerna från 1 jan2017). Vissa kurser får ej samtidigt ingå... men du behöver ej hålla koll på alla regler, som, dessutom, kan förändras "när som" - ibland kommer et nya bestämmelser med mycket kort varsel. Det är SYV-ens (Komvux i den kommunen där du är folkbokförd) uppgift att ha koll på reglerna... Om din studieplan, då du läser mot Examensbevis, finns hos SYV-en på komvux, kommer hen söka upp dig och meddela dig om någon regel ändras, som påverkar dig.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA

    • : Hej tack för ditt svar! Jag har läst följande kurser
    • : Engelska 6 5
    • : svenska 123 matte 12 samhällskunskap engelska 7 1 historia 1 entreprenörskap 1 rätten och samhället tyska 1 kemi 1 religion 1. Mina planer är att att läsa fysik 12 och matte 3-5. Och dem kurserna jag ville personligen vill läsa utöver dessa är programmering 1 och massage 1 samt yrkestrafik 1a som är på 200 poäng.
    • Anna : Fysik och matte bör du kunna få läsa på komvux. Men att massage och yrkestrafik erbjuds på komvux är inte speciellt vanligt, men fråga på komvux i din kommun - om du är behörig att läsa på komvux, så att säga. Jag vet inte om du fick Examens bevis eller Studiebevis på gymnasiet. Och om du ännu inte har fått ngt. av det - blir du behörig att läsa på komvux som tidigast från 1 juli 2018.
    • Anna : Du vet vad du fick eller inte fick /examensbevis, studiebevis eller inget av dem/ men vi kan inte veta det. Och det är viktigt. Om du var över 20 år, då skulle det inte spela någon roll - då skulle vi bara kunna hänvisa dig till komvux, men eftersom du är yngre, kan det vara så att du ännu ej kan läsa på komvux. Om du inte vill svara på frågan om du har fått studiebevis eller examensbevis, behöver du inte göra det, givetvis, men vi kan i så fall inte veta i vilken studieform som du kan läsa från hösten 2017. Vänd dig i så fall till SYV på komvux. Är du inte behörig att läsa på komvux, kommer du få veta det från komvux. Du kan också vända dig till några olika folkhögskolor, men gör det snarast för att det är konkurrens om utbildningsplatser och folkhögskolorna brukar köra lite av "först till kvarn" principen. Men på komvux är det "kortast tidigare utbildning - tas in först"-principen, men man ska söka inom Ansökningsperiod. Ansökningsperioder till komvux i olika kommuner ligger på olika tider under året.
    • : Hej! Förlåt min otydlighet jag studerar just nu på komvux. Och jag har bara läst 1 år på samhällsprogrammet. Jag såg när jag var på komvuxcentrums hemsida att de erbjöd Massage 1 och därför tänkte jag söka den. Däremot finns inte yrkestrafik, jag funderar på att göra en prövning i denna kurs då jag har ett intresse. Jag undrar bara om det är tilåtet om jag ska få en examen
    • Anna : När du började studera på komvux, gjorde ni inte Planering mot Examensbevis? Det brukar man göra tillsammans med en SYV. Det är inte förbjudet att ha massage och yrkestrafik-kurser i examnesbeviset från komvux. Betyg från prövningar får du ta in i examensbeviset också. Du kan söka till massge-kursen, men om du får plats eller inte, kan inte jag svara på. Brukar vara lättare att få plats på kurser om de ingår i den planeringen man har gjort tillsammans med SYV-en. Om du söker helt "själv", på egen bevåg, så att säga - är du lägre prioriterad och är det många som söker samma kurs som har lägre utbildningsnivå än du har, ex. endast har grundskolekompetens, då kommer de före dig. Är det för få som söker till kursen, kanske kursen inte startar. Sök och vi håller tummarna! :)
    • : Hej! Jag började höstterminen 2016. Jag minns att jag gjorde en planering och vi pratade om att jag skulle kunna läsa teknik programmet. Men eftersom de flesta kurser inte såg så intressanta ville jag läsa något annat.
    • Anna : I så fall måste du göra en NY PLANERING med SYV på komvux. :) boka tid så fort du kan! - är mitt råd - med syv på din komvux.
    Läs alla kommentarer