Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31984 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'utbränd' (5 st.)
-
Tips på yrken? Utbildningar mm?
Hej. Jag vet inte vad jag vill göra. Jag är 24år och känner att jag bara vill ha ett stabilt jobb. Bor ej hemma och har två hundar därav är långa studier svårt. För tillfället jobbar jag natt som Undersköterska på sjukhus,...
Hej!Det ser ut som att du befinner dig i en utmanande situation där du söker efter en stabil karriärväg som samtidigt tar hänsyn till dina personliga behov och preferenser. Här är några... Läs hela svaret -
Vad kan en utbränd förskollärare göra efter sitt återhämtning?
Hej, Jag är en 23 åring med förskollärarexamen som har blivit utmattad och utbränd efter bara 6 månader i yrket. Allt satt som en klump i magen tills det bara sprack och jag fall ihop. Min fråga är vad jag kan göra efter min sjukskrivning? Vet inte om jag vill arbeta inom förskolan eller...
Hejsan,tråkigt att läsa om att du blev utbränd, och föll ihop efter bara 6 månader inom yrket förskollärare. Det är svårt att ge ett definitivt... Läs hela svaret -
Jag är en utbränd har ni några tips på passande yrkesval?
Hej jag har under de senaste 8 åren varit utbränd och inte lyckats kommit tillbaka in i arbetslivet. Har ni några tips eller tankar på lugna stillasittande, gärna administrativa arbeten med möjlighet till deltid? Jag behöver ett ostressigt och...
Hej Mattias!Tråkigt att läsa om att du har varit utbränd under längre tid.Jag undrar om du har en kontaktperson på Arbetsförmedlingen och/eller på... Läs hela svaret -
Civil ingenjör?
Hej Jag ska börja gymnasiet hösten 2020 och undrar om jag kan välja teknik linjen för att sedan kunna plugga vidare till civil ingenjör. Eller är det så att man måste gå på naturvetenskaps linjen för att ha behörigheterna att...
Hej Adam; de vanliga krav för civilingenjörsprogrammen är - godkända betyg i gymnasiala kurser Fysik 2, Kemi 1, Matematik 4 och fysik2 och matematik 4 läses som obligatoriska både på inriktningen... Läs hela svaret -
Kan min utbildning användas till annat?
För tredje gången utbränd lärare och vill nu verkligen inte tillbaka igen. Vill ha ett jobb där jag inte behöver bolla med tusen saker samtidigt och där kraven från alla håll inte ökar lavinartat varje dag. Tycker inte om människor...
Hej Charlie,i färgaffär eller byggvaruhus - är det som butikssäljare du vill få jobb? I affärer/butiker finns några olika yrken, bl.a butikschefer, butiksplockare,... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga