Student
    Hej. Jag ska börja andra året på gymnasiet nu i höst och undrar vad kursen "Kommunikation" innebär (lite mer på djupet) och går ut på. Tack på förhand.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,
    följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:

    Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:

     

    • Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
    • Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
    • Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
    • Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
    • Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
    • Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
    • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
    • Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.

     

    Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)

    Betyget E

    Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget D

    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    *****

    Betyget C

    Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget B

    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    *****

    Betyget A

    Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

    Länktips: skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne.

    Daniel SYV

    Hej Amanda,

    du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
    Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".

    Hälsningar
    D:

    Frågor och svar taggade med 'teknik' (220 st.)

    • Alexander j

      Inriktnings val åk 2 TE?

      Jag ska nu välja mitt inriktningsval inför 2 an på måndag och jag vet inte riktigt vad jag vill gå för inriktning. Jag har varit hos SYV och pratat men jag känner att jag skulle vilja veta lite mer om design inriktningen inför valet. Jag har funderat...

      Milla : : Hej!På TE på gymnasiet finns fem olika nationella inriktningar. Den inriktning du väljer förutsätter att alla kurser inom den nationella inriktningen blir för dig OBLIGATORISKA. Du får gärna... Läs hela svaret
    • AKO

      Frågor om tekniskt basår för KTH, kan jag kommer in på tekniskt basår?

      Hej, har några frågor om tekniskt basår. Går i 3:an i teknik just nu och undrar för det första om jag kan komma in på ett teknisk basår även om jag redan har haft alla kurser som basår har; Matematik 3c och 4, Kemi 1, Fysik 1a och 2. Jag har inte tillräckligt med betyg för att komma in på...

      Milla : : Hej,basåren på universitetsnivå (bland annat på KTH) är de så kallade "för utbildningar" och varje lärosäte bestämmer... Läs hela svaret
    • Bananenipyjamasen

      Är NIU högskoleförberedande med ett högskoleförberedande program?

      Hej! Jag hade antigen gått ekonomi eller teknik i samband med en NIU-utbildning. Min fråga är att om NIU i samband med ett högskoleförberedande program fortfarande är högskoleförberedande? Om man går NIU, missar man alltså något ämne som inte ger en behörighet till högskola? Och om det är så,...

      Milla : : Hej,om man går NIU, då läser man kurserna i specialidrott inom Individuellt val, 200 poäng. Och ofta läser man också en kurs i specialidrott som... Läs hela svaret
    • lorax

      Gymnasiearbete om lås på ytterdörren??

      Hej, jag ska skriva gymnasiearbete och olika lås på ytterdörren som t.ex olika smartlås. Men jag vet inte om detta är något man kan skriva ett gymnasiearbete om, blir det för kort?? och vad kan jag ens ha för frågeställningar?? Jag är jätte rädd för att inte kunna klara av mitt gymnasiearbete...

      Milla : : Hej!jag är inte expert på lås, så du får ta det jag svarar här med "en nypa salt"... Jag tänker så här: om du beskriver de olika (helst alla) konstruktioner... Läs hela svaret
    • Elaf

      natur till teknik??

      Hej, jag går på natur nu och det är knappt en månad kvar tills första läsår tar slut; jag har känt under denna året att natur är inte min sak, det började jag känna i slutet och när jag verkligen visste att arkitekt är...

      Milla : : Hej,jag råder dig lägga in en ansökan till år1 på TE via gymnasieantagningen. Förhoppningsvis är det inte för sent ännu... i flera län kan man t o m 15 maj göra gymnasieansökan... Läs hela svaret
    • Albert

      Jag funderar mellan Ekonomi Ekonomi, och Teknikvetenskap?

      Jag funderar mellan Ekonomi Ekonomi, och Teknikvetenskap, för att jag vill få en hög lön, men mina föräldrar säger att man ska ha roligt på gymnasiet, så de tycker jag borde gå Teknikvetenskap. Men jag vill gärna grunda företag i...

      Milla : : Hej!Du skriver om att du i framtiden vill grunda företag eller jobba inom bank och finans som t.ex finansanalytiker eller aktiemäklare. Grunda företag kan man med vilken... Läs hela svaret
    • Abdalrhman

      Kan man gå Tekniskt basår Om man har gått teknik?

      Hej ! Just nu så går jag i andra år i teknikprogrammet och undrar om det skulle finnas möjlighet för mig att kunna söka till tekniskt basår efter gymnasiet. Mvh

      Milla : : Hej,det framgår inte i din fråga vad du menar med "tekniskt basår". Jag gissar på att du menar Tekniska basår på högskolenivå, alltså på... Läs hela svaret
    • Albin

      Hjälper det att ta moderna språk på teknikprogrammet?

      Hej! Just nu går jag i åk. 9 och de absolut värsta lektionerna är franskan, under mina år i högstadiet så har jag heller knappt lärt mig någon franska men ändå lyckats nå ett B då jag har en förmåga att lägga en massa information på korttidsminnet haha. Så när jag såg att teknikprogrammet (som...

      Anna: : Hej Albin,läs gärna information på gymnasieguiden.se - om meritpoäng.De kurser som inom ämnet Moderna språk ger meritpoäng är mod.språk 3 och 4.... Läs hela svaret
    • Teknikare

      Borde jag läsa Fysik 2?

      Hej Jag går tvåan på teknikprogrammet med inriktning design och produktutveckling. Snart är det dags att välja individuella val! Jag har just nu inga extra meritpoäng då jag inte valt att läsa språk. Jag är väldigt intresserad av matte och är säker på att jag vill läsa matte 4. Jag vill även...

      Mikael: : Hejsan! Fysik 2 krävs för särskild behörighet till utbildningar som leder till yrken som fysiker, civilingenjör och högskoleingenjör. Den kursen ingår också som behörighet inför... Läs hela svaret
    • Andreas

      Matte 2 och 3 som grundläggande behörighet?

      Min SYV har meddelat mig att eftersom jag läste ett "naturvetenskap/teknik" linje så måste jag ha matte 2 och 3 för att godkännas som behörig till högskola och får inte ansöka till höst. Stämmer detta? Jag har läst upp mina betyg på komvux sen ett tag och blev precis klar i år och skulle ansöka...

      Peter: : Ja, det stämmer att du behöver betygen i matematik 2 och 3 (troligtvis i matematik 2c och 3c - skriver "troligtvis" för att det kanske går att göra ett undantag och ta in... Läs hela svaret
    • Adam

      Studier efter tekniskt basår?

      Jag undrar om det är möjligt att studera på en annan skola efter tekniskt basår, exempelvis om man studerar på KTH under sitt basår men sen bestämmer sig för att plugga vidare på Chalmers. Skulle det vara möjligt eftersom ett tekniskt basår är mer inriktat på fortsatta studier på samma skola,...

      Julia: : Hej Adam,tekniskt basår på högskolenivå kan man läsa av Olika anledningar: för att man är obehörig eller för att man vill komma åt platsgarantin, och ibland även för... Läs hela svaret
    • Anonym

      Är det lätt att bli systemutvecklare/software engineer?

      Hej syver, Jag går andra året på en privat industriteknisk gymnasieskola, skolan har bara ett program, det som gör att skolan står ut är att den har många andra kurser utöver de industritekniska kurserna som man kan välja, (genom utökade kurser kan man få den särskilda behörigheten som krävs...

      Julia: : Hej,kika gärna på möjlighet att utbilda dig till civilingenjör inom datateknik. Civilingenjörsprogrammen finns inom många olika områden/branscher.Och... Läs hela svaret
    • Lisa

      Kan jag gå teknik utan matte-intresse?

      Hej, jag ska snart välja gymnasium och vill gå teknik. Jag är orolig, när jag läser om programmet står det att det är för dem med ett intresse för matte. Jag har C i matte och har neutrala känslor för det. Jag har tidigare testat spetsmatte men återgått till den vanliga och jag förstår inte...

      Julia: : Hej Lisa! att läsa Biologi på teknikprogrammet kan inte på förhand garanteras. Det kan hända att din gymnasieskola ska kunna erbjuda det men eftersom det är ett icke-obligatoriskt... Läs hela svaret
    • Felix

      Hoppa av Fysik 2 när man går Teknik Samhällsbyggande och miljö?

      Hej! Har valt Fysik 2 som en utökad kurs och började läsa denna i 2an men funderar nu på att hoppa av den i 3an. Behöver man Fysik 2 i framtiden när man planerat att bli något inom samhällsbyggade/samällsplanering?

      Anna: : Hej Felix!utbildningar inom samhällsbyggande/samhällsplanering på högskolenivå kan kräva godkänt betyg i fysik2, t.ex om det är... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga