Student
    Hej. Jag ska börja andra året på gymnasiet nu i höst och undrar vad kursen "Kommunikation" innebär (lite mer på djupet) och går ut på. Tack på förhand.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,
    följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:

    Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:

     

    • Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
    • Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
    • Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
    • Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
    • Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
    • Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
    • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
    • Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.

     

    Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)

    Betyget E

    Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget D

    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    *****

    Betyget C

    Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget B

    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    *****

    Betyget A

    Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

    Länktips: skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne.

    Daniel SYV

    Hej Amanda,

    du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
    Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".

    Hälsningar
    D:

    Frågor och svar taggade med 'asperger' (12 st.)

    • Elin

      Aspergers gymnasium?

      Hej! Jag heter Elin och går i 9:an, jag har letat och letat efter ett gymnasium men hittar inget som passar mig. Jag har aspergers syndrom och skulle gärna vilja gå på AST, Naturvetenskaps program. Behöver inte vara AST program utan bara att dom har god kunskap om...

      Peter: : Hej Elin,det första jag tänker på är Korr-on-line (distansgymnasium). Då kan du bo hemma och läsa på distans.*** NA i Karlstad erbjuds idag på följande gymnasieskolor:... Läs hela svaret
    • Maria

      Anpassa distansutbildning?

      Hej. Efter åratal av funderande och praktiserande på hunddagis och zoobutik har jag kommit fram till att jag vill jobba med djur. Jag har nu kommit in på den enda csn-berättigade utbildning inom djurvård i hela landet och den ligger 66 mil ifrån där jag bor. Utbildningen är på distans men...

      Mikael: : Hej! jag tycker du ska berätta det som du berättar för oss här - till utbildningsansvariga på din utbildning och jag hoppas jättemycket på att de ska finna möjlighet att anpassa utbildning... Läs hela svaret
    • Elisabeth

      Hur fungerar anpassad skolgång och vem kan få det?

      Hej. Har en son som går 1: året på ekonomiprogrammet. Har hoppat av Samhällsprogrammet förra året. Skolarbetet går tungt, dålig motivation att ta sig till skolan, svårt att hitta vänner osv. Då allt varit problematiskt har vi sökt hjälp inom psykiatrin och det visar sig att han nog har...

      Mikael: : Hej Elisabeth, har man diagnos "på pappret" är det många ggr lättare att få igenom anpassningar av olika slag; detta bl a för att skola då kan förhoppnings... Läs hela svaret
    • Damir

      Obehörig till GY med Aspergers?

      Hej! Jag gör en liten research kring vilka möjligheterna är för en åk 9 ungdom med Aspergers syndrom (ej detaljerad kännedom kring elevens diagnos). Eleven saknar skolgång sedan åk 2 på grundskola. Har lyckats få ihop enstaka betyg (2-3 betyg). Har läst in allting själv. Det är just...

      Milla : : Hej Damir. Utifrån info i din fråga har jag ett förslag - IM; individuellt alternativ >>>.
    • Elliott

      Behov av resurs?

      Hej, jag har hoppat av gymnasiet nu för 2a gången och egentligen vill jag inte gå i skolan alls men samtidigt vill jag ha ett gymnasieintyg. Har även lite speciella behov som lutar åt autism/asperger som verkligen måste uppfyllas om jag ska kunna gå i skolan. Dessutom har jag en svår...

      Anna: : Hej Elliott! Mycket olyckligt att du känner att du ej kan gå i skola, i alla fall inte just nu; eller inte i den skolan som du fick plats på. Jag undrar om du har gjort någon sort utredning och fick "diagnos" eller om... Läs hela svaret
    • Christoffer

      Byta skola, mitt i kurserna?

      Hej, jag funderar på att testa en skola som har aspergers-klasser, eftersom att det inte går så bra på min nuvarande skola. Jag har det svårt socialt och jag når inte mina mål, och det känns som att jag behöver mer stöd. Är det möjligt att byta skola mitt i kursernas gång, hur fungerar det och...

      Anna: : Hej Christoffer, tråkigt att det inte går så bra på din nuvarande skola. Jag hoppas du kan byta till den skola som är bättre anpassad till dina behov, önskemål och... Läs hela svaret
    • Emilia

      Får man läsa kurser enbart för nöje?

      Hej! Jag undrar om man får söka till en kurs bara för att man är intresserad av ämnet? Jag skulle jättegärna vilja läsa kurser i engelska och svenska bara för att det är kul och att jag såklart vill bli bättre på det. Jag har redan läst 3 kurser var på både svenska och engelska när jag gick i...

      Mikael: : På gymnasienivå finns det tre steg i eng och tre i svenska,& du har läst dem alla. Vill du läsa samma kurser en gång till eller vilka kurser vill du läsa? alla får söka... Läs hela svaret
    • Charlie

      Komvux för personer med NPF?

      Hej, jag undrar vilka komvux i Stockholmsområdet som har specialanpassade utbildningar för personer med neuropsykiatriska funktionshinder, eller mer specifikt för personer med autismspektrumstörning.

      Julia: : Hej Charlie! Komvux är det i den kommunen i vilken man är folkbokförd i, som man söker till - inte inom "Stockholmsområdet". Sedan kan kommunen köpa utbildning på komvux i en annan... Läs hela svaret
    • Adde

      Byte av gymnasieprogram utan att uppnå merit-värdet samt Asperger?

      Hej! Har haft hög frånvaro under högstadiet (slutade med 40% i snitt). Har bytt 3 skolor under den tiden. Så har inte riktigt funnits någonstans där jag har kunnat "plugga ikapp". Man gjorde en utredning i slutet av Höst-terminen i nian, jag fick därmed diagnosen lätt-asperger och fick en...

      Anna: : Hej Adde! Du befinner dig i en svår situation, den saken är klar. Det kan hända att det är för tråkigt för dig i en Aspergerklass men kan bli för stökigt (högljutt och trångt) i en vanlig... Läs hela svaret
    • Matilda

      Kommer de avslå min ansökan?

      Jag har social fobi och aspergers syndrom, dvs en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning som autism. Jag är 21 år gammal och har gått en folkhögskola i Stockholmsområdet ca. 3 år sedan, men hoppade av pga dåvarande odiagnostiserad social fobi, men nu har jag stöd för det. Min fråga är att jag...

      Anna: : Hej Matilda! Jag kommer att samråda med kollegorna imorgon och vi ger dig ett svar så fort vi kan. Har du samrått med läkare och/eller psykolog, som har ställt diagnosen om vilken utbildning som skulle vara passande med tanke... Läs hela svaret
    • Kimia

      Fråga angående sociala/icke sociala jobb?

      Hej Om man har aspergers syndrom,rekommenderar ni då att man kan jobba inom vården med sociala jobb,eller är det bäst om man jobbar inom laboratorium eller med forskning? Väldigt tacksam för hjälpen för att jag måste reda ut det här! Mvh

      Milla : : Hej Kimia! Asperger syndrom kan ha olika varianter, olika grader och andra speciella omständigheter kring personen som har fått diagnosen. Det är svårt att ge generella rekommendationer i detta fallet. Bra om... Läs hela svaret
    • Ellinor

      Byta från vanlig skola till specialskola?

      Hej! Jag började naturnatur i år, på en skola som jag tyckte verkade ganska bra. I samma veva som jag började, började jag misstänka att jag har en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (Aspergers syndrom/autismspektrumtillstånd), nu tre månader senare är det nästintill omöjligt att gå i skolan....

      Anna: : Hej Ellinor, jag skall forska lite i saken... fråga en kollega som är mer erfaren på just det området som din fråga handlar om. Jag hoppas kunna ha svar till dig under morgondagen. Undrar om du har pratat med KURATOR... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga