Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31967 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'obehörig till gymnasiet' (18 st.)
-
Obehörig till gymnasiet, vad göra?
Hej, jag undrar om det finns bra sammanfattande information ang.vad elever som är eller riskerar bli obehöriga till gymnasiet kan göra? Tack på förhand!
Hej,när man använder uttrycket "obehörig till gymnasiet" menar man nästan alltid "obehörig till gymnasiets nationella (svenska) program och till det internationella programmet,... Läs hela svaret -
Komma in på gymnasiet med F i matte?
Min dotter har preliminärt kommit in på Estetiska programmet. Idag fick hon F varning i matte, hur funkar det då? Kommer man inte in om man får f eller?
Hej,med F i matte från vårterminen i årskurs 9 på grundskolan blir eleven obehörig till samtliga nationella gymnasieprogram. Eleven blir behörig till IM-programmen: Yrkesintroduktion och... Läs hela svaret -
Vad gäller för att gå ett introduktionsprogram?
Hej, Vad innebär det att man ska vara obehörig för att få gå introduktionsprogram? Kan man gå det om man har t.ex E i betyg? Finns det andra sätta att läsa in ämnen i nian? Tack på förhand!
Hej Greta,obehörig till "gymnasiet" som man brukar säga (fast man menar egentligen "obehörig till nationella program på gymnasiet") är en elev som inte har... Läs hela svaret -
kan man bli bilmekaniker genom att läsa yrkesintroduktion?
vilka yrken kan man bli genom att läsa yrkesintroduktion?
Hej Lovisa,IM:Yrkesintroduktion kan leda till att man blir anställningsbar, även om man inte kommer in på ett nationellt program på gymnasiet. Kommunerna... Läs hela svaret -
jag har F i svenska i åk 9 kan jag fortfarande komma in?
Jag har F i svenska, som första språk. Min dröm är att komma in på naturbruk, jag går just nu i åk 9, påväg på att välja gymnasie. har sätt att många kommit in där med lågt betyg, men vet ju inte om de har haft...
Hej Tilda!för att bli behörig till gymnasiets nationella program, inklusive NB, krävs godkänt betyg i svenska eller i svenska som andraspråk från vårterminen i... Läs hela svaret -
Skillnaden mellan olika val i ansökningar till programmen?
Hej, jag undrar vad som menas med 'för enskild' i valet nedan: Introduktionsprogram>programinriktiat val mot estetiska programmet, för enskild, special pedagogisk verksamhet, profil AST. Och sen vad som menas med 'Individuellt alternativ' i valet nedan:...
Hej,jag tycker det är mycket bra att lägga många valalternativ i gymnasieansökan och då både för "obehöriga" och för... Läs hela svaret -
Programinriktat val?
Om jag väljer programinriktat val på till exempel Samhäll kommer jag läsa om ett år? Asså gå om 9an i Gymnasiet eller kommer jag plugga det jag hade fått F på under 9an tills jag får godkänt på det ämnet jag hade F i...
Hej,Att "gå om nian" och läsa på programinriktat val är 2 helt olika saker.om du går om nian, då stannar du på din grundskola och läser årskurs 9 ännu en gång.men om du... Läs hela svaret -
Kan man gå introduktionsprogram i en annan kommun än den man bor i?
Min son ska börja gymnasiet nästa år och vill gärna gå hotell och turism-programmet. Han är dock inte godkänd i matte och det finns risk att han inte blir det, därför har vi tittat på skolor som har introduktionsprogrammet med...
Hej Charlotta, är det den här skolan som din son vill gå på - stockholms-hotell-restaurangskola? Som obehörig till gymnasiets nationella program (och det blir man... Läs hela svaret -
kan man få programinriktat val när man har f i matte?
jag har en sån stor stress och ångest för mitt gymnasie val mitt ända problem är matte annars har jag C-A på alla mina andra ämnen. Liksom jag har inte svårigheter för att räkna matte men när jag väl får ett prov så...
Tråkigt att läsa att du har problem med matten. Har du blivit utredd för dyskalkyli? Prata med din mattelärare; fråga om hen kan rekommendera att du gör... Läs hela svaret -
Hur länge gäller sommarskolan?
Jag har nu fått ett meddelande om att jag kanske inte kommer att bli godkänn i matte. Och jag vill verkligen inte gå sommarskola.
Förklara lite mer kring din fråga. Om du får F i matte, vad är din plan i så fall, vad vill du göra? -
Kan jag komma in på gymnasium fast jag är obehörig?
Jag jag kollade nyss mina ansökningar och det står att jag är obehörig på alla.. Men om jag höjer mina betyg under vårterminen finns det då en chans att jag kan komma in på nått av dom då? Om inte hur ska jag göra då?
Hej Melina! Försök höja dina betyg under våren men om du fortfarande är obehörig till de nationella gymnasieprogram när den definitiva/slutgiltiga antagningen görs, blir du i så fall behörig till IM,introduktionsprogrammen >> -
Obehörig till GY med Aspergers?
Hej! Jag gör en liten research kring vilka möjligheterna är för en åk 9 ungdom med Aspergers syndrom (ej detaljerad kännedom kring elevens diagnos). Eleven saknar skolgång sedan åk 2 på grundskola. Har lyckats få ihop enstaka betyg (2-3 betyg). Har läst in allting själv. Det är just...
Hej Damir. Utifrån info i din fråga har jag ett förslag - IM; individuellt alternativ >>>. -
Fråga ang en elev, obehörig till gymnasiet?
Hejsan, jag har en klurig fråga om en elev som har i tre år läst på IM; individuellt alternativ och nu är "nästan behörig" (kommer att sakna betyg i två ämnen) - till ett nationellt program. Om hen blir antagen till IM; yrkesintrodution hinner hen bli 20 år inom ett år - och kan då inte...
Hejsan, På IMYRK>> behöver eleven inte läsa svenska, eng, matte utan kan ägna sig uteslutande åt att koncentrerat läsa yrkeskurserna, och då kan hen hinna bli... Läs hela svaret -
Angående gymnasie ansökan?
Hej Fragasyv! Vill först säga tack för all hjälp som jag har fått! Det har gett mig mycket och just nu känner jag väldigt redo för gymnasievalet! Första sökningen ska vi göra om en vecka. Fråga: jag har F i matte från höstterminens betyg, läraren säger stt jag ligger nära men klarade det...
Hej Marcus! Vi är glada om våra svar blir till hjälp! Tråkgit att du kämpar i matte! Det är stor skillnad - om man får gokänt betyg i matte eller ej. För att i fall man har... Läs hela svaret -
F i två viktiga ämnen?
Jag ska sluta 7an på tisdag och jag har fått reda på att jag har fått F i engelska och matte. Jag har tid och höja och jag är ganska säker på om jag klarar matte proven kommer jag få godkänt i matte. Men engelska vet jag inte. Tycker det är jättesvårt när jag ska prata. Vet någon nåt bra tips...
Hej Hanna! din skola och framför allt lärare i engelska bör erbjuda dig extra hjälp i form av handledning, tips, undervisning i mindre grupp eller individuell undervisning med speciallärare. Jag kan ge dig... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga