Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31963 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'söka till år1 via gymnasieantagningen' (6 st.)
-
Hoppat av och sedan återuppta`?
Hej! En fråga gällande min son. Han började och gick byggprogrammet i 2 år. Hoppade sedan av för att börja naturbruk (började då om i år1) Om han nu vill byta tillbaka igen till Bygg (han gick bara ett läsår på natur),...
Hej!jag råder er till följande: att din son både lägger ansökan till det önskade gymnasieprogram och skolan via gymnasieantagningen och samtidigt också kontaktar alla de gymnasieskolorna dit... Läs hela svaret -
Är det försent att byta program?
Just nu går jag i ettan, natuvetenskapsprogrammet. Jag har alltid tänkt att jag ska gå ekonomi men fick höra att natur är bättre eftersom det är bredare då jag inte vet vad jag vill bli i framtiden. Nu känner jag att jag vill byta men...
Hej,du kan lägga in ansökan via gymnasieantagningen till år1 på ekonomiprogrammet (EK) till hösten 2024 och det finns inga nackdelar för dig att göra det. Om du får plats på... Läs hela svaret -
Byta program på grund av sociala anledningar?
Hej, jag går just nu teknikprogrammet i 1:an och är rätt nöjd med programmet i sig, men jag har ändå fått en känsla av att vilja byta till naturprogrammet. Jag vet att de akademiskt är ganska lika (jag skulle behöva läsa ikapp biologi...
Hejsan,jag tror tyvärr inte att du kan byta. Nu är vi mitt i oktober och gymnasieskolorna tar in nya elever, som regel, endast till mitten eller som absolut senast slutet av september (och detta... Läs hela svaret -
Kan man byta till en skola som har Natur-Sam i 2:an?
Hej. Ofta erbjuds det en chans för Natur-elever att gå Natur-Sam till 2:an istället för vanliga naturvetenskap. Ibland så finns det inte tillräckligt med elever som ville gå den kursen för att den faktiskt händer, men kan man byta till en annan...
Hej,det bästa är att söka via gymnasieantagningen - till år1 på den gymnasieskola som erbjuder inriktning "sam" på NA och om du blir antagen, uppvisar du... Läs hela svaret -
Använda det nuvarande för att byta i 2:an?
Hej! Jag går i 1:an (Sam) just nu och undrar om det är möjligt att jag kan byta till en annan gymnasieskola, då den skolan jag går i just nu har brist på väldigt mycket, och det är i många av fallen svårt att koncentrera sig på...
Hej Ola!Jag vill råda dig göra följande:lägg in en ansökan via gymnasieantagningskansliet (upprepa som du gjorde förra året, när du gick i "nian"), sök... Läs hela svaret -
kan jag byta linje i 2an?
Hej! Jag är en natur elev som precis börjat andra året, men jag börjar betvivla mitt val och känner för att byta skola och möjligen även linje till teknik men undrar om jag måste gå om ett år om jag inte har möjlighet att byta...
Hej Ebbe!Jag gissar på att du med "natur" menar NA (fast man kan också mena Naturbruksprogrammet - också förkortas till "natur").Den största skillnaden mellan NA och TE är att man... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga