Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31963 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'inloggning till antagningssida' (7 st.)
-
Hoppat av och sedan återuppta`?
Hej! En fråga gällande min son. Han började och gick byggprogrammet i 2 år. Hoppade sedan av för att börja naturbruk (började då om i år1) Om han nu vill byta tillbaka igen till Bygg (han gick bara ett läsår på natur),...
Hej!jag råder er till följande: att din son både lägger ansökan till det önskade gymnasieprogram och skolan via gymnasieantagningen och samtidigt också kontaktar alla de gymnasieskolorna dit... Läs hela svaret -
Jag behöver kod?
Jag behöver ett kod för att kunna söka till et gymnasium, jag var klar med nyan för två år sedan och tog paos. behöver hjälp för att söka till gymnasium?
Hej! Du behöver kontakta ditt gymnasieintagningskansli för att få inloggningen till Hemsidan för gymnasieval. -
Kan SYV svara på gymnasieantagning istället för en själv?
Hej. Jag ställer denna fråga åt min syster. Det är så att hon har glömt sitt indra lösenord (för länge sen + har hön glömt sitt mailkontos lösen med...). Under tiden som hon skulle svara för antagningsbeskeden fick hon ringa...
Hej!jag rekommenderar att ni tar kontakt med personal på gymnasieantagningskansli. Om man glömt inloggning, bör personal på gymnasieantagningskansliet hjälpa till att fixa... Läs hela svaret -
kan man skapa inloggning innan de öppnat anmälan till universitet?
Hej Jag undrar kan man skapa inloggning innan dem öppnat? Eller måste dem ha öppnat den 15 mars för att kunna skapa inloggning? www.antagning.se Tack.
Det finns ju inte någon speciell anledning att skapa inloggning innan ansökningsperiod börjar. Och den börjar kl.13 den 15 mars 2018 - till kurser som startar... Läs hela svaret -
Samma inloggningsuppgifter?
Hej SYV! Gäller mina inloggningsuppgifter som jag har när jag ska söka in till gymnasiet på skanegy.se (bor i Skåne) som när jag söker till gymnasie antagningen i Stockholms län (deras hemsida) eller det är en annan inloggning man får? Vår SYV på skolan är sjukskriven sedan länge därför vet...
Mitt råd är att du kontaktar ditt antagningskansli>>> eftersom det är med stor sannolikhet så att du söker till gymnasiet i annat län via ditt eget antagningskansli. ang.Syv... Läs hela svaret -
Hur får jag inloggning till antagningssidan?
Hej! Jag har tänkt att byta gymnasieskola och linje till hösten, valen öppnar 12 april och jag har inget inlogg till antagningssidan. Hur får jag tag på ett inlogg? Kan jag skaffa ett inlogg medans valen håller på? eller måste jag ha fixat det innan valen börjat?
Hej Ludvig, det är olika som olika antagningskanslier gör. I din del av landet, så är det SYV på din skola som genom att kontakta Antagningskansliet kan få tag på koden och... Läs hela svaret -
tänker byta program?
Jag funderar på att byta program nästa år och söka till ettan. Men jag är inte säkert. Hur lång tid har jag tid på mig att tänka När kommer det bli sent att byta
Hej Patrik! Om du vill söka till åk1 - då söker du under de vanliga valperioderna - val och omvals/nyvalsperiod (som du gjorde när du gick i åk9). Det är exakt samma som för de som idag... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga