Student
    Hej. Jag ska börja andra året på gymnasiet nu i höst och undrar vad kursen "Kommunikation" innebär (lite mer på djupet) och går ut på. Tack på förhand.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,
    följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:

    Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:

     

    • Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
    • Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
    • Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
    • Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
    • Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
    • Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
    • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
    • Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.

     

    Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)

    Betyget E

    Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget D

    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    *****

    Betyget C

    Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget B

    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    *****

    Betyget A

    Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

    Länktips: skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne.

    Daniel SYV

    Hej Amanda,

    du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
    Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".

    Hälsningar
    D:

    Frågor och svar taggade med 'mattematik' (10 st.)

    • Marco

      Indeviduella valet, kan matte 2 kursen vara full?

      Hejsan! Jag hade en fråga som jag undra. Någon jag känner ska ha indeviduella valet inför årskurs 2 och har då valt matte 2. Men nu påstår skolan att det är fullt i gruppen för matte 2. Måste inte skolan erbjuda denna kursen till elev? Eleven i frågan vill ha möjlighet att även läsa matte 3 i...

      Mikael: : Hej Marco,valbara kurser - alltså, de kurser som inte är obligatoriska på just det programmet, erbjuds i mån av plats och möjlighet. Det kan vara så att matte 2 ej kan... Läs hela svaret
    • Elin

      vill bli zoolog??

      Hej jag vill bli zoolog. jag har då förstått att man måste gå en 3årig utbildning inom biologi med fördjupande kurser inom zoologi. Jag har några frågor, först, hur funkar dessa fördjupande kurser inom zoologi? Är dom...

      Milla : : I gymnasial kurs naturkunskap 2 ingår Delar av biologi 1, kemi 1 och fysik 1. Endast delar - inte hela kursinnehåll. Det blir lättare för dig att läsa de NOämnena och troligtvis kan du få högre betyg.
    • Josh

      Måste man läsa Matte 1a?

      Har en snabb fråga om man måste läsa Matte 1a om man redan har läst Matte 1b? Vad är skillnaden egentligen?

      Mikael: : Hej Josh,matte 1a är lite lättare - och därför också lättare att få högre betyg. Men, formellt sett, kan man i sitt examensbevis ha betyg i matte 1b eller 1c även på ett... Läs hela svaret
    • Linnea

      Mattematik 1-6 gymnasiet?

      Min dotter vill läsa mesta möjliga mattematik på gymnasiet, gärna i hög takt, men vill inte läsa NV program då dessa ämnen är svåra för henne? Hur ska hon tänka inför gymnasieval?

      Mikael: : Förutom NA naturvetarpomet, alltså, så är det på Teknikprogrammet som man läser mycket matte i hög takt; efter det kommer Ekonomiprogrammet inr.ekonomi, där man läser matte 3b som... Läs hela svaret
    • Liam

      Datavetenskap - Kandidatutbildning för svårt att komma in på?

      Har pratat lite innan gällande mitt gymnasieval och har bestämt mig att gå teknik och efter gymnasiet skulle jag gärna vilja jobba med något programmeringsliknande. Jag har kollat upp lite kring datavetenskap och just nu är jag lite chockad. Det står att man måste kunna Matte 4 eventuellt...

      Liselotte: : Hej Liam, det går (i alla fall just nu) att hitta utbildningar som leder till kandidat i Datavetenskap som ej kräver att man kan godkänt betyg i matte 4, ex.... Läs hela svaret
    • Lucas

      Hur blir jag en behörig mattematik -och filosofilärare?

      Hej! Jag håller just nu på att studera min andra termin filosofi på Lunds universitet och tänkte genom en KPU i framtiden bli mattematik och filosofilärare på gymnasium. Jag har läst lite om några olika KPU på olika universitet och...

      Mikael: : Hej Lucas, för att utbilda sig till mattelärare måste man ha godkänt betyg i gymnasial kurs Matematik 4. Det finns många olika KPU-upplägg. Det är bäst att... Läs hela svaret
    • Erik

      Måste jag ha c i betyg?

      Hej jag har D i mattematik och undrar om jag måste ha C i matte för att kunna klara matten i ekonomi linjen? har hört att det bara är tre kurser och att det är kursen B man går, men behöver hjälp! samt har min lärare sagt att jag troligtvis kommer att höja mig till C!

      Liselotte: : hej Erik, formeII sett, är man behörig och kan komma in på aIIa gymnasieprogram med endast E i matte från våren i åk nio. Det är Kunskaperna snarare än betyg som avgör om man kIarar av... Läs hela svaret
    • Nina

      Meritpoäng angående spanska och mattematik?

      Hejhej! Jag kommer läsa både spanska steg 3,4 och 5. Tjänar man inte på att läsa alla tre eftersom man ändå bara får meritpoäng för två? Jag undrar också om man kan få meritpoäng för mattematik 1b eller 2b ? Är det alltid bara meritpoäng man söker in på eller är det något meritvärde...

      Milla : : Hej igen, Jämförelsetalet räknas ut enligt instruktionen på https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Gymnasieexamen-2014/Rakna-ut-ditt-meritvarde/ Här... Läs hela svaret
    • Oscar

      Övervägande F i matte 4c, vill söka till Civilingenjör?

      Hej! Jag går just nu tredje (och sista) året på naturvetenskapliga programmet och är alltså ganska nära studenten. Strax innan jullovet skrev vi slutprov i matte 4c och i efterhand fick jag veta att jag fick F på provet. Jag fick då också veta av min mattelärare att omprov skulle skrivas senare...

      Anna: : Hej Oscar! Du kan alltid vända dig till Rektor på ditt program. Läraren kan vara sjukskriven eller det kan vara ngt. fel på hans epostadress - därför kanske det är så att han inte läst ditt mail.... Läs hela svaret
    • Ludde

      Vad händer om man får F i matte 4?

      Tjenare! Ifall man får F i matte 4 under tvåan, kan man då skriva omprov i trean för kursen. Blir det samma sak på papper som om att jag skulle fått E eller blir det sämre än att jag skulle ha skrivit ett E från början. Tacksam för svar!

      Milla : : Hej Ludde! Om du gör omprov (eller prövning) eller läser om kursen och får det betyget i ditt Examensbevis (eller Studiebevis - som man får i fall man inte uppfyllde krav för gymnasieexamen) så spelar det ingen roll när... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga