Student
    Hej. Jag ska börja andra året på gymnasiet nu i höst och undrar vad kursen "Kommunikation" innebär (lite mer på djupet) och går ut på. Tack på förhand.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,
    följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:

    Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:

     

    • Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
    • Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
    • Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
    • Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
    • Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
    • Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
    • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
    • Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.

     

    Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)

    Betyget E

    Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget D

    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    *****

    Betyget C

    Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget B

    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    *****

    Betyget A

    Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

    Länktips: skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne.

    Daniel SYV

    Hej Amanda,

    du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
    Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".

    Hälsningar
    D:

    Frågor och svar taggade med 'åk 2' (7 st.)

    • Mariam

      Gymnasieproblem, vad ska jag göra?

      Hej Jag har haft extremt många fall där jag har oroat mig inför min framtid. Just nu går jag Natur Natur i årskurs 2. Och jag har fått många D, två C och ett A. Men E i bl.a. matte 1C och Kemi 1. När det kommer till betygen, så tycker jag att de gör det för svårt för mig att höja mig. Jag...

      Anna: : Hej Mariam, du vill söka till Kunskapsgymnasiet i Malmö >> och gå om åk1. Du har rätt att söka om - t o m det året du fyller 19 år.Om du kommer att få högre... Läs hela svaret
    • Viktor

      Ska jag byta till ekonomi, åk 2?

      Hej, jag har ett litet dilemma, det är så att jag just nu går på naturvetenskapsprogrammet, jag började precis åk 2. När jag började den nya terminen så kände jag att jag tröttnat på naturprogrammet eftersom jag verlkigen inte gillar kemi (jag klarade ett E med nöd och näppe), vi kommer ha kemi...

      Anna: : Hej Viktor, kan du läsa inriktning Natur och Samhälle på NA? I så fall behöver du inte läsa Kemi 2. Matte 4 som är en obligatorisk kurs på inriktningen "naturvetenskap" kan du... Läs hela svaret
    • Adam

      Byta skola efter åk 1 ?

      Hej just nu går jag IN i åk 1 på älvdalens utbildning centrum men jag vill byta i tvåan till en annan skola. Vi har kontaktat skolan och dom säger att de vill ha min studieplan och jag fattar inget. Är en studieplan vad jag läser t.ex. historia, naturvetenskap?

      Liselotte: : Hej Adam! Ja, Studieplan som den "nya skolan" önskar titta på är din Individuella studieplanen = vad just du läser för kurser nu. Det bästa är om Studie- och yrkesvägledare skriver ut den... Läs hela svaret
    • Ellen

      Gymnasiet hemifrån?

      Hejsan. Jag lider av stark depression och har därav väldigt svårt att ta mig till skolan (jag går åk. 2). Däremot är jag väldigt skolmotiverad och vill ha höga betyg och göra bra ifrån mig i skolan. Finns det något sätt där jag kan göra skolarbete hemifrån och bara åka till skolan när jag ska...

      Mikael: : Hej Ellen, tråkigt att du har hälsobekymmer men bra att du står i kö till distansgymnasiet. Är det till den här skolan du står i kö till http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/korr-onlinegymnasium ? Din kommun... Läs hela svaret
    • Kim

      Byta skola och ställa sig på reservplats?

      Hej, Jag har tagit kontakt med en skola som jag är intresserad av att byta till. Skolan själv har berättat att jag måste göra en sen anmälan till gymnasieantagningen och att jag därefter kan ställas i en särskild kö för reservplatser. Det jag dock undrar över är dels lite mer detaljerat...

      Milla : : Hej Kim! Att du söker till en annan skola påverkar på intet sätt din nuvarande plats på den skolan du går på nu. Du behöver inte berätta på din nuvarande skola att du vill byta till en annan skola. När du väl FÅR... Läs hela svaret
    • Ellen

      Har skolan rätten att ta bort mitt individuella val?

      Hej! Jag börjar åk 2 om ett par dagar och har ett individuellt val som jag var mycket nöjd med. Fick dock idag ett mail från mitt syv att de har tagit bort mitt individuella val inför 2:an pga krockande schema. Hon skrev även jag istället måste läsa 3 programfördjupningar och ett extra...

      Milla : : Hej Ellen! Jag tycker du bör be om samtal med SYV på din skola. Du kan t.ex be om att skola gör undantag och låter dig läsa den kursen i trean. Jag tror inte din skola har så mycket val: om schemat inte... Läs hela svaret
    • Eleonor

      Vad ska man skicka i ansökan om byte till åk 2?

      Hej! Jag håller på att ansöka om att få byta gymnasium till åk 2 men vet inte vad för information jag behöver skicka och hur jag ska skicka detta till skolorna. Samtidigt undrar jag också vad som är skillnaden på studieplan och poängplan/timplan? Tack för svar på förhand!

      Mikael: : Hej Eleonor! Läs på http://www.fragasyv.se/info/om-att-byta-gymnasieprogram men kort förklaring är den att du bör få reda på OM DET FINNS LEDIG PLATS på det programmet (och inriktningen) dit du vill byta. Det... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga