Student
    Hej. Jag ska börja andra året på gymnasiet nu i höst och undrar vad kursen "Kommunikation" innebär (lite mer på djupet) och går ut på. Tack på förhand.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,
    följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:

    Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:

     

    • Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
    • Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
    • Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
    • Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
    • Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
    • Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
    • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
    • Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.

     

    Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)

    Betyget E

    Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget D

    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    *****

    Betyget C

    Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget B

    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    *****

    Betyget A

    Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

    Länktips: skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne.

    Daniel SYV

    Hej Amanda,

    du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
    Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".

    Hälsningar
    D:

    Frågor och svar taggade med 'årskurs 2' (10 st.)

    • ell

      Byta skola i tvåan?

      Hej jag undrar om det är möjligt att byta skola till en skola med exat samma linje fast jag går i 2an på gymnasiet,. Jag har gått i ettan med hopp om att jag skulle trivas bättre i tvåan men känner att jag verkligen inte passar in alls. Finns det en...

      Julia: : Hej Elle,om det finns ledig plats på en skola, kan rektor ta in dig. I vilken stad går du på gymnasiet och vilket program och inriktning går du? Detta frågar jag för att se om vi har uppgifter om var... Läs hela svaret
    • inez

      byta gymnasium inför tvåan?

      Hej! Det är så att jag vill byta gymnasium. Jag känner att jag har valt fel linje. Ansökningsperioden har ju gått ut, 15 maj. Hade behövt lite hjälp med hur jag ska gå tillväga då jag inte vet hur allt funkar. Jag har varit i kontakt med...

      Julia: : Hejsan,du skriver bland annat: "Jag känner att jag har valt fel linje." - vilket jag tolkar som att du vill byta program och/eller inriktning.I så fall spelar det avgörande roll: om du får många... Läs hela svaret
    • Jessica

      Byta skola i 2:an?

      Hej, Jag undrar över hur det fungerar om man har läst några terminer på Korrespondensgymnasiet (med start i januari inte augusti) och man under tidens gång vill byta till en fysisk skola. Säg att du läst 1.5 läsår och går i 2:an. Kan du...

      Milla : : Ja, antagningen till "ettan" blir, enligt min mening enklare.Samråd annars med personal på Korrespondensgymnasiet och med den fysiska gymnasieskolan dit eleven vill byta till sen... det är en ovanlig... Läs hela svaret
    • Armand

      Kan jag avbryta min kurs utan att det påverkar mig negativt?

      Jag har nyligen i ettan valt till spanska 4 som kurs (för att göra den i tvåan). Den är inte obligatorisk och görs på distans, men efter spanska 3 inser jag att detta var ett misstag. Om jag då avbryter kursen (som inte är nödvändig...

      Anna: : Hej Armand, boka möte med syv på din skola - innan du påbörjar den kursen som du nu inte vill läsa. Kanske är det värt att tänka på saken över... Läs hela svaret
    • Alicia

      Trivs ej i skolan men kan ej byta, Vad ska jag göra?

      Hej! Jag trivs inte alls i min klass eller med mina vänner längre och känner att jag behöver byta skola inför nästa termin då jag börjar 2an på gymnasiet. Mailade en skola som jag verkligen är intresserad av att gå på men de sa att de inte kan säga än om de har någon ledig plats inför nästa...

      Daniel: : hej Alicia, jag tycker det bästa alternativet för dig är att du Under OMVALSPERIODEN - lägger in ansökan till åk1 till den skola som du är mest intresserad av. Att du... Läs hela svaret
    • Mikail

      Kan jag besluta mig om individuella val när 2an börjar?

      Hej, jag har beslutat mig för att läsa kursen programmering i årskurs 2 och jag har även beslutat mig för att välja bort Ledarskap och Organisations kursen som också ska hålla på i tvåan, mest för att jag är en ledare i grunden. Fast nu vill jag ändra den till en annan men jag tvekar lite...

      Julia: : aHej Mikail, en "utökad kurs" får man läsa endast om rektor fattar beslut om det. Det är ett undantag; en Extra-kurs. Angående valbara kurser: skolorna önskar ofta att... Läs hela svaret
    • Eleonor

      Vad ska man skicka i ansökan om byte till åk 2?

      Hej! Jag håller på att ansöka om att få byta gymnasium till åk 2 men vet inte vad för information jag behöver skicka och hur jag ska skicka detta till skolorna. Samtidigt undrar jag också vad som är skillnaden på studieplan och poängplan/timplan? Tack för svar på förhand!

      Mikael: : Hej Eleonor! Läs på http://www.fragasyv.se/info/om-att-byta-gymnasieprogram men kort förklaring är den att du bör få reda på OM DET FINNS LEDIG PLATS på det programmet (och inriktningen) dit du vill byta. Det... Läs hela svaret
    • Lukas

      Blev tagen för Fusk på Programmeringsprovet, vad händer?

      Hej! jag går teknik information och medieteknik. år 2. Jag har en lärare i programmering som knappt kan svenska, hans grammatik är inte som en gymnasielärare bör ha. under årets gång så har vi haft 3 prov i programmering och jag har inte klarat 2 av dom första men fick göra omprov på första...

      Mikael: : Aj-jaj-jaj! Att fuska på provet är inte bra. Det vet du ju själv också och skriver om det i din fråga. Att man är missnöjd med hur läraren undervisar kan inte rättfärdiga att man fuskar på... Läs hela svaret
    • Johannes

      Flytta tillbaka till Sverige och gå klart trean?

      Hej! Jag är just nu 17 år och går mitt andra år av IB kursen i Beijing, Kina på Western Academy of Beijing. Det blir kanske så nu att vi flyttar tillbaka efter sommarn då jag skulle ha börjat mitt tredje år. Finns det möjlighet att avsluta sitt tredje år i Sverige eller behöver jag gå om hela...

      Lena: : Hejsan, det bästa är nog att du tar kontakt med den IB skola du tänker dig och frågar om villkoren för att avsluta din utbildning där. Det kan nog bara dom bedöma utifrån platstillgång, vilka kurser som du läst... Läs hela svaret
    • Hannan

      Gå om- ha kvar bra betyg?

      Hej! Jag har funderat på att gå om årskurs 2 i gymnasiet då jag fått dåliga betyg i min gamla skola. Jag vill gå om i en ny skola, och undrar om det är möjligt att behålla de betygen som jag var nöjd med, alltså tre stycken, och göra om resten av ämnena när jag börjar årskurs 2 på nytt?

      Lena: : Hejsan, om du har F i olika kurser så har du rätt att läsa upp dom på något sätt. Har du från E och uppåt så har du dessvärre inte rätt att läsa upp dom förren efter gymnasiet. /Lena, Syv

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga