Student
    Hej. Jag ska börja andra året på gymnasiet nu i höst och undrar vad kursen "Kommunikation" innebär (lite mer på djupet) och går ut på. Tack på förhand.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,
    följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:

    Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:

     

    • Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
    • Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
    • Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
    • Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
    • Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
    • Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
    • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
    • Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.

     

    Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)

    Betyget E

    Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget D

    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    *****

    Betyget C

    Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget B

    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    *****

    Betyget A

    Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

    Länktips: skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne.

    Daniel SYV

    Hej Amanda,

    du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
    Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".

    Hälsningar
    D:

    Frågor och svar taggade med 'Urval 1' (11 st.)

    • Anonym2000

      Antagning urval 2?

      Jag vet att det är svårt att ge ett rakt svar men kan man säga att det är en stor sannolikhet/ finns goda chanser att man kommer in på urval två i HP-kvoten om man är på reservplats 7 på ett program som antog 86 personer i urval 1? Jag har samma HP poäng som den som blev antagen sist i urval 1

      Milla : : Hej,utifrån informationen i din fråga skulle jag säga att jag tror du har en god chans att komma in men jag kan inte garantera ngt., som du säkert själv förstår också. För att någon,... Läs hela svaret
    • emilia03

      Hur fungerar de olika urvalen?

      Hej! Jag har en fråga angående antagning av urval 1 och 2. Kommer det alltid att ske antagning från urval 2 även om alla från första urvalet tackar ja? Tack på förhand! /Emilia

      Milla : : Hej,du kan ställa den frågan till de som jobbar med administration kring antagningen (vilket jag inte gör) och få svar från de som är experter på just den frågan (då får... Läs hela svaret
    • Fabian

      Behörighet och urvalsgrupper?

      Hej jag läste samhälle under gymnasiet och valde till att läsa matematik 3b. Tyvärr så fick jag inte godkänt i kursen och behövde läsa upp den på komvux. Jag antar alltså då att jag bara kommer in i BII gruppen när jag söker...

      Anna: : Hej Fabian,om du söker till högskoleutbildning som för särskild behörighet kräver matematik 3, då prövas du endast i BII. Men om du söker till utbildning som kräver lägre... Läs hela svaret
    • Elin

      Antagningsbesked och urval?

      Hej! Hoppas allt är bra med er! Jag har en fråga kring antagningsbesked 1 och 2 för högskolan. Jag ska söka till två olika program i höst. Det jag kommer ha som förstahandsval kommer jag enligt statistik mest troligt bli antagen i urval 2 och inte urval 1. Kallar detta program X för...

      Liselotte: : Hej!vi rekommenderar att högst upp, som sitt första alternativ i högskoleansökan, sätta den utbildning som du helst av allt vill komma in på. Om du är behörig till ditt favoritalternativ,... Läs hela svaret
    • Göran

      Systemvetenskap ÖREBRO?

      Hej! Jag sökte till systemvetenskapliga programmet på Örebro Universitet nu till våren 2020. Jag fick idag beskedet att jag har hamnat som reserv 50 i BI gruppen urval 1. Tror ni att det ens finns en möjlighet att jag kommer in eller ska jag bara strunta i det?

      Julia: : Hej Göran,planera för att du ska göra annat under våren... men "strunta i den" - menar du att du vill tacka Nej till att stå i reserv? Om du nu bestämt dig att du inte vill gå den... Läs hela svaret
    • Rahaf

      universitetsantagning?

      Hej! Jag har en fråga angående antagningen till universitet. Jag vill plugga i Stockholm, men är osäker på om jag kommer in i det första urvalet. Det är alltså större sannolikhet att jag kommer in i det andra urvalet. Vad ska jag svara på första urvalet då, i och med att jag inte heller vill...

      Mikael: : Hej Rahaf, det är Antagning.se som administrerar antagning till svenska högskolor/universitet; läs gärna på antagning.se/sv/Ta-reda-pa-mer-/Platsfordelning-och-urval och du kan också ringa till... Läs hela svaret
    • Cindy

      Hur funkar första och andra urval?

      Hej, Jag förstår inte riktigt vad urval 1 och 2 betyder. T.ex, i en utbildning på Karolinska var 45 elever antagna i urval 1 från gruppen BI, sen var 30 elever antagna i urval 2 från gruppen BI. Betyder det att de totalt tog in 75 elever från BI efter urval...

      Anna: : Hej Cindy, att uppskatta chanserna att komma in på en utbildning är mycket svårt. De som står i reserv är beroende av hur många antagna, som tackar Nej till sina platser. Att... Läs hela svaret
    • Erik

      Vad är skillnaden på bi och bii? Och hur kan man konkurrera i båda?

      Mina gymnasiebetyg räcker ej för bi men räcker för bii med god marginal. Konkurrerar man i båda automatiskt eller hur fungerar det egentligen?

      Julia: : Hej Erik, Antagningsgränser i BI och BII bestäms inte på förhand, utan det i efterhand visar sig hur det blev. Om du är behörig på de betyg du fick... Läs hela svaret
    • Markus

      Hur kan antagningspoängen i urval 2 vara högre än i urval 2?

      Jag har sökt till teknisk fysik (300 hp) på Chalmers universitet, men kom inte in vid första urvalet. Jag gick därför in på UHR:s hemsida för att se antagningspoängen från förra årets antagning (HT2015) för mina aktuella urvalsgrupper (BI och BIEX). Vid första urvalet låg lägsta...

      Melina: : Hej Markus!Årets andra antagningsbesked kommer den 3 augusti. Här kan du läsa om det första antagningsbeskedet. Här kan du läsa om det andra... Läs hela svaret
    • Julia

      Urval 1 och urval 2 ?

      Hej! När man går in på Universitets- och högskolerådets antagningsstatistik och tittar på ett program, så finns det "Urval 1" och "Urval 2". Vad är det för skillnad mellan de? Jag har gått de första två åren av naturvetenskapsprogrammet på gymnasiet och ska nu till hösten börja i Komvux för att...

      Anna: : Hej Julia! du fick bra information i Brendans kommentar! Tack, Brendan! Om jag förstod dig rätt, kommer du att få Examensbevis från Komvux. Om det i ditt examensbevis finns alla kurser för behörighet till just den utbildningen som du... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga