Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32095 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'orolig för att inte få jobb' (7 st.)
-
Får jag utbildningen oavsett?
Hej Jag går som sagt mitt andra år på barn och fritidsprogrammet. Just nu har jag lite tufft med matten och har tyvärr ett F, och jag läser Matte 1a, vilket man måste ha godkänt i för att få ut en examen.och har nästan alltid haft F i ämnet, och jag kämpar jättehårt med det nu så jag kan bli...
Hej Niclas, med F i matte 1 får du Studiebevis, där alla kurser kommer att finnas med - med tillhörande betyg. Yrke Barnskötare >>>> hör inte till de så kallade "reglerade yrken" och... Läs hela svaret -
F i matte, är det omöjligt att få jobb utan gymnasieexamen?
Hej, Går sista året på gymnasiet just nu och jag har F i matte 1 sedan ettan. Jag är inte säker på om jag kommer lyckas få ett E i matte tills jag går ut. Jag vet att jag inte kommer få ett gymnasieexamen och utan det går det inte att ansöka till universitet osv. Men hur är det med jobb? Går...
Hej Alfred, precis som du skriver är det möjligt att få jobb även utan gymnasieexamen. Frågan är hur snabbt och vilket jobb man kan få? Här är det... Läs hela svaret -
Samhällsplanerare, jobb?
Hittar man jobb som nyexaminerad samhällsplanerare eller hur ligger det till? Hur ser det troligtvis ut om några år?
Hej, oj! Vilken svår fråga!Det finns prognoser om olika yrken i framtiden, men ingen vet om prognoser kommer att stämma, eller om just du får jobb... :( Det här tror vi att vi vet om yrket... Läs hela svaret -
Värt att satsa på yrke med dålig efterfrågan?
Hej! Jag är intresserad av att läsa Kriminologiprogrammet alt. Kanidatprogram i Kriminologi efter studenten. Kollar man på hemsidor som gör värderingar för hur mycket arbeten det finns efter Kriminologilinjer verkar det dock som att det är svårt att...
Hej Michaela, tyvärr finns det inte jobbgarantin. Men det finns olika alternativ. Om du med utbildning i kriminologi ej får jobbet som Civil utredare>> "på direkten" kan du få jobb... Läs hela svaret -
Hur Vinner Arkitekt Pengar ? Hur Hittar Man Jobb ?
jag har liksom flera frågor om olika yrke eftersom det är svårt veta vad jag vill satsa på men frågan är : när man är klart att plugga till att blir Arkitekt, hur får man jobb ? Hur får en Arkitekt pengar ? på vilket sätt ? Hur hittar en Arkitekt jobb ?
Hejsan, jag sökte på "arkitekt" på www.arbetsformedlingen.se och fick fram 56 platsannonser där arbetsgivare söker olika sorters arkitekter. Man kan också starta eget... Läs hela svaret -
Fred och utvecklingsprogrammet, Vad kan man bli?
Hej! Jag tänkte läsa fred och utvecklingsprogrammet snart efter gymnasium, då programmet verkar vara väldigt intressant för min del. Och nu undrar jag vad kan man bli efter utbildningen? Vilka jobb finns det inom utbildningen? Hur ser arbetsmarknaden ut är det svår eller lätt att hitta...
Hej, det finns tyvärr inte ngt jobbgaranti. Med 180 högskolepoäng kan man t.ex få jobb som arbetsförmedlare eller som utredare på försäkringskassan, som inte är... Läs hela svaret -
Idrott på gymnasiet?
Hej jag har precis börjat gymnasiet och jag hatar verkligen idrott. Enligt vår idrottslärare så får vi frånvaro om vi inte byter om och får man från vari 3 gånger så får man inte ut sitt studiebidrag. Stämmer detta enligt svenska lag eller är det hennes på hitt? Jag har inte tänkt vara med på...
Hej Razmus! Tråkigt att du inte gillar Idrott! :( Tyvärr är en kurs i Idrott och hälsa - obligatorisk på alla gymnasieprogram, men du vet ju redan själv om det, eller hur? :) Ang. frånvaroreglerna - så är det vid 4 timmars frånvaro... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga