Student
    Hej. Jag ska börja andra året på gymnasiet nu i höst och undrar vad kursen "Kommunikation" innebär (lite mer på djupet) och går ut på. Tack på förhand.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,
    följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:

    Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:

     

    • Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
    • Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
    • Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
    • Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
    • Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
    • Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
    • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
    • Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.

     

    Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)

    Betyget E

    Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget D

    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    *****

    Betyget C

    Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget B

    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    *****

    Betyget A

    Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

    Länktips: skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne.

    Daniel SYV

    Hej Amanda,

    du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
    Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".

    Hälsningar
    D:

    Frågor och svar taggade med 'matematik2b' (8 st.)

    • Mojje

      Går det att klara kemi1, fysik1 och matematik 2 på 75 eller 100% takt?

      Hej! Jag ska läsa kemi1, fysik1 och matematik2 på 75% studietakt men vet inte exakt hur många veckor kommer det bli? Dessutom är det möjligt att klara alla nämnda kurser på 75% eller 100% takt?

      Anna: : Hej och tack för din fråga om studier på hel- respektive deltid på 75%!Kemi 1 och Matematik 2 är 100p.kurser och varje 100poängskurs läses på... Läs hela svaret
    • Amir

      komplettera med vilka kurser man vill på komvux?

      Hej! Jag går för tillfället på humanistiska programmet och har ett antal F i ämnen som är särskilda för just detta program (Latin 1, 2 och Historia 2). Nu såhär i slutet av trean har jag intresserat mig mycket för IT och vill söka...

      Anna: : Hej Amir, jag tror inte att du kan läsa Latin på komvux; Historia 2 kan man tänka sig att komvux kanske kan erbjuda... Det du behöver göra är att boka tid med SYV på komvux... Läs hela svaret
    • Olivia

      Beteendevetare?

      Hej! Jag vill börja plugga till beteendevetare. Jag har en behörig gymnasieexamen men har inte ett godkänt betyg i matte 2B. Är detta något jag behöver läsa upp innan jag söker in till programmet?

      Julia: : Hej Olivia!Det finns många Olika beteendevetenskapliga program; jag ska här nere ge några exempel på de program som ej kräver - för behörighet - mer matte än matematik... Läs hela svaret
    • Hanna

      Kommer dessa kurser ingå i mitt studiebevis?

      Hej! Jag gick ut gymnasiet 2019 i juni Vård och omsorgsprogrammet. Fick F i 3 kurser, engelska 6, hälsopedagogik och räddningsmedicin. Jag kommer plugga hälsopedagogik och engelska 6 på komvux. Jag funderar även på att plugga Psykiatri 2 (är...

      Anna: : Hej, jag råder dig göra planering mot examensbevis med Syv på Komvux. Målet med gymnasiestudier om man läser ett nationellt program är Examensbevis. Och inte ett studiebevis.... Läs hela svaret
    • Matilda

      Kommer jag kunna söka in till högskolan nu till hösten?

      Jag läser nu matematik 2b på komvux för att kunna söka socionomprogrammet på högskolan. Jag är inne på min andra termin och är klar i juni. Det jag undrar över är om jag måste söka till våren nästa år, eftersom jag inte kommer vara helt klar nu till ansökan i mars. Jag är klar innan dess att...

      Peter: : Hej Matilda,sista dag att komplettera högskoleansökan till hösten 2019 är 20 juni. Se info på antagning.se/sv/Hur-du-anmaler-dig-och-haller-koll/Viktiga-datum. Gör... Läs hela svaret
    • Emilia

      Hjälp mottages tacksamt!?

      Hej! Under min gymnasietid studerade jag samhällsvetenskapsprogrammet med inriktning beteende. På grund av olika omständigheter blev jag inte färdig med alla ämnen - till stor del karaktärsämnena. Jag funderar på om jag skall läsa det...

      Daniel: : Hej Emilia, jag har nu läst din fråga och Julias svar. Jag, som är SYV, förstår Julias svar, men du kanske inte gör det... riktigt. Jag ska göra ett försök att förklara. Om du... Läs hela svaret
    • Albin

      Är det rimligt att jag får ett D i slutbetyg i Ma2b?

      Har på de tre delproven i Ma2b kursen fått betygen A, B och C och fick på nationella provet i Ma2b ett E. Min lärare vill sätta ett D i slutbetyg på mig. Förstår inte hur det kan gå till eftersom jag varit väldigt aktiv under kursen och även fått beröm av min lärare för min muntliga aktivhet...

      Julia: : Hej  Albin,SYV är inte experter på betygssättning, det är Lärare. Det är lärarens kompetens och profession att sätta betyg. Erfarenhetsmässigt kan jag... Läs hela svaret
    • Stina

      Giltig gymnasieexamen om jag går ut med F i Matematik 2b??

      Jag går Samhälls Beteeendevetenskap, jag klarade av Matematik 1b och fick E i den kursen, sedan kämpade jag hela 2:an med att klara av 2b men lyckades inte, jag klarade alla delprov som vi gjorde men fick F på nationella, tänkte göra en prövning på den nu i årskurs 3 men så fort jag tänker på...

      Milla : : Hej Stina! Goda nyheter är att du FÅR EXAMENSBEVIS = giltig gymnasieexamen med F i Matematik 2b om du har godkända betyg för övrigt. Du har även "råd" att få F i ännu en 100 poängskurs och en 50... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga