Student
    Hej. Jag ska börja andra året på gymnasiet nu i höst och undrar vad kursen "Kommunikation" innebär (lite mer på djupet) och går ut på. Tack på förhand.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,
    följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:

    Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:

     

    • Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
    • Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
    • Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
    • Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
    • Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
    • Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
    • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
    • Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.

     

    Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)

    Betyget E

    Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget D

    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    *****

    Betyget C

    Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget B

    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    *****

    Betyget A

    Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

    Länktips: skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne.

    Daniel SYV

    Hej Amanda,

    du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
    Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".

    Hälsningar
    D:

    Frågor och svar taggade med 'sociala medier' (6 st.)

    • federica

      söker en Engelsk kurs i social media?

      Hej! Jag är intresserad att studera sociala medier, och marketing osv. Finns det möjlighet en kurs inom det som sker på universitetet, annars vart? och skulle jätte gärna vilja ha den på engelska. mvh

      Daniel: : Hej Federica,om man på de svenska lärosätenas gemensam sida söker på "sociala medier" får man fram en lista på nästan 3.ooo utbildningar (kurser och program):... Läs hela svaret
    • Silvia

      Vilka utbildningar skulle kunna passa mig?

      Är intresserad av språk, att skriva (är väldigt introvert), tala inför publik (förberett tal), programmering samt design (webbsidor, kanske spel/animationer). Jag kommunicerar bäst skriftligt, men tycker även om att hålla informerande tal framför publik. Kan tänka mig skriva lite vad som helst....

      Julia: : Hej Silvia,det är väldigt svårt (typ Omöjligt) att utifrån några rader eller till och med om man skulle träffa dig och prata med dig i flera timmar - ge någon sort... Läs hela svaret
    • Linnéa

      Vad ska jag studera?

      Jag är intresserad av PR & Kommunikation, Marknadsföring, Projektledning och Sociala Medier och skulle vilja hitta en utbildning där nästan allt detta är med. Jag är ute efter en kandidatexamen med chans till master, och skulle inte tacka nej till att kunna göra ett år utomlands på en annan...

      Liselotte: : Hej Linnéa,utbildningsutbud till hösten på högskolor/universitet fastställs till 15 mars 2019. Då kommer alla sökbara utbildningar dyka upp på www.antagning.seNu kan man se många, men... Läs hela svaret
    • Johanna

      Vad ska jag skriva om i mitt gymnasiearbete?

      Hej! Jag läser tredje året på gymnasiet, inriktning SAMSAM. Vi har börjat med gymnasiearbetet men jag har jättesvårt för att komma på en fråga som jag kan skriva om. Jag funderar på något inom sociala medier men är öppen för alla förslag. Har också problem med att formulera en fråga av ämnet...

      SYV-besökare: : Hej Johanna, det är viktigt att gymnasiearbete passar in i din utbildning - det måste ha samhällsvetenskaplig inriktning, men det är också viktigt att du är Intresserad av... Läs hela svaret
    • Sergie

      Hur Blir Man ett Social Media Manager ?

      Hej jag hörde att det finns ett jobb där man jobbar med social medier av företag och folk och man liksom gör reklam, delar inlägg och gör att företaget eller sidan blir mer känd eller ´´known´´. hur blir jag det ? vad måste jag göra ? kan jag jobba med många samtidigt ?

      Liselotte: : Hej Sergie, du får gärna kika på /yrke/social-media-manager >> där det bland annat förklaras vilken utbildning som kan vara passande. Ex. på yrkeshögskoleutbildningar som kan... Läs hela svaret
    • Sandra

      Management program, vart, vad och hur?

      Hej! Jag går andra året på Thoren Buisness School där jag läser samhällsprogrammet. Jag tycker om min skola väldigt mycket, men har på senaste tid fått många funderingar på mitt gymnasieprogram och min framtid. Innan jag valde gymnasieprogram så hade jag ingen aning alls om vad jag ville bli...

      Anna: : Hej Sandra! Jag förstår att det är jobbigt om man tycker att man valde fel utbildning! Jättetråkigt att läsa om att du sitter med "en klump i magen". Jag tycker du kan sluta oroa dig så mycket och tänka på det positiva... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga