Student
    Hej. Jag ska börja andra året på gymnasiet nu i höst och undrar vad kursen "Kommunikation" innebär (lite mer på djupet) och går ut på. Tack på förhand.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,
    följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:

    Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:

     

    • Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
    • Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
    • Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
    • Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
    • Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
    • Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
    • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
    • Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.

     

    Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)

    Betyget E

    Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget D

    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    *****

    Betyget C

    Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget B

    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    *****

    Betyget A

    Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

    Länktips: skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne.

    Daniel SYV

    Hej Amanda,

    du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
    Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".

    Hälsningar
    D:

    Frågor och svar taggade med 'manager' (7 st.)

    • Ellen

      Marknadskoordinator?

      Hej! Jag har kollat lite på marknadskoordinator utbildningar (YH), jag hittar bara på medieinstitutet i Stockholm. Finns det någon annan stans, på någon annan skola?

      Anna: : Hej Ellen,om du söker utbildning med exakt samma NAMN - så är det inom yrkeshögskola idag endast den utb., som du nämner i din fråga som finns. Kan bli fler i framtiden, men det vet vi ännu inget... Läs hela svaret
    • Sarah

      hotellindektör,hotell manager & hospitality managemet ?

      hej syv, Jag skulle utbilda mig vidare inom hotell och turism och har sett att de finns flera namn än hotellindektör när man ska söka utbildningen som hotell chef. Så min fråga är: vad är skillnaden mellan hotell manager och hospitality management ?

      Peter: : Hej Sarah,menar du att du vill jämföra... Läs hela svaret
    • Sara

      Hur blir man en manager?

      Hej! Jag tog studenten förra året och har sedan dess haft jätte svårt med vad jag vill göra i livet. Inte riktigt vetat vad jag gillar och inte gillar. Nu tror jag att jag äntligen funnit vad jag faktiskt skulle vilja hålla på med, och det är...

      Mikael: : Det finns Yrkeshögskoleutbildningar som jag hoppas du blir intresserad av, ex. https://www.yhguiden.se/utbildning/salj-marknadshogskolan/digital-marknadsforare-gbg Hela utbudet av yh-utb finns på www.yhguiden.se och många har sista ansökn.dag 15 maj.
    • Sergie

      Hur Blir Man ett Social Media Manager ?

      Hej jag hörde att det finns ett jobb där man jobbar med social medier av företag och folk och man liksom gör reklam, delar inlägg och gör att företaget eller sidan blir mer känd eller ´´known´´. hur blir jag det ? vad måste jag göra ? kan jag jobba med många samtidigt ?

      Liselotte: : Hej Sergie, du får gärna kika på /yrke/social-media-manager >> där det bland annat förklaras vilken utbildning som kan vara passande. Ex. på yrkeshögskoleutbildningar som kan... Läs hela svaret
    • Ella

      Tourmanager i Sverige?

      Hej! Jag går på ekonomiprogrammet på Peder Skrivares gymnasium i Varberg. Jag är full medveten om att jag inte tycker att ekonomiprogrammet känns rätt för mig men jag kommer förmodligen fortsätta läsa mina 3 år på det programmet. Jag är dock ganska intresserad av att jobba som en...

      Milla : : Hej, Melody! Det är bra att du är fastbesluten av att skaffa dig en utbildning, trots att du inte till 100% trivs på skolan nu. De två yrken som du är intresserad av - tourmanager och nöjesjournalist -... Läs hela svaret
    • Rebecca

      Sport Management - vad kan jag göra efter?

      Hej! Jag kollar på en utbildning på GIH och Sötertörns högskola som heter Sport Management (http://www.gih.se/Utbildning/Vara-utbildningar/Program/Sport-Management/) som jag tror skulle passa mig perfekt. Jag skulle älska att få jobba med att utveckla idrott i Sverige genom jobb inom...

      Milla : : Hej Rebecca! Jag tycker att du bör söka den utbildningen. Om du får besked "Antagen", har du minst 2-3 veckor på dig att tacka Ja eller Nej till din utbildningsplats. Du är fortfarande... Läs hela svaret
    • Tiffany

      Måste jag gå musiklinjen för att plugga vidare till musikproducent?

      Hejsan! Jag är en tjej som brinner för musik. Jag är lite inne på att välja estetiska - musik på gymnasiet. Problemet är just det att jag kan inte spela något instrument, och kan inte heller sjunga särskilt bra utan jag vill jobba med att producera och hjälpa artister att nå framgång. I...

      Lena: : Hejsan, roligt att du brinner för musik! Det finns de gymnasier som har Estet med inriktning musikproduktion. Kolla i ditt samverkansområde vilka skolor som kan ha denna profil. Fråga din... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga