Student
    Hej. Jag ska börja andra året på gymnasiet nu i höst och undrar vad kursen "Kommunikation" innebär (lite mer på djupet) och går ut på. Tack på förhand.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,
    följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:

    Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:

     

    • Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
    • Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
    • Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
    • Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
    • Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
    • Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
    • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
    • Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.

     

    Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)

    Betyget E

    Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget D

    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    *****

    Betyget C

    Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget B

    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    *****

    Betyget A

    Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

    Länktips: skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne.

    Daniel SYV

    Hej Amanda,

    du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
    Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".

    Hälsningar
    D:

    Frågor och svar taggade med 'forensiker' (24 st.)

    • Elev

      Angående utbildning till Forensiker?

      Hej! Jag går sista året nu på samhäll beteende och har nu efterhand insett jag skulle vilja utbilda mig till Forensiker. Att läsa kemi med inriktning forensisk. Skulle i efterhand valt natur men ville inte byta och göra om allt nu mot slutet såklart...

      Milla : : Hej,vad gäller skaffa sig "naturvetenskaplig behörighet" så baserar sig kurserna på högre nivåer på innehåll i kurserna på lägre nivåer, alltså... Läs hela svaret
    • Marlene0578

      Hur blir jag forskare hos polisen?

      Jag vill i framtiden jobba inom laboratoriet som forskare hos polisen i framtiden. Går sista året på det naturvetenskapliga programmet och vet inte vilken utbildning jag ska söka in på sedan. Har försökt googla själv men förstår inte var...

      Milla : : Hej,kika gärna på framtid.se/yrke/forensiker och framtid.se/yrke/it-forensikerVilken högskole- eller universitetsutbildning man behöver skaffa sig beror på vilket forensiskt område... Läs hela svaret
    • Elev

      Finns det jobb som Forensiker utomlands?

      Hej! Frågade tidigare om hur utbildningen till Forensiker var. Superbra svar, tack! Men nu undrar jag också om ni vet om det finns jobb som Forensiker utomlands eller är det är ett arbete som bara finns i Sverige? Då jag länge drömt om att bo utomlands när jag blir äldre men skulle gärna...

      Milla : : Hej Linnea!"utomlands" är ett väldigt vitt begrepp. Det finns många olika länder; och lagar, regler och förhållanden samt vilka yrken som finns och hur arbetsuppgifterna... Läs hela svaret
    • Elev

      Hur blir jag Forensiker?

      Hej! Jag går andra året på samhällsprogrammet nu med inriktning beteende. Har även lagt till kurser så som Privatjuridik som jag läser nu i 2an samt matematik 3b, italienska 3 och grafisk kommunikation till 3an. Och jag har precis insett att jag skulle...

      Daniel: : Hej Linnea! Kika gärna på Framtid.se/yrke/forensiker där i stycket UTBILDNING finns svar på din fråga om vilken högre utbildning du behöver skaffa sig: det är universitetsutbildning inom... Läs hela svaret
    • Astrid

      Hur blir jag forensiker på droganalysenheten?

      Hej, jag undrar vad jag behöver för behörighet för att söka mig till forensikerutbildning till droganalysenheten samt vad jag söker för utbildning för att studera till forensiker till droganalysenheten. Mvh Astrid

      Julia: : Hejsan!du har tyvärr inte svarat på frågan jag ställde i kommentar till din fråga. Jag gissar på att det är NFC du vill jobba vid och vi fick idag svar från NFC... Läs hela svaret
    • Patil

      Välja rätt utbildning för att jobba inom forensisk laboratorier?

      Hej! Jag läser gymnasiekurser för naturvetenskapsprogrammet i komvux. Jag har alltid drömt att jobba inom laboratorier. Jag vill veta vad det behövs för att jobba inom forensisk laboratorier. Vilka gymnasiekurser måste jag läsa? Och efter det vilket...

      SYV-besökare: : Hej, kika gärna på framtid.se/yrke/forensiker men där finns inte så mycket om utbildning och orsaken är att det är mycket svårt att ge råd och... Läs hela svaret
    • Dania

      Hur blir man kriminaltekniker efter gymnasiet?

      Hej! Jag går humanist programmet i år 1 men jag vill gärna bli kriminaltekniker. Jag vet att humanist programmet inte riktigt passar men jag ändrade mig nyligen på vad jag vill jobba med i framtiden. Hur når jag detta mål? Vilka ämnen ska jag...

      Liselotte: : Hejsan, kika gärna på avsnitt UTBILDNING på framtid.se/yrke/kriminaltekniker Du kan även kika på ett liknande yrke - forensiker Kort svar om utbildningsvägar:... Läs hela svaret
    • Lova

      Hur blir man forensiker?

      Hej! Jag heter Lova och går andra året på estetiska linjen, musik, och vill vidareutbilda mig till forensiker. Kommer läsa upp till matte 3c så den biten är klar. Jag tänkte plugga cell- och molekylärbiologi i Kristianstad och jag undrar om det...

      Anna: : Hej Lova,så vitt jag vet finns det 2 vägar till att kunna bli en forensiker: via polishögskolan och via naturvetenskapliga studier på högskolenivå. Utbildning till forensiker brukar finnas för... Läs hela svaret
    • Elin

      Hur bli man forensiker/kriminaltekniker?

      Hej! Jag vill utbilda mig till Forensiker/kriminaltekniker Vad krävs att bli det? Hur går man till väga? Jag vet att man kan först bli polis, men tänkte om det fanns andra möjligheter och vägar! Mvh Blivande kriminaltekniker

      Mikael: : Hej! Kika gärna på https://www.framtid.se/yrke/kriminaltekniker  och https://www.framtid.se/yrke/forensiker Man kan t.ex utbilda sig till kemist och hoppas på att kunna bli forensiker sen. 
    • Intisaar

      Hur blir man forensiker?

      Hej! Jag har en fråga. Jag har nyss börjat fundera på vad det är jag egentligen vill studera till, men det är ju försent för att ändra universitets ansökan. Jag undrar dock om det går att studera till Forensiker genom Civilingenjörs...

      Julia: : Hej!Det vi vet om yrket Forensiker berättar vi på framtid.se/yrke/forensiker och utbildningsbakgrund kan vara olika.Och det finns olika sorters "forensiker" bl.a IT-forensiker vars kompetens och utbildning skiljer sig... Läs hela svaret
    • Denis

      Kan en kriminolog bli kriminaltekniker?

      Jag har sökt in till kriminologprogrammet men jag vill i framtiden jobba som kriminaltekniker. Men jag vet inte om man kan vara kriminolog och sedan bli kriminaltekniker. Om det inte går vad ska jag då söka till för att kunna bli kriminaltekniker?

      Anna: : Hej Denis, det vi vet om yrket KRIMINALTEKNIKER inklusive utbildningsvägar - uppger vi på framtid.se/yrke/kriminaltekniker En väg att gå är via att utbilda sig till Polis;en annan - genom... Läs hela svaret
    • Josefine

      Polisiärt arbete?

      Hej Är intresserad av att jobba som kriminaltekniker forensiker eller IT-forensiker Har tagit studenten och gick ekonomi juridik Vart ska jag börja leta för att få jobb inom dessa och vilka utbildningar ska jag ta för att nå dem olika jobben?

      Milla : : Hej Josefine;kika gärna på avsnitten UTBILDNING i yrkespresentationerna:KriminalteknikerFörensikerIT-forensiker
    • Elin

      Hur blir jag kriminaltekniker?

      Hej! Jag är född i början av 1970-talet har jobbat inom vården i flera år! Jag undrar hur jag studerar till kriminaltekniker. Det är vad jag skulle vilja jobba med resten av livet!

      Liselotte: : Hejsan, kika gärna på avsnitt UTBILDNING i yrkespresentationen "Kriminaltekniker" på www.framtid.seNär man säger eller skriver "kriminaltekniker" kan man faktiskt mena ganska så Olika yrken:... Läs hela svaret
    • Ida

      Från osteologi till mer modern rättsmedicin?

      Hej, jag har läst 1år arkeologi och ska nu läsa laborativ arkeologi/osteologi. Sen till våran troligtvis osteologi. Jag såg att det var möjligt välja en utbildning som leder in mer mot moderna rättsmedicinska fall. Vad för kurser ska jag...

      Julia: : Hej Ida; som "allmän studievägledare" vet jag inte exakt de detaljer som du frågar efter; vi har tyvärr inte någon egen expert på just det område heller...Det jag... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga