Student
    Hej. Jag ska börja andra året på gymnasiet nu i höst och undrar vad kursen "Kommunikation" innebär (lite mer på djupet) och går ut på. Tack på förhand.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,
    följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:

    Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:

     

    • Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
    • Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
    • Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
    • Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
    • Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
    • Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
    • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
    • Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.

     

    Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)

    Betyget E

    Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget D

    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    *****

    Betyget C

    Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget B

    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    *****

    Betyget A

    Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

    Länktips: skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne.

    Daniel SYV

    Hej Amanda,

    du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
    Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".

    Hälsningar
    D:

    Frågor och svar taggade med '#sjuksköterska' (10 st.)

    • Lina

      Lön för sjuksköterska?

      Hej, Jag undrar hur sjuksköterska lönen ser ut eftersom det står väldigt olika. Även bemmaningssjuksköterska, varför skiljer sig lönen markant jämfört med ”vanlig sjuksköterska?”. Även skulle du rekommendera...

      Liselotte: : Hej Lina!Frågan om löner är inte så lätt att besvara. Löner skiljer sig mellan olika delar av Sverige och också mellan offentliga och privata arbetsgivare. Om man jobbar på de så... Läs hela svaret
    • Nancy

      Vilket program på gymnasiet ska jag välja för att bli sjuksköterska?

      Hej! Jag undrar om jag kan välja natur inrikting samhäll för att bli sjuksköterska? En annan fråga är kan man specialisera sig inom sjuksköterska yrket? Finns det en chans att få högre lön? Vad är medellönen för alla sjuksköterskor?

      Anna: : Hej Nancy!läs gärna på .framtid.se/yrke/sjukskoterskamedellönen är 35.000 kr, enligt de uppgifter vi har idag (april 2021). Och det finns många... Läs hela svaret
    • daria

      Kan jag bli sjuksköterska?

      Så jag läser natursam på gymnasiet och är intresserad i att bli Sjuksköterska. Kommer det kunna gå för mig att ansöka till sjuksköterskaprogrammet med F i fysik1 eller måste jag läsa upp det ämnet först?

      Liselotte: : hej Daria,med F i fysik1 uppfyller du inte kravet på särskild behörighet till sjuksköterskeprogrammet. Du måste antingen ha godkända betyg i fysik1a, kemi1 och biologi1 eller skaffa dig... Läs hela svaret
    • H

      Kan man jobba som vårdlärare om man är sjuksköterska som gått KPU?

      Hej! Jag vill nu plugga till psykiatrisjuksköterska men är orolig för att jag inte ska gilla det/inte trivas. Kan jag då, om det är fallet, gå en KPU och jobba som yrkeslärare i vård och omsorg? Finns det en chans att jag då även kan bli lärare i något av ämnena Sociologi, Psykologi eller...

      Anna: : Hej H!utbildning till sjuksköterska är på 3 år. Sedan tar det också tid att bli specialist-sska - t.ex psykiatri-sska. För att komma in på... Läs hela svaret
    • Julia

      Vad motsvarar naturkunskap 2?

      Hej! Jag har läst fek men vill nu skola om mig och läsa sjuksköterskelinjen istället. Jag har fysik 1 och kemi 1 men saknar biologin. Naturkunskap 2 är ett behörighetskrav men är det möjligt att jag kompletterar med att läsa biologi 1 eller måste jag läsa hela natur 2-kursen?

      Anna: : Hej Julia,formellt sett, är det ingen skillnad om du skaffar dig godkänt betyg i Biologi 1 eller i Naturkunskap 2. Godkänt betyg i en av de kurserna behöver du. Kurserna är lika stora - 100 p., dvs att... Läs hela svaret
    • Natalie

      Kan man läsa till sjuksköterska via vård- & omsorg på gymnasiet?

      Hej! Jag vill gärna utbilda mig till sjuksköterska. Hade tänkt att gå på natur men fick tyvärr F i fysik så jag satsar nu istället på vård- och omsorgsprogrammet. Min fråga är, kan jag som har F i fysik få bli sjuksköterska? Jag har läst att man kan läsa till sjuksköterska på vård- och...

      Anna: : Hej Natalie, Ja! Det är möjligt att bli behörig att söka till Sjuksköterskeprogrammet direkt efter Vård- och omsorgsprogrammet på gymnasiet men den... Läs hela svaret
    • Elsa

      Kan man lägga till naturkunskap 2 även om man går linjen sa-sa?

      Hej! Jag undrar om det finns något möjlighet att lägga till naturkunskap 2 när man går i linjen samhälle-samhälle? Vill alltså kunna ha möjligheter till att kunna plugga vidare till sjuksköterska på högskolan/universitetet men då behövs naturkunskap 2 till.

      Julia: : Ja, Elsa! Man får på Samhällsvetenskapsprogrammet (valfri inriktning) läsa Naturkunskap 2 - både som Programfördjupande kurs (vilket du kan se i Programplanen... Läs hela svaret
    • Julia

      Sjuksköterska i North Carolina?

      Hej! Jag läser andra året på vård- och omsorgslinjen! Efter studenten är jag sugen på att läsa till sjuksköterska på Göteborgs Universitet, och läsa ett av åren i North Carolina. Hur ska jag gå till väga? Hur funkar det med betyg? Behöver jag läsa extra engelskskurs? Nu läser jag som högst...

      Anna: : Hej Julia! Det är alltid bra att kunna mer engelska och speciellt om du är intresserad av att plugga utomlands. Lägg till Engelska 7 i din Studieplan om möjlighet finns. Fråga om du kan läsa Eng7 som en utökad kurs om den... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga