Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31938 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'entreprenör ' (5 st.)
-
Ekonomutbildningen????
Vart finns det att studera ekonomutbildningen i Stockholm eller i Stockholms kommuner och orter, jag vill bli marknadsförare, affärsutvecklare och kanske i framtiden entreprenör. Finns det möjlighet också i dessa universitet eller högskolor i Stockholm till...
Hej,yrken Marknadsförare, Affärsutvecklare och Entreprenör är i Sverige icke-reglerade. De som anställer bestämmer fritt med vilken utbildning de anställer. Detta gör det jättesvårt att... Läs hela svaret -
Finns det någon IT utbildning för mig?
Hej! Undrar vad det finns för IT utbildningar. Jag vill inte jobba som programmera. Jag vill hjälpa andra, ha ett socialt jobb, lösa problem och göra något meningsfullt för världen. Jag vill helst inte gå en utbildning som bara är massa teori....
Hejsan, med "IT-utbildningar" menar du exakt vad? :)yrken inom DATA-IT är väldigt många. Utvecklingen i den branschen går oerhört fort. Utan teoretiska kunskaper kan man inte hänga med i... Läs hela svaret -
Hur kommer jag in på Harvard University?
Hej! Jag går nu i 7:an och ska snart börja i 8:an. Har funderat om att bli entreprenör och gå i harvard univseritet och just nu kan jag inte bra engelska. Jag tycker att jag lär mig för lite engelska i skolan, samt så tänkte jag skaffa en egen...
Hej Abdikarim, det är mycket bra att du har höga ambitioner och tänker så långt framåt. Att lära sig mer engelska (och även mycket inom andra ämnen, som datorer och... Läs hela svaret -
Vilka möjligheter har jag som gått samhälle att bli entreprenör?
Jag går sista terminen samhällsvetenskap med beteendeinriktning och har fått upp ögonen för entreprenörskap. Jag valde samhälle för att jag inte visste vad jag ville bli men nu märker jag att ekonomi kanske varit bättre. Kan jag gå någon förberedande kurs inom entreprenörskap eller vad är det...
Hej Fanny, börja med att läsa i yrkesbeskrivningen Egenföretagare/entreprenör >> :) ... -
Vad gör jag efter att jag har blivit antagen på Receptarieprogrammet?
Hej. Jag kom in på Receptarieprogrammet, men jag vill bli fullutbildad Apotekare vilket betyder att jag måste läsa master i Umeå på distans. Frågan är: efter att jag tagit Apotekarexamen, borde jag ta någon entrepeneurkurs eller söka in till ett kandidat/magisterprogram för att starta mitt eget...
Stort Grattis till din plats på Receptarieprogrammet! Det tar 3år att läsa och du har gott om tid ännu innan du måste välja ngt annat. Börja läsa och se om du har tid över till att läsa... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga