Student
    Hej. Jag ska börja andra året på gymnasiet nu i höst och undrar vad kursen "Kommunikation" innebär (lite mer på djupet) och går ut på. Tack på förhand.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,
    följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:

    Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:

     

    • Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
    • Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
    • Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
    • Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
    • Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
    • Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
    • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
    • Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.

     

    Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)

    Betyget E

    Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget D

    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    *****

    Betyget C

    Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget B

    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    *****

    Betyget A

    Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

    Länktips: skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne.

    Daniel SYV

    Hej Amanda,

    du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
    Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".

    Hälsningar
    D:

    Frågor och svar taggade med 'engelska lärare' (23 st.)

    • Mr. Eliasson

      Ämneslärare inriktad mot engelska och svenska?

      Jag vill bli ämneslärare med fokus Engelska och Svenska: jag jobbar som heltid, tillsvidareanställd, med ett bolån och har inte råd att ta studielån, enbart för att överleva genom månaden, medan jag pluggar. Vilka fristående kurser,...

      Milla : : Hejsan,att ta ut lärarexamen tar minst 3 år om man läser på lärarhögskolan på heltid men då blir man ämneslärare på grundskolan med Ett... Läs hela svaret
    • coola07an

      Tenta av/göra nationellt prov i kurs?

      Hej! Jag och nästan hela min klass upplever att vi har fått alldeles för låga betyg i engelska (tex låg jag på A i 9-an och nu får jag E eller om jag har tur ett lågt D i ämnet (en5)). Jag undrar därför om det rimligtvis borde finnas någon möjlighet att göra nationellt prov i kursen eller att...

      Milla : : Hej,betygssättningen är Lärarens kompetens. Som studie- och yrkesvägledare har jag inte bland mina arbetsuppgifter att sätta betyg; och i utbildning till SYV ingår inte lära sig... Läs hela svaret
    • coola07an

      Orättvist bedömd i engelska 5?

      hej! Jag låg alltid på A (kanske något B här och där) i engelska i grundskolan, men nu i 1:an när jag har engelska 5 får jag alltid E eller kanske ett svagt D på både min muntliga och skriftliga förmåga. Jag är rätt säker på att jag inte fick glädjebetyg i grundskolan (de flesta fick inte A i...

      Milla : : Hejsan,Det låter verkligen frustrerande att du upplever att ditt engelskbetyg inte återspeglar din verkliga kunskapsnivå. Men jag som är SYV sätter inga betyg och har inom min utbildning till SYV... Läs hela svaret
    • ak

      Sjuksjöterska och lärare?

      Hej! Jag skulle vilja bli både gymnasielärare i engelska och sjuksjöterska men man får endast studielån för 6.5 år och gymnaiselärare är 5.5 år och sjuksköterska 3 år. Finns det möjlighet att plugga båda samtidigt?...

      Milla : : Hej,jag undrar var du hämtade information om hur länge man kan få studiemedel för studier på eftergymnasial nivå? På www.csn.se står det att man kan, som längst, få... Läs hela svaret
    • Ellen1234

      Gymnasielärare med ett ämne?

      Just nu funderar jag på vilken lärarutbildning är bäst att söka till när det gäller möjligheter till arbete i de kommande åren. Jag tänker antigen bli gymnasielärare i engelska eller förskollärare. Jag har däremot hört talas om att det är svårt att hitta ett arbete som gymnasielärare i bara...

      Milla : : Hej,det är (i alla fall nu, i Sverige) stor brist på både förskollärare och på legitimerade lärare och bland annat på gymnasielärare i så gott som alla ämnen! Hur det... Läs hela svaret
    • Satua

      Hur är det att börja universitet under våren?

      Just nu har jag ansökt till några program för april 2024. Mitt prioriterade program är ämneslärare för engelska och spanska för arbete på gymnasiet. När jag gick ut gymnasiet hade jag inte Spanska 3 som behövs för det programmet,...

      Milla : : Hej, längden på universitetsprogram med samma innehåll är lika oavsett om första terminen läses på hösten eller på våren. Det är ju ingen skillnad... Läs hela svaret
    • Lovisa

      Vilka ämnen är mest eftertraktade?

      Hej! jag tänker läsa till gymnasielärare nu till hösten och går just nu & funderar på vilka ämnen jag ska välja. Jag funderar på svenska & engelska då jag gillar språk, men hade även varit kul med historia eller något annat SO-ämne. Hur ser det ut med efterfrågan på olika ämnen & olika...

      Peter: : Hej Lovisa!viktiga frågor men svårt att svara på. :) När en lärare slutar, vill rektor ersätta honom/henne med en annan lärare som är behörig i samma ämneskombinationen,... Läs hela svaret
    • David

      Kan en amerikansk student bli engelskalärare?

      Hej. Min flickvän är från USA och talar engelska som modersmål. Hon har en kandidatexamen i social-antropologi och studerar en masterexamen vid Lunds universitet. Hon har nu tänkt att hon skulle vilja bli engelskalärare i Sverige efter sin master, men har inga poäng i engelska som ämne,...

      Mikael: : Hej David,när det är lärarbrist, kan man få jobb som lärare även om man inte har lärarlegitimation. Och det kan vara en väg in i yrket på så sätt att man... Läs hela svaret
    • Bella

      Yrkeslärare häst, kombinerat med engelska?

      Hej! Jag funderar på att söka nu till våren så jag blir yrkeslärare med häst inriktning. För planen just nu är att i sånna fall läsa Hippolog på 180hp och sedan yrkeslärar- "tillägget" på 90hp. Men då blir jag väll "bara" lärare inom hästämnena? Finns det något sätt, eller kurser man...

      Julia: : Hej Bella,när det lärarbrist kan man få jobb som lärare även som obehörig, alltså utan lärarlegitimationen. men vill man bli behörig lärare, är det... Läs hela svaret
    • jessica

      plugga igennnnnn?

      Hej, jag har nyss anländt i Sverige och tänker jobba med mitt yrkesutbildning från Syrien, jag är 33 år, jag hade pluggat engelsk litteratur i fyra år. och då frågar jag hur jag kompletterar och vad jag behöver plugga osv. tacksam för...

      Liselotte: : Hej,om du planerar bo och jobba i Sverige, så är det bra (och ibland helt nödvändigt) att kunna tillräckligt mycket svenska, alltså prata och skriva, förstå vad folk säger och förstå... Läs hela svaret
    • Amy

      Kan man bli lärare i spanska, engelska och matematik åk 7-9?

      Hej! Jag är en tjej som är väldigt intresserad av att bli lärare i spanska och engelska, och eventuellt matematik. Jag vet att jag måste gå ett basår eller på komvux för att kunna bli lärare i matematik, eftersom jag går...

      Julia: : Hej Amy,jag vill börja med att säga att du kan på samhällsvet.programmet bli behörig till utbildningar lärare i Matematik, om du läser matematik 3b och 4 som... Läs hela svaret
    • Ali Ahmed Hagi

      Vilket sätt kan jag vara en specialslärare eller engelska lärare?

      Jag tog examen från mitt hemland som yrkeslärare 1988, men jag har jobbat som ämneslärare (engelska, matematik och vetenskap) i mer än 9 år i mitt hemland och i Jemen tills jag kom till Sverige. Därefter blev jag modersmålslärare i Motala kommunen i 3 1/2 år. Nu jobbar jag som personlig...

      Julia: : Hej, du kan söka jobb som lärare, trots att du /som det ser ut idag/ ej kan bekräfta att du är utbildad Lärare. Det är lärarbrist och även... Läs hela svaret
    • Markus

      I stort behov av vägledning Hur går jag till väga?

      Hej Jag går i gymnasiet i andra ring på el och energi programmet. Jag är både missnöjd med både utbildningen jag valt samt skolan och känner att jag valde helt fel program. Jag har som mål att bli engelska lärare men vet inte riktigt hur jag...

      Peter: : Hej Markus, Jag skulle rekommendera att du lägger in en ansökan till åk1 till ett annat program, ex. till SA; detta påverkar inte dina nuvarande studier - du kan, trots att du... Läs hela svaret
    • Minna

      Läsa till ämneslärare på olika skolor?

      Hej, jag har varit intresserad ett tag nu på att bli ämneslärare för gymnasienivå men har svårt att få fram en plan. Jag vet att man läser ett ingångsämne och sedan väljer till ett ämne. Mitt dilemma är att det finns inget...

      Liselotte: : Hej Minna, förutom ämneslärarprogrammet finns det ett annat sätt att bli behörig lärare - genom fristående kurser + KPU, kompletterande pedagogisk utbildning efteråt.För... Läs hela svaret
    • Beheshta

      Mattelärare- behörig i matte 4?

      Hej, Jag är en 17 årig tjej som går i ekonomiprogrammet åk 2 och jag har lite svårt att välja vad jag ska plugga vidare i högskolan. Jag tänkte kanske bli ämneslärare i grundskolan åk 7-9 i matte som huvudämne, engelska och svenska. Jag har läst att man måste ha ett godkänt betyg i mate 4...

      Peter: : Det stämmer att det för behörighet till lärarutbildningen, där man läser mot mattelärare - att du behöver godkänt betyg i matte 4. Fråga på din skola om du kan läsa... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga