Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32051 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'hemmasittare' (6 st.)
-
Måste man ta studenten?
Vilka framtidsmöjligheter finns om man väljer att inte ta studenten? Min 17-åriga dotter går första året på gymnasiet, hon gick om åk 9, är väldigt skoltrött och hävdar att hon ”aldrig kommer vilja plugga på...
Hej, för att bli "anställningsbar" behöver man ha vissa kunskaper och färdigheter för att kunna bli verksam i något "yrke". Vissa yrken kräver universitetsutbildning men... Läs hela svaret -
Engelskakurser?
Hej, är en tjej på 17 som ska hoppa av gymnasiet pga psykisk ohälsa. Och funderar på att jobba istället. Men behöver hjälp med min engelska. Kan kommunen hjälpa mig att få extra lektioner med engelskan? KKA alltså för dom kommer...
Hej Frida,KAA-ansvarigas uppdrag är att försöka få "hemmasittare" in i skolans värld, eller hjälpa dem att få jobb. På vilket sätt de kan hjälpa just dig kan jag inte svara... Läs hela svaret -
Hoppa av gymnasiet?
Hej! Jag går på linjen natur natur i gymnaiset och har gjort det ganska länge nu. Jag känner redan nu efter ungifär en termin att jag inte kommer att klara detta. Jag har helt enkelt inte den orken till det, jag ser inte resultat på den tiden jag lagt ner...
Hej Sam,du har rätt att söka till ett annat program till nästa höst. Du kommer konkurrera med dina grundskolebetyg, på nytt, om plats på den "nya" utbildningen, alltså den andra... Läs hela svaret -
Hur hittar jag ansvarig för Kommunens aktivitetsansvar i Malmö?
Hejsan, om jag behöver hitta kaa-ansvarig, kommunens aktivitetsansvarig - säg i Malmö, hur gör jag det? Var står det någonstans vem som är kommunens aktivitetsansvarig? mvh Janne
Hej vi fick nu fram följande information: Det finns ngt. som heter "KAA-UngMalmö". Du hittar deras kontaktuppgifter, gemensam mail och telefon, samt annan information på... Läs hela svaret -
Hur hjälper jag hemmasittare att fullfölja skolplikten och söka GY?
Hej SYV
Hej Marco, en tuff situation du beskriver. Du har säkert redan pratat med andra personer som känner eleven/hemmasittaren - hans vårdnadshavare, andra familjemedlemmar;... Läs hela svaret
Arbetar själv som SYV på högstadium och skulle behöva er hjälp i att tänka utanför boxen.
Har samarbetat med några andra funktioner på skolan kring en hemmasittare i årskurs 9.
Eleven har av olika... -
Hoppa av o byta linje ?
Hej, jag går nu andra året på stylist programmet. Ligger efter jätte mycket i skolan pga av frånvaro o trivs inte så jätte bra heller för massa olika anledningar, och har då heller ingen motivation till att ens försöka känner att allt jag gör bara blir fel hela tiden o tycker att jag aldrig...
Hej Ellen, det är väldigt tråkigt och olyckligt att du har tappat motivationen. vi får hoppas det är ett övergående problem... jag råder dig prata med kurator, med din klasslärare/mentor... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga