Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32026 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'KAA' (10 st.)
-
Engelskakurser?
Hej, är en tjej på 17 som ska hoppa av gymnasiet pga psykisk ohälsa. Och funderar på att jobba istället. Men behöver hjälp med min engelska. Kan kommunen hjälpa mig att få extra lektioner med engelskan? KKA alltså för dom kommer...
Hej Frida,KAA-ansvarigas uppdrag är att försöka få "hemmasittare" in i skolans värld, eller hjälpa dem att få jobb. På vilket sätt de kan hjälpa just dig kan jag inte svara... Läs hela svaret -
Hur kommer jag in i gymnasiet ?
Hej ! Jag heter Mamoon Omar. Jag vill komma in på gymnaiset men jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Jag blev tipsat av en vän att kolla er sida. Jag är född 2006 och är 16 år gammal. Jag gick på Sofielundsskolan i Malmö, Jag läste mitt...
Hej!eftersom du nämner Heleneholms gymnasium, gissar jag på att du vill gå på gymnasiet i Malmö. Stämmer det att du bor i eller nära Malmö och vill helst gå på gymnasiet i... Läs hela svaret -
Hur hittar jag ansvarig för Kommunens aktivitetsansvar i Malmö?
Hejsan, om jag behöver hitta kaa-ansvarig, kommunens aktivitetsansvarig - säg i Malmö, hur gör jag det? Var står det någonstans vem som är kommunens aktivitetsansvarig? mvh Janne
Hej vi fick nu fram följande information: Det finns ngt. som heter "KAA-UngMalmö". Du hittar deras kontaktuppgifter, gemensam mail och telefon, samt annan information på... Läs hela svaret -
Gymnasiet efter ett utbytesår?
Jag är nu på utbytesår men av olika anledningar så kan jag inte stanna och kommer då komma hem till Sverige nu i mars så vad kan man göra då angående att gå i skolan hemma?
Hej Diana,har du eller dina vårdnadshavare kontaktat din gymnasieskola hemma i Sverige och frågat om du skulle kunna komma till skolan under vårterminen /kanske repetera en föregående årskurs -... Läs hela svaret -
Elev som läst särskolan?
Hej! Vilka alternativ ser ni för en person (18 år gammal) som läst grundsärskola när det gäller fortsatta studier? Personen i fråga vill absolut inte gå gymnasiesärskolan. Hoppas ni kan hjälpa mig med lite idéer :)
Hej Camilla, jag råder dig/er att kika på folkhögskolorna, ex. Ädelfors folkhögskola>>, Sjöviks folkhögskola>> och i Vara folkhögskola>>. På Sjöviks... Läs hela svaret -
Jag hoppade av gymnasiet för ett år sedan, får inte börja på komvux?
För ett år sedan hoppade jag av gymnasiet utan betyg på grund av psykisk ohälsa och stress. Nu mår jag lite bättre. Jag vill helst studera på distans eftersom att skolmiljön skadade mig, men jag har förstått att man antingen måste vara 20 år eller ha läst 3 års gymnasium för att få göra det. Vad...
Hej Hanna, roligt att du mår bättre nu! Det finns flera olika alternativ: - har du kontaktat den gymnasieskola som läste på tidigare? skulle du kunnat... Läs hela svaret -
Kan en elev från språkintro börja på yrkesintroduktion?
Hej! Vi har en elev på vår gymnasieskola som läser sitt andra år på Språkintroduktionen och är född år 1999. Eleven har vid flera tillfällen önskat sig att börja på yrkesintroduktion och uttryckt sig vara "skoltrött". Har eleven rätt att läsa på yrkesintro utan att ha avslutat språkintro? Eller...
Hej Derya, om eleven är född 1999, blir hen 20 år - under 2019 och det är fram till 1 juli år 2019 som eleven kan påbörja utbildning på en gymnasieskola;... Läs hela svaret -
Vad ska jag göra?
Hej, Jag är en 17-årig kille som precis har börjat andra året i gymnasiet, men nu är det så att jag inte har någon motivation över huvudtaget och skulle aldrig kunna se mig själv fortsätta skolan i 2 år till, har inte gått en enda dag till skolan sedan skolstarten efter sommarlovet och det...
Hej Marcel, väldigt tråkigt att du har tappat motivationen. Gymnasiet är frivilligt, men det finns inte så jättemånga olika alternativ... tyvärr... då det är svårt att få... Läs hela svaret -
Har ingen gymnasiet att börja i?
Jag har blivit utslängd high school två gånger, för dåliga beteenden. Jag är 18 nu. Jag har ingen gymnasium till. Jag vill verkligen avsluta år 2 och år 3. Jag gjorde år 1. Men efter att ha blivit sparkat ut på år 2, sa de med tydliga ord: "Du får inte komma till någon av våra gymnasier,...
Hej Någon! Det är bra att du vill studera. Studera kan man på olika ställen: t.ex på en av folkhögskolor>>> eller bedriva självstudier och för att få betyg... Läs hela svaret -
Kan man ansöka efter sista ansökningsdatum?
Hej! Länkar en gammal fråga jag ställde och fortsätter därefter här, den förra frågan hör ihop med denna därmed länkar jag den. http://www.fragasyv.se/fragor/byte-av-gymnasieprogram-utan-att-uppna-merit-vaerdet-samt-asperger Rektorn på skolan gick inte med på att jag skulle få byta till NA,...
Hej Adde! Jag har nu läst även din tidigare fråga och våra tidigare svar till dig. Jag tycker du behöver ta hjälp av en Kurator, antingen på din gamla grundskola, din... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga