Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32078 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'kärnämnen' (8 st.)
-
Hur funkar det att läsa på folkhögskola?
Kan man bara läsa upp kärnämnen på folkhögskola? Och, hur långt tar det att läsa upp kärnämnen då i så fall? Hur många år/veckor? Och, måste man då läsa på folkhögskola då efteråt...
Hej!Du skriver i din fråga " läsa upp kärnämnen på folkhögskola" men man kan mena olika saker med att "läsa upp" - är det så att du saknar... Läs hela svaret -
Vilka ämne måste finnas med på gymnasiebevis?
Hej! Jag är helt förvirrad, därför tänker jag ställa många frågor och hoppas på att Ert/Era svar förklarar allt! :D Jag är snart klar med sista kursen som jag ville göra på komvux. Därefter vill jag boka en tid hos SYV i kommunen och sätta ihop ett gymnasiebevis med henne. Dock vill jag...
Hej Miriam,elever på gymnasiet hade som mål att få ut ett SLUTBETYG t o m läsåret som slutade i juni 2013 och från avgång från gymnasiet i juni 2014 är det... Läs hela svaret -
Yrkesförberedande gymnasieexamen?
Hej, Hur många poäng av en Yrkesförberedande gymnasieexamen måste vara yrkeskurser? Jag vet man måste ha 600 kärnämnen.
Hej David,det är skillnad mellan yrkesexamen på komvux och på en gymnasieskola. Det är något "friare" på komvux. För komvux /yrkesexamen/ gäller Yrkeskurser måste... Läs hela svaret -
Vad krävs för gymnasiekompetens (vuxen, komvux)?
Jag är 34 år och hoppade av andra året på gymnasiet så jag har inget slutbetyg. Om jag nu vill gå en utbildning som kräver gymnasiekompetens eller motsvarande kunskaper, vilka ämnen är det som jag måste plugga då? Kan jag plugga enbart de ämnena som behövs på distans eftersom jag är...
Hej M! Med "gymnasiekompetens" kan det menas ganska så Olika saker. Om du vill bli behörig till högskola/universitet - då behöver du uppnå Grundläggande behörighet... Läs hela svaret -
Slutbetyg på komvux, högskolebehörighet, med IG i Engelska?
Hej! Jag gick ut gymnasiet med ett samlat betygsdokument då jag saknade några kärnämnen. Sen läste jag till undersköterska så jag har idag runt 4000 poäng sammanlagt men saknar fortfarande dessa kärnämnen, Svenska 2, Engelska 5, Matematik 1b och Religionskunskap 1. Jag läser nu dessa...
Hej Fredrik, jag förstår att du har "smått panik" när det är så ont om tid nu, innan 1 jan2017, hinna uppfyIIa kraven för ett SIutbetyg. Jag tänker... Läs hela svaret -
Vård och omsorg praktik?
Hej. Om man går lärling på VO praktiserar man 2-3 dagar i veckan under alla 3 åren eller hur länge praktiserar man? Gäller de tex bara i några veckor eller gäller det under hela gymnasiet att man praktiserar?
Hej Frida! Om man läser som gymnasial lärling>>, läser man alla eller de flesta yrkeskurser på arbetsplatsen och bara kärnämnen - läser man in skolan. Det innebär att man ofta är i... Läs hela svaret -
vad krävs för en yrkeshögskoleutbildning?
Hej det är så att jag just nu läser upp kurser på gymnasiet och undrar att om jag vill plugga på yrkeshögskola.. vad skiljer det sig från universitet/högskola och vad krävs för att kunna läsa en utbildning ? gärna att du länkar vart jag kan läsa mer om det annars! Jag undrar också att om man...
Hej Riham! Du kan söka hur många olika yrkeshögskoleutbildningar som helst och komma in på några av dem samtidigt och i så fall välja sen vilken du vill gå. För... Läs hela svaret -
Har jag grundläggande behörighet?
Hej! Jag har ett samlat betygsdokument utfärdat 2010 som jag kompletterade på Folkhögskola 2012 med dem kurser jag saknade för grundläggande behörighet. Jag fick då ett dokument från Folkhögskolan där dem intygade att jag uppnått grundläggande behörighet för fortsatta studier. Min fråga...
Hej Tony! För att ha Grundläggande behörighet som gäller fortfarande och framåt bör du ha en KOMBINATION av: 1. omdöme från Folkhögskola om att du har uppnått grundläggande behörighet (det har du) plus 2. godkända... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga