Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31976 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'rektor beslutar' (38 st.)
-
Hur fungerar byte av skola inför sista året?
Kan man byta det sista året till samma linje och inriktning, fast till en ny skola eller skilljer sig skolorna åt hur de läger kurserna? Tänker att de borde väl vara så att alla gymnaier med samma linje har samma kurser vid samma år? Eller tänker...
Hej,det är inte förbjudet att byta gymnasieskola inför sista gymnasieåret... men gymnasieskolorna med samma program & nationell inriktning, som har samma kurser, behöver inte erbjuda... Läs hela svaret -
kan man byta betygen på moderna språk 4 och modersmål 3&4?
Hej, jag går i naturvetenskapsprogrammet tredje året och läser moderna språk 4. Jag tänkte att göra prövning i modersmål 3&4 så att modersmål blir utökade kurser. Kan man i det här fallet byta betygen mellan moderna...
Hej,kurserna i ämnet Modersmål ger inte några meritpoäng. Inom ämnet modersmål på gymnasiet finns följande kurser: Modersmål 1, Modersmål 2 och... Läs hela svaret -
Nekad av komvux, tillåtet?
Hej Jag har försökt läsa upp några ämnen på komvux för att kunna söka dietistpogrammet eftersom min examen från livsmedelsprogrammet inte räcker så långt. Jag har läst en kurs på komvux distans, dock blir jag...
Hej Emil!Jag råder dig boka tid med SYV på komvux. Du kan också kontakta rektor på komvux och förklara din situation. Komvux har begränsade resurser. Komvux väljer därför oftast... Läs hela svaret -
Kan man sätta en fördjupnings kurs som u-kurs?
Kan man sätta en programfördjupnings kurs som en u-kurs?
Hej Anderas!planering mot examensbevis gör eleverna tillsammans med studievägledare på den skolan där eleven ska ta ut examensbevis.Jag gissar på att din fråga gäller... Läs hela svaret -
Byte av individuella val?
Hej, Jag har valt två stycken individuella val i Samhällsvetenskapsprogrammet på gymnasiet, men har insett att jag måste ha matte 3b för att kunna läsa det program jag vill på universitet. Hur många individuella val kan man egentligen ha, och...
Hej Hugo, inom individuellt val är det 200 (gymnasiala)poäng, alltså inte 2 kurser utan kurser á totalt 200p., kan t.ex vara fyra st. kurser á 50p./styck. Eller en kurs som är på... Läs hela svaret -
Får jag yrkesexamen om jag byter program?
Hejsan, Om man har läst ett högskoleförberedande program första läsåret (Åk1) och fått minst E i de gymnasiegemensamma ämnen + kärnämnena (Ma, Sv & Eng) och sedan bytar till ett yrkesprogram Åk2 , visst får man sin...
Hej Veronica,om du är 20 år, så tror jag inte du kan "byta program" inom gymnasieskola. Från 1 juli det kalenderåret man fyller 20 år "hör" man till komvux i stället... Läs hela svaret -
Kan jag skaffa utökad kurs?
Hej! Jag har sökt till att på gymnasiet gå naturprogrammet med spetsutbildningen biomedicin där då de individuella valen och programfördjupningarna är bestämda i förväg. Jag tycker kurserna passar mig men jag skulle gärna vilja...
Hej Julia,det är Rektor på din gymnasieskola som kommer besluta i den frågan.Att läsa utökat program på gymnasiet är inte elevens rättighet. Vissa gymnasieskolor kan på förhand... Läs hela svaret -
Prövning i arabiska 4 som moderna språk?
Har en rektor på gymnasiet rätten att inte tillåta en elev göra prövning i arabiska 4 som moderna språk, i ett annat gymnasium? Där jag själv står för kostnaden, samt där läraren är legitimerad. Har även läst...
Hej, den faktiska kostnaden (i lärartid och administration) överstiger mycket den summan som får (som max) tas ut i prövnigsavgift. De som erbjuder prövningar går "back" ekonomiskt -... Läs hela svaret -
Programbyte vid andra termin?
Hej! Tillfälligt studerar jag samhällskunskap, med beteende som profil. Jag går första året och vill ändra till teknikvetenskap. Jag är öppen med att gå till sommarskola, om det är i behov. Finns det elever som har ändrat såhär långt i terminen? Är det möjligt för mig att göra? Varma...
Hej,Nej, tyvärr. Vi känner inte till någon elev som mitt i läsåret kunde byta från SA till TE utan att "förlora ett år". Det vill säga, om du läste år 2 kanske kunde... Läs hela svaret -
Kan jag börja gymnasiet i mitten av en termin som 19 åring?
Kan jag börja i mitten av terminen (Oktober eller November)?
Ja, om rektor tar in dig, vilket händer tyvärr ganska sällan. -
Räknas ”Scenisk gestaltning 100 p” med i ett slutbetyg?
Jag har läst scenisk gestaltning på gymnasiet och undrar nu om det räknas med i ett slutbetyg från komvux? Och vad händer om rektorn ger ett slutbetyg som sedan visar sig felaktigt? T.ex. tagit med ”estetisk verksamhet”. Vilka kurser är det som inte kan räknas in mot ett slutbetyg?
Felaktiga utbildningsdokument kan upphävas och nya - utfärdas. Rektor på komvux har viss tolkningsföreträde vad gäller även självaste beslut att låta... Läs hela svaret -
Frågor kring betyg och gymnasiet?
Hejsan! Jag går första året på gymnasiet natur/natur och har något jag undrar över. Om jag läser modersmål 1 och får godkänt, kommer det läggas 100 poäng till det totala betyget? Till exempel, om jag har 2150 poäng men har läst modersmål 1 och fått godkänt, kommer detta ämne att lägga 100 poäng...
Hej Erick,för att kunna få ut Examensbevis från gymnasiet - finns det ett Antal olika krav, bland annat måsteman följa en viss "programstruktur". Se vilken struktur examensbevis från NA... Läs hela svaret -
Kan Samhällskunskap 1b bytas ut mot 1a1 och 1a2 ?
Hej!
Det är så att jag inte behöver hela 100poäng samhäll 1b kursen för högskoleprogrammen jag tänkt läsa till. Jag har betyget E i samhäll 1b men betyget A i historia 1a1 och 1a2. Tyvärr försvinner historia 1a2 bort...
Hej Mert, Har du redan fått ut ditt examensbevis? Det som gäller för högskoleförberedande examen på komvux framgår av info på... Läs hela svaret -
Vilka kurser kan man ta bort?
Hej kan man ta bort kurser på Samhäll media isåfall vilka?
Hej Evelina, nej, som regel, kan man inte ta bort några kurser som ingår i ett gymnasieprogram på ett nationellt program på en svensk gymnasieskola. Om särskilda omständigheter finns, som t.ex... Läs hela svaret -
Jag är 16 år och jag mår psykiskt dåligt, vad ska jag göra?
Jag är 16 år och jag går bygg & anläggningsprogrammet. Jag mår psykiskt dåligt angående praktiken på bygg, jag har märkt att jag tycker inte om snickeri och vill inte bli snickare, samtidigt som jag inte vill hoppa av skolan. Finns det någon chans att man kan ta bort praktiken och sen gå klart...
Hej Jacob, jag vill råda dig snarast söka kontakt med kurator. Rektor kan besluta om anpassad studiegång för dig men då får du garanterat inte ngt Examensbevis och... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga