Student
    Hej. Jag ska börja andra året på gymnasiet nu i höst och undrar vad kursen "Kommunikation" innebär (lite mer på djupet) och går ut på. Tack på förhand.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,
    följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:

    Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:

     

    • Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
    • Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
    • Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
    • Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
    • Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
    • Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
    • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
    • Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.

     

    Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)

    Betyget E

    Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget D

    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    *****

    Betyget C

    Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget B

    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    *****

    Betyget A

    Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

    Länktips: skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne.

    Daniel SYV

    Hej Amanda,

    du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
    Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".

    Hälsningar
    D:

    Frågor och svar taggade med 'betygsdokument' (6 st.)

    • Ali

      komvux med endast betygsdokument?

      Hej! Är det möjligt att söka enstaka kurser i komvux inför kursstarten den 7 september som har sin sista ansökning tid 31 juli tanke på att jag kommer få mitt studiebevis i slutet av augusti på grund av förlängd studiegång. Men jag...

      Daniel: : Hej!kontakta komvux i den kommunen där du är folkbokförd och förklara situationen. Jag hoppas de kan bevilja undantag eller på ditt "betygsdokument" bedöma att du kan läsa... Läs hela svaret
    • Madeleine

      Rätt att begära ut betygsdokument?

      Efter jag slutade gymnasiet läste jag upp mina betyg i samhällskunskap & engelska på komvux. Två gånger har jag bett om att få betygskopior från rektorn på vuxenutbildningen men har bara fått en individuell studieplan skickat till mig....

      Mikael: : Hej Madeleine,det låter ju inte bra... Gör ännu ett försök att få ett riktigt dokument som påvisar vilka betyg du fick, och om du inte lyckas med det - kontakta Skolverkets... Läs hela svaret
    • Philip

      Hur man får man tag på översatt slutbetygs certifikat?

      Som titeln säger undrar jag hur jag kan få tag på översatta slutbetyg. Jag behöver de dokumentet för min ansökan till Engelskt universitet, de tillbakavisade de dokument jag översatt på min egen hand. Läst online att de krävs stämpel etc?

      Liselotte: : Hej Philip, om det krävs "stämpel" då är det kanske så att en Auktoriserad översättare måste översätta dina betyg?En auktoriserad... Läs hela svaret
    • Linn

      Vad är skillnad mellan examen och betygsdokument?

      Hejsan! Jag har en fråga, vad som är skillnad mellan gymnasieexam och betygdokument? Eftersom jag har tidigare fick komplettera min kurs i komvux för att för ut min gymnasieexam, men sen läser jag en till kurs som är behörighet i min högskolanansöka. Efter har fått betygen från kursen, ringde...

      Liselotte: : Hej Linn, Om du redan har fått EXAMENSBEVIS då skickar du ditt Examensbevis + övriga kurser (betyg i dem) som inte finns på Examensbeviset - tillsammans när du söker till... Läs hela svaret
    • Frida

      Hur få ut betygsdokument från gymnasiet?

      Som rubriken lyder; hur får jag ut mina betygsdokument från gymnasiet. Jag avbröt gymnasiet men fick ut betyg på de kurser jag hunnit genomföra, hur får jag tag i dem igen? Måste jag kontakta skolan? Tror nämligen inte att jag har pappret hemma. Gäller samma sak om man ska ha tag i...

      Liselotte: : Hej Frida! Skolorna (både Grundskola och Gymnasieskola) borde kunna skriva ut kopior på dina betygsdokument och ge eller skicka till dig. Kontakta skolorna. Om en av skolorna (eller båda) inte... Läs hela svaret
    • linus

      Behöver jag läsa fysik 2? Kan eventuellt byta ut det mot en an kurs?

      Hej jag heter Linus! Jag har ett okomplett betygsdokument och saknar just nu 6 ämnen + GA. Min fråga är då: behöver jag läsa Fysik 2 i NA? Jag har hört att jag bara behövde läsa 51% naturämnen vilket jag kommer ha med alla andra ämnen. Istället för Fysik 2 tänkte jag göra en prövning i en...

      Anna: : Hej Linus! Naturvetenskapligt kandidatprogram på Lunds Universitet har ett antal olika ingångar, t.ex. ingång Geologi, till vilken Fysik 2 ej krävs men... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga