Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32007 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'utvidgad juridisk kurs' (10 st.)
-
Hur bör jag prioritera mina val?
Hej! Jag har som mål att komma in på juristprogrammet i lund. Antingen till hösten 2024 eller våren 2025. Jag kommer troligtvis ligga på gränsen vad gäller antagning med betyg och har tyvärr inte tillräckligt höga poäng på...
Hej!Jo, jag tycker du tänker helt rätt. Programmen ges med 30 hp per termin och antagning.se antar till upp t o m 45 hp per termin, så kursen får också plats inom 45 hp. Båda prio-listorna... Läs hela svaret -
Är handelsrätt samma som arbetsrätt? Kan en civilekonom jobba inom HR?
Hej! Om man vill jobba inom HR har jag då uppfattat att det är bra att ha läst många arbetsrätt kurser osv, men är det samma sak som att läsa handelsrätt? Jag tänkte söka kurser nu till vår och är handelsrätt: juridisk...
Hej!Handelsrätt - är den samlade beteckningen för de olika delar av juridiken som är särskilt viktiga för företag, internationellt och nationellt, och... Läs hela svaret -
Kan man pussla ihop en juristexamen med fristående kurser?
Hej! Jag ligger verkligen på håret för att inte komma in på någon juristutbildning då min förra syv tyvärr inte berättade för mig att jag med min dyskalkyli kunde byta ut matte3b till engelska 7. Är inte underkänd i något...
Hej Lilian,man kan tyvärr inte få ut juristexamen på annat sätt än genom att läsa juristprogrammet (i alla fall vad vi känner till nu...). Du får gärna... Läs hela svaret -
Vad ska det hända efter Utvidgad juridisk introduktionskurs?
Hej!! undrar om vad ska det hända om efter gymnasiet börja och studera Utvidgad juridisk introduktionskurs (tävla för att få en plats av 20 platser hos lund unniversitetet) men jag vill inte få en plats hos LU det som jag har fattat att man får totalt 7 högskolepoäng om man läser den här...
Hej Khadija,det finns inget förbud att söka till juristprogrammet även om man har läst Utvidgad jur.kurs; det går bra att söka till juristprogrammet,... Läs hela svaret -
Vad krävs för att komma in på juristprogrammet?
Hej! Jag funderar på att söka till juristprogrammet på universitetet efter gymnasiet. Jag går i trean på en samhällsvetenskaplig linje med inrikning på historia. Jag vet att det är hög konkurrens att komma in där men jag skulle vilja försöka. Jag ska göra högskoleprovet nu i höst men jag är...
Hej Henrik, om vi tittar på ser vi att Antagningsgränsen brukar ligga på över 20.0 och 20.0 får man om man har alla A-betyg från gymnasiet. Det räcker, alltså,... Läs hela svaret -
Kan jag bli jurist eller borde jag tänka om?
Hej, om man gått första året på gymnasiet och fått medelmåttiga betyg, mellan A-C i de kurser, och nu inser att man skulle vilja läsa vidare till jurist efter gymnasiet, hur gör man då? Jag går estetiska programmet så jag borde ha behörighet, men för att komma in behöver man väl nästan A i alla...
Hej Lova, det finns olika vägar in på juristrpogrammet - ex. finns det möjlgihet att läsa Utvidgad juridisk introkurs>> som har platsgaranti, dvs alla behöriga kommer in på... Läs hela svaret -
Inte tillräckligt betyg för juristprogrammet?
Hej! Jag har nu tagit studenten och vill fortsätta plugga vidare men tyvär har jag inte dom betygen för att komma in på juristprogrammet. Men ja har sökt några enskilda kurser hos Umeå Universitet som handlar om juridik. Min fråga är vad kan man göra efter att man har läst klart dessa kurser,...
Hej, du frågar om vad man kan göra efter att man har läst klart ngra fristående kurser som handlar om juridik och om man kan plugga på komvux samtidigt; du frågar också... Läs hela svaret -
Folkhögskoleansökan till högskolan?
Hej! Jag skulle vilja fråga om ni har någon erfarenhet av Folkhögskoleansökningar (med Högskoleprovet inräknat) och chansen till intag när det handlar om Juristprogrammet? Vi har en elev på IM-språk som absolut vill gå på Folkhögskolan och läsa in behörigheten (+ de särskilda behörigheterna),...
Hej GuniIIa! Högsoleprovet är separat från betyg. Om man har ett giltigt resultat av HP (och HP resultat gäller i 5 år framåt), konkurrerar man även i HP-urvalsgruppen och det... Läs hela svaret -
Juristprogrammet?
Hej! Har en fråga angående juristprogrammet. Nu är det så att jag går i samhällsvetenskapsprogrammet i gymnasiet (åk1), jag skulle vilja gå i Juristprogrammet efter gymnasiet men såg att meritvärdet som man behövde för att gå in i Juristprogrammet är 20.00+. Jag tror inte att jag kommer...
Hejsan, jag viII tipsa dig om att det också finns andra yrken inom område Juridik - t.ex Paralegal. Även Bygglovshandläggare och Upphandlare syssIar i mångt och mycket med juridiska... Läs hela svaret -
Hur kommer jag in på juristprogrammet med för låga poäng?
Hej! Jag vill komma in på Juristprogrammet i Uppsala eller Lund, men jag har inte de poäng som krävs. Hur fungerar det om jag skulle läsa juridisk översiktskurs eller handelsrättslig översiktskurs? Söker jag då in på juristprogrammet med de betyg jag fått på den kursen jag läst?
Hej Hanna! Som regel, söker man på sina gymnasiala betyg eller på resultet av Högskoleprovet (även om man har läst på högskola & har godkända... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga