Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31987 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'specialisering' (8 st.)
-
Praktik eller jobb?
Hej, Jag skrev till er flera gånger men det verkar som att jag var otydlig. Så jag ska försöka skriva bättre här. Min dröm är att bli Civil utredare i brott i nära relationer. Jag vet att man kan bli det på många andra sätt. Men...
Hej,examen från juristprogrammet är en bra grund om man vill få jobb som civilutredare. Dock finns ingen garanti på att civilutredartjänsterna kommer att utlysas just när du vill få det jobbet.... Läs hela svaret -
Vad finns det för vidareutvecklingsmöjligheter?
Hej! Funderar att söka till sjuksköterska eller psykolog, men har inte bestämt än vilken. Undrar vad det finns för möjligheter till vidareutveckling inom dessa yrken, likväl i studier som i arbete?
Hej,sjuksköterskeprogrammet är en 3-årig utbildning och psykologprogrammet är en 5-årig utbildning. Det är alltså ganska långa utbildningar. Eftersom... Läs hela svaret -
Vilka olika specialiseringar finns det inom administration?
Hej! Jag ska påbörja en kort yrkesutbildning till Administratör nu i november och eftersom denna bara innehåller de grundläggande kunskaperna inom administration så undrar jag vilka olika områden jag skulle kunna specialisera mig inom efter att jag läst färdigt denna utbildning? Eget...
Hej Magnus!Som IT-administratör kan man ha ganska olika arbetsuppgifter, beroende på vilken arbetsplats man jobbar på; man kan t.ex få bistå personalen i IT-frågor... Läs hela svaret -
Hur mycket poäng krävs?
Vilket program, universitet och hur många poäng krävs för att studera till att bli epidemiolog?
Hejsan,på grund av att Epidemiolog är inte någon "yrkesexamen", kan man med många Olika grundutbildningar på sikt bli epidemiolog. Det finns alltså inte ngn ihopsatt utbildning som leder... Läs hela svaret -
Är det möjligt att bli psykriatiker från vom?
Hejsan! Jag går i årskurs 9 och vill bli psykiater men undrar om detta kommer vara möjligt samt om hur konkurrensen är samt hur lång tid utbildningarna tar. Så det jag valt att går är vård och omsorg för att bli socionom vad kommer jag behöva lägga till för att få högskoleförberedande? Sedan...
Hej Loka, Psykiatriker är en specialistläkare>> som valde psykiatri som sin specialitet. Du måste därför efter gymnasiet söka till läkarprogrammet för att utbilda... Läs hela svaret -
Tandhygienist i universitet?
Hej Om man vill bli tandhygienist villka ämnen ska man va bra på då? Varför skiljer sig antal år för studerandet i vissa universitet? När man har pluggat 3 år i universitet hur många år måste man plugga mer för att specialisera sig?
Hej Mohammed, du undrar vilka ämnen ska man va bra på om man vill bli Tandhygienist. Jag tycker att det är fördelaktigt att vara bra på matematik, kemi, biologi, psykologi samt vara "händig" (inte... Läs hela svaret -
Tandläkare eller läkare?
Hejsan! jag har ett stort beslut framför mig och kan så lite om de båda yrkena. Jag har läst på andra sidor och så men får inte riktigt grepp på det vore tacksam om ni kunde hälpa mig? Jag undrar hur utbildningarna ser ut för de båda yrken. Som jag har förstått så får man sin legitimation...
Hejsan, SpeciaIisering för Iäkare är friviIIigt ... man kan jobba som AIImän Iäkare också, utan att vara speciaIist. men om man viII pIugga tiII SpeciaIistIärare, då är det... Läs hela svaret -
Plugg inom osteologi?
Hej, jag undrar hur långt man kan studera till osteolog och vad är det minsta man kan studera för att kunna få jobb inom det? O vilka jobb är dom typiska för osteologer? Älskar denna sida! Tack i förhand.
Jag skickar din fråga till en sakkunnig. I väntan på svar, läs på Den här sidan>> och se om du hittar intressant info där.
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga