Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31938 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'svetsare' (6 st.)
-
Yrkesutbildning Yrkeshögskola ?
Hej jag har jobbat som lärare i snart 20 år. Nu vill jag ändra inriktning i min karriär och bli svetsare. Jag funderar på om det är möjligt att gå svets grund 100p för att se om det är något för mig eller inte. Är det...
Hej,se om yrkesutbildning till Svetsare finns på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Om den utbildning finns, då är det rimligt att anta att även kursen Svets grund, 100 gymnasiala... Läs hela svaret -
Hur söker jag en praktikplats?
Hej jag studerar till Svetsare på komvux och ska ha praktik i några veckor längre fram i utbildningen. Jag tänkte börja söka på egen hand i god tid och har hittat en hel del företag. Vissa av dessa företag har jag sett söker folk ibland....
Hej, jag rekommenderar jag att du skickar ett välformulerat brev via e-post där du presenterar dig själv, förklarar ditt intresse för yrket Svetsare och frågar om möjligheterna att... Läs hela svaret -
Hur gör man för att "byta" yrke?
Hej, jag läser just nu mitt andra år på El och energi programmet. Är inte riktigt nöjd och vill läsa till svetsare istället men vill läsa klart min el och energi utbildning först. Hur gör jag för att bara byta branch sådär?...
Hej Mohammed!Ett förslag är att du efter gymnasiet söker till en yrkeshögskoleutbildning som heter Certifierad svetsare med kvalificerad kompetens, se presentationen av den utbildningen: på... Läs hela svaret -
behöver jag kunna något om svets innan jag börjar inudstri?
jag ska börja med inrikting svetsteknik.
Hej Mohammed!Grattis! Du kom in på gymnasiet och ska utbilda dig till ett yrke med mycket ljusa framtidsutsikter! Jag vill också nu påminna om att yrket Svetsare är... Läs hela svaret -
om att bli svetsare?
Hej, om en person som endast varit i Sverige i ett år och som läser svenska nu vill bli svetsare, var kan hen utbilda sig? Personen har i sitt hemland arbetat som svetsare i 2 år; hen var i Sverige på praktik som svetsare i 1 månad. Tack för svar! O.
Hej,utbildning till svetsare ligger i Sverige på gymnasial nivå. Du skriver inte hur gammal personen är som vill bli svetsare och det är viktigt att veta. För ungdomar under 20 år - finns... Läs hela svaret -
Hur blir man undervattensvetsare?
hej, jag försöker hitta info om hur man blir Undervattensvetsare men det är svårt. Kan ni svara på den frågan? tack!
Hejsan, Jag skall försöka att besvara din fråga. Läs gärna om yrket Anläggningsdykare>> för att det är den 2-åriga anläggningsdykarutbildningen på... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga