Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31938 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'industritekniska programmet' (10 st.)
-
Yrkesutbildning Yrkeshögskola ?
Hej jag har jobbat som lärare i snart 20 år. Nu vill jag ändra inriktning i min karriär och bli svetsare. Jag funderar på om det är möjligt att gå svets grund 100p för att se om det är något för mig eller inte. Är det...
Hej,se om yrkesutbildning till Svetsare finns på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Om den utbildning finns, då är det rimligt att anta att även kursen Svets grund, 100 gymnasiala... Läs hela svaret -
Gymnasiet examen utan naturkunskap 1a1 ?
Jag vänder mig till er med en fråga angående min behörighet för högskolestudier. Jag genomgår för närvarande Industritekniska programmet och har slutfört kurserna nedan: Datorstyrd produktion 1, Datorstyrd produktion 2 Engelska 5, Engelska...
Hejsan,du måste ta ut Examensbevis från komvux. Inom komvux läser man inte några "program" (det gör man på gymnasiet, ungdoms-gymnasiet, alltså). På komvux finns... Läs hela svaret -
Kan jag bli behörig!!?
Om jag går industritekniska, kan jag bli behörig till juristprogrammet?
hej Erik, det är inte omöjligt att på Industritekniska programmet bli behörig till juristprogrammet, men kan inte garanteras. Se Programplan för IN >> ... du har rätt att läsa svenska 2, 3 och... Läs hela svaret -
behöver jag kunna något om svets innan jag börjar inudstri?
jag ska börja med inrikting svetsteknik.
Hej Mohammed!Grattis! Du kom in på gymnasiet och ska utbilda dig till ett yrke med mycket ljusa framtidsutsikter! Jag vill också nu påminna om att yrket Svetsare är... Läs hela svaret -
Polishögskolan via FT/IN?
Hejsan! Jag får börja med att ursäkta mig själv då jag väljer att ställa denna fråga anonymt. Kanske lite smått oförskämt av mig. Nåväl, Jag är 19 år gammal och har ansökt om till gymnasiet efter ett tidigare avhopp på grund av diverse anledningar. Jag är mycket intresserad av att komma...
Hej, på alla nationella svenska gymnasieprogram har elever rätt att få läsa kurser som ger Grundläggande behörighet. Om eleven läser på ett Yrkesprogram, ingår inte svenska 2, 3 och... Läs hela svaret -
Vill bli SO lärare?
Hej jag går industritekniska och ska börja 2an till hösten. Är inte helt nöjd med mitt val men vill inte heller byta linje. Vill helst bli So lärare i framtiden. Kan tänka mig att jobba inom industri ett tag men vill sedan studera vidare till so lärare. Ska läsa svenska 2, 3 och även engelska 6...
Hej Emil! Vad roligt att du har en plan och vill undervisa i SO.För att bli behörig och ha möjlighet att kunna söka utbildningen behöver du ha grundläggande behörighet samt ha... Läs hela svaret -
Angående industritekniska programmet?
Hej! Jag funderar på gå industritekniska programmet, hur är matten där? Är den svår? Vad är den jämförbar med? Vad gör man på programmet? Måste man plugga vidare efter man gått där? Vad kan man bli efter programmet isåfall? Tacksam för svar!
Hej, Marcus! På Industritekniska programmet läser man en kurs i Matematik - 1a. Det år den kursen som man läser på alla yrkesprogram. Att få godkänt betyg i Matte 1 ingår i... Läs hela svaret -
Jag behöver verkligen hjäp med mitt gymnasieval!! vart ska jag gå?!??
Jag har jätte svårt med gymnasievalet. Nu i februari valde jag sam-beteende fast jag vet inte riktigt varför jag vill gå där och nu funderar jag även på att gå industritekniska programmet och bli svetsare eller gå på hotell-och turismprogrammet för har aldrig varit utomlands och vill komma ut i...
Hej Frida! Det låter som om du har väldigt mycket tankar om framtiden och det är naturligtvis bra. Det jag tror att du behöver nu är att få lite hjälp att strukturera upp dina tankar och... Läs hela svaret -
Vad behöver man ha för ämnen för att komma in på polishögskolan?
Jag går på industritekniska programmet första året, jag undrar vad jag beöver ha för ämnen? För att komma in på polishögskolan. Som extra val har jag risk och säkerhets profilen.
Först och främst så behöver du läsa till den högskoleförberedande behörigheten eftersom du går ett yrkesprogram. Det är kurserna Svenska 2+3 och Engelska 6. Sedan måste du även ha... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga