Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31905 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'underkänt' (8 st.)
-
Hur ska jag söka flera ämnen i komvux?
Hej! Är född 2003 och gick Ekonomi Juridik, Gick ut med ett studiebevis och planerar att plugga upp dessa ämnen nu till 2024 i komvux. Det jag fått svårt att hitta är hur jag ska söka? För jag har flera kurser jag måste läsa upp för...
Hejsan,vi rekommenderar att du gör planering mot examensbevis från komvux tillsammans med en SYV på komvux (i den kommunen där du är folkbokförd). Utan att veta i vilken kommun du... Läs hela svaret -
Måste jag klara hela tekniska basår?
Hej! Jag ska nu till hösten börja på det tekniska basåret i Örebro för att sedan plugga någon typ av ingenjörsutbildning. Jag gick på ekonomiprogrammet och behöver därmed fysik, matematik 4 och kemi 1. Min fråga är då...
Hej,jag vill ta upp frågan om studiemedel, till att börja med. Om du under studier på basåret tar studiemedel för heltidsstudier då är tanken att du ska få godkända betyg... Läs hela svaret -
Kan man få gymnasieexamen efter gymnasiet?
Jag har fått underkänt i 3 ämnen och undrar om det går att få sitt gymnasieexamen efter gymnasiet?
Hej Samuel, om du har högt betyg i Idrott och hälsa 1, vinner du på att be rektor att försöka få studietid förlängd för dig - på gymnasiet; detta för att... Läs hela svaret -
Hur många kurser kan jag få underkänt i för att kunna ta studenten?
Hur många poäng kan man missa utan att riskera sitt examensbetyg? Jag har F i NK och på gränsen till F i Svenska 3.
Hej Alicia, det finns ett Antal Olika villkor som alla måste vara uppfyllda - för att kunna få ut sitt examensbevis och på vissa punkter skiljer sig kraven mellan... Läs hela svaret -
Underkänd kurs, räknas poäng?
Hej, kanske ganska självklart svar, men om man läst en kurs under gymnasiet, där man inte fick G, då kan man väl inte söka in till högskolan med kursen, som man ser att man har läst fast inte fått poäng på? / Sandra
Hej Sandra, om kursen krävs för särskild behörighet och man har IG eller F betyg i kursen, då har man man inte behörighet. Du har rätt.IG och F är också Betyg, men de är inte... Läs hela svaret -
Studerar på distans, Hermods, frågor angående studier och underkänt?
Jag läser nu webbutveckling 1 på Hermods, fokuserade på körkort under första halvan av kursen så det blev sent för allt annat. Det är bara ett uppdrag kvar...
Jag förstår att du är orolig både över dina betyg och över studieekonomin. Distansstudier kräver minst lika mycket tid av de studerande än "vanliga"... Läs hela svaret -
Hur mycket kan nationella prov resultat sänka betyg?
Jag läser nu Svenska 3 och är snart färdig med kursen. Jag har fått A på uppgifter som vi har gjort , endast två PM fick jag F samt alla mina klasskamrater fick de också F på PM. I nationella proven i Svenska 3 fick vi alla i klassen betyg F på skrivdelen och jag fick B i muntlig delen. När vi...
Hejsan, jag förstår att du är fundersam; att det känns inte rätt för dig, men vi här på Fråga SYV kan tyvärr inte hjälpa dig just med den... Läs hela svaret -
Jag vill läsa upp andra kurser än dom jag är underkänd i?
hej! Jag tog studenten med dåliga betyg och underkänt i några ämnen, inte pågrund av att jag egentligen har svårt för skolan utan brist på motivation och ett ämne jag var helt ointresserad av. Jag vill idag läsa upp mina betyg men jag vill inte läsa de kurser jag fått underkänt i. Jag...
hej Sofia, jag ser att du är 22 år och gissar därför på att du kanske fått Samlat Betygsdokumnet från gymnasiet med kurser betygsatta med G, VG och MVG,... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga