Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31905 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'lönespecialist' (7 st.)
-
Fundering kring jobb?
Hej! Om man ska se till både lön och efterfrågan, vilket av dessa yrken kommer gynna mig mest om jag utbildar mig till? Förstår att det är svårt att säga exakt, men på ett ungefär. Det gäller yrkena: redovisningsekonom, operativ...
Hej!Att bedöma vilket yrke som kommer att gynna dig mest i termer av både lön och efterfrågan är komplicerat och kan variera beroende på faktorer som geografisk plats (var i Sverige du kommer söka... Läs hela svaret -
Lönespecialist eller lönekonsult? Vad är skillnaden?
Hej. Jag har börjar se mig om efter utbildningar. Har kännt en tid att jag skulle vilja jobba med något ekonomiskt, administrativt. En bekant föreslog "lönespecialist". Tydligen skulle det vara stor efterfrågan och lätt att få jobb senare....
Hej Caroline,yrken du är intresserad av är i Sverige icke-reglerade, alltså finns inga strikta krav på utbildning eller innehåll i arbetsuppgifterna, utan det kan t o m vara... Läs hela svaret -
Skillnaden mellan löneadministratör, lönekonsult och lönespecialist?
Har sedan i somras tänkt söka en lönespecialistutbildning i Malmö men har nu fått reda på att den ej ska starta. Jag vill plugga på distans och hitta något likgiltigt. Likgiltiga utbildningar finns som t.ex Lönekonsult i närheten av mig,...
Hej Nellie,din vän har rätt. Pga de yrken som du är intresserad av är i Sverige icke-reglerade, så är det stor frihet som gäller: arbetsgivare... Läs hela svaret -
Jobba utomlands som lönespecialist?
Jag undrar om man har möjligheten att jobba utomlands som lönespecialist? Hur är arbetsmarknaden och hur lönen?
Hej,"utomlands" - är alla länder utanför Sverige; och det är väldigt många olika länder, som har olika regler för möjligheter att jobba inom olika yrken, olika... Läs hela svaret -
Kommer min utbildning att godkännas?
Hej! Jag pluggar till lönespeciallist och har nyligen bestämt mig för att flytta till Österrike om 1.5 år. Med tanke på att man studerar mycket svenska lagar så undrar jag ifall utbildningen kommer att godkännas i Österrike?
Hej Azra, jag vill råda dig att ta kontakt med myndigheter i Österrike och ställa den frågan. Det kan annars vara så att det blir till arbetsgivarna att bestämma; om en arbetsgivare vill... Läs hela svaret -
Skillnad på lönespecialist och lönekonsult?
Hej! Jag undrar vad det är för skillnad på en lönekonsult, löneadiministratör och en Lönespecialist? Hur mycket skiljer det sig i utbildningarna? Med vänlig hälsning, Emma
Hej Emma, de yrken du nämner är inte legitimationsyrken och kräver inte någon "strikt eller specifik" utbildning, som måste innehålla "det här och det där"... utan... Läs hela svaret -
Finns det liknande program på universitet?
Hej Jag vill söka något om ekonomi och lönespecialist har väckt mitt intresse. Men lönespecialist är en yrkeshögskola program. Jag undrar om det finns något liknande program på universitet istället, dvs liknande arbetsuppgifter osv. Helst i Linköping om det inte finns i Linköping vart finns det...
Hej Frank! utbildningsutbud för högskola/universitet med start hösten 2017 blir färdigt till 15 mars 2017, då ansökningsperioden börjar till högskoleutbildningar med start... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga