Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32017 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'ungdomsgymnasiet' (7 st.)
-
Vill studera igen men vad gör jag?
Hej! Jag är född 2006. Jag har inte gått gymnasium sen jag slutade nian har gjort andra grejer i 2 år och tänkte börja nu. Finns det möjlighet att direkt börja i 2an med 07or istället för att undvika ålderskillnaden? Vad krävs...
Hej!jag vill börja med att svara att det finns också alternativet Folkhögskola. På folkhögskolornas allmänna kurser kan man börja läsa från det att man fyllt 18 år, ej... Läs hela svaret -
Göra komvux/kurs på föredetta gymnasie?
Hej!:) Jag undrar om det är möjligt att efter studenten (dvs som person som gått ut gymnasiet) kontakta sitt förra gymnasium och be om att få göra en/eller flera kurser extra i efterhand istället för ex komvux etc? Jag gick sista tiden på...
Hej,det är tyvärr så att från 1 juli det kalenderåret som man fyller 20 år "hör man" till komvux, och ej längre till gymnasieskolan. En gymnasieskola får... Läs hela svaret -
Två utbildning?
Hej jag undrar om man kan läsa två saker pararellt, jag vill läsa vårdbiträde utbildningen och samtidigt läsa ämnen jag saknar på gymnasienivå?
Hej Mansora!Menar du någon specifik utbildning till Vårdbiträde som kanske går på heltid och du undrar om du kan läsa ännu mer så det blir studier på mer än heltid?Eller menar du att du... Läs hela svaret -
Vart kan jag studera följande kurser?
Är intresserad av att läsa följande kurser, vart hittar jag de? 1. Resmål och resvägar 2. Service och bemötande 1
Hej Robin,båda de kurserna är Programgemensamma och med det Obligatoriska på Hotell- och turismprogrammet på "ungdomsgymnasiet" ... men om du är 23 år, då är du, förmodar... Läs hela svaret -
Börja gymnasiet när man är 20 år?
Hej! Enligt skolverket kan man börja gymnasiet tom första kalenderhalvåret man fyller 20. Innebär det att om man fyller 20 år den 3 januari så kan man i princip börja gymnasiet innan 30 juni (första kalenderhalvåret). Tacksam för hjälp!
Hej Jon, ja - "i princip" - ja, men eftersom Läsåret börjar i augusti - september antas eleverna allt som oftast till gymnasieskolorna just då. Hur kan man börja gymnasieskola i juni, när... Läs hela svaret -
Möjligt att ta examen i högskoleförberedande program med matematik 1a?
Hej Jag har studiebevis och vill plugga upp mina betyg och få ett bra merit som möjligt. Jag vill helst ha ett A i matematik 1 men jag läste matte 1C...kan jag göra prövning i matte 1a och sen ta examen i det humanistiska programmet och ta bort 1C betyget? Är det möjligt?
Hej Magnus, vi har idag varit i kontakt med betygsexperten från UHR, universitets- och högskolerådet, och bl a diskuterade möjlighet att läsa lättare... Läs hela svaret -
Vilka betyg söker jag med?
Jag ska läsa på komvux i höst för att få en gymnasieexamen. Har många kurser ifrån den ungdomliga gymnasieskolan. Söker jag med betygen från både komvux och gymnasieskolan sen när jag söker till högskolan efter jag är färdig på komvux?
Hej Julia, du kommer (om du uppnår kraven) få EXAMENSBEVIS från komvux. Det är med det dokumentet, dvs Examensbevis från komvux, som du söker till högskolan. I Examensbevis från komvux... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga