Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31962 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'läsa två utbildningar samtidigt' (8 st.)
-
Att få två csn bidrag?
Jag ska studera två utbildningar efter sommaren! En yrkesutbildning och en utbildning i högskolan! Jag undrar om jag kommer få två csn bidrag eller är det bara en? Har hört mycket om det och därför tänkte jag fråga! Blir det att man...
Hej!frågor om studiemedel besvaras bäst av studiestödsutredare på CSN men just den frågan du ställer kan jag svar på. Studiemedel kan man, som max, få för Heltidsstudier. Och detta... Läs hela svaret -
läsa tekniskt fysik ?
Hej jag funderar på att läsa teknisk fysik på chalmers samtidigt som jag läser klart min master på chalmers. får man göra så?
Hej,det finns inga generella förbud mot att läsa flera utbildningar samtidigt. Men... du ska ju också hinna och orka. Att läsa på mer än 150% av studietakt är ett undantag (finns de som läser... Läs hela svaret -
Kan jag läsa två kurser på yrgo?
Kan jag läsa två halvfarts kurser samtidigt på yrgo? Den ena är i Göteborg och den andra i Karlskrona
Hej!YRGO är yrkeshögskola i Göteborg. Vad jag vet, så erbjuder YRGO för det mesta utbildningar i Göteborg. Se gärna information på yhguiden.se/anordnare/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg -
Kan jag läsa två olika utbildningar samtidigt?
Hej! Jag har blivit antagen till Apotekarprogrammet och jag studerar just nu. Jag har läst på vissa ställen på internet att man kan läsa två utbildningar samtidigt, men för att kunna göra det så ska man inte söka till två olika...
Hej,det är Antagning.se som gör antagning till svenska högskole- /universitetsutbildningar. Vad Antagning.se svarat på liknande frågor förut var att man kan bli antagen till nya... Läs hela svaret -
Två utbildning?
Hej jag undrar om man kan läsa två saker pararellt, jag vill läsa vårdbiträde utbildningen och samtidigt läsa ämnen jag saknar på gymnasienivå?
Hej Mansora!Menar du någon specifik utbildning till Vårdbiträde som kanske går på heltid och du undrar om du kan läsa ännu mer så det blir studier på mer än heltid?Eller menar du att du... Läs hela svaret -
Måste jag läsa naturkunskap 2?
Hej! jag har läst naturkunskap 1a1 på vård o omsorg programmet och vill söka nu till röntgensjuksköterskeprogrammet men fick reda på att man måste ha naturkunskap 2, undrar om jag måste läsa naturkunskap 2 dller ingår det i en av...
Hej Hiba; info om vilka kurser som ersätter Naturkunskap 2 finns bl.a på... Läs hela svaret -
Kan jag bli skolkurator?
Jag läser till studie-och yrkesvägledare och är i precis i mitten av min praktik. Jag börjar känna att detta yrke kanske är just för mig och är lite mer intresserad av den psykologiska biten. Min fråga är egentligen om jag kan bli en...
Hej! skolkurator är i Sverige (än så länge) inte ett legitimationsyrke och arbetsgivare får anställa vem de vill, men vad vi ser är att endast socionomer med påbyggnadsutbildningar och... Läs hela svaret -
vård och omsorg?
jag studerar vård och omsorg andra året i gymnasiet. har inte så höga betyg. jag vet inte vad jag ska plugga vidare till efter gymnasiet, vad kan man bli när man pluggar vård och omsorg, vilka kurser behöver man?
Hej Amira, När man pluggar VO, kan man börja jobba direkt efter gymnasiet, bl.a som Stödassistent, Undersköterska, Personlig assistent, Sjukhustransportör eller inom Hemtjänsten. Det kan finnas även... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga