Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31997 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'TAPIL' (6 st.)
-
Tandläkarprogrammet?
Hej, Jag går i Natur första året och jag tror att jag Får Typ C på allt förutom svenska och tyska och idrott där jag Har A och Enegelska E/D Jag vill bli tandläkare och har kollat på hur man kan komma in och det är ganska svårt jag...
Hej,om du gör ditt bästa i varje kurs du läser, så gör du det du kan göra (i alla fall nu, när du läser på gymnasiet). Att lova dig att du ska garanterat kunna komma in på... Läs hela svaret -
Vad behöver jag göra för att komma in på tandläkarprogrammet?
Hej! Jag går år 2 på Natur programmet med inriktning natur. Jag vet att det krävs hög merit för att komma in på tandläkarprogrammet. Men än så länge har jag C och D som betyg från 1:an p.g.a. siutation som hände...
Hej,om du gör ditt bästa i varje kurs du läser, då gör du det du kan!Inför högskoleprovet kan man träna. Det finns t.ex gamla prov med facit.... Läs hela svaret -
Finns ett annant alternativ att komma in till tandläkarprogrammet?
Hej! Mitt meritvärde ligger på 20,40 och kunde inte komma in till tandläkarprogramet, finns något annat sätt att komma in till just detta program förutom högskoleprov? hörde att man kan bli tandläkare genom att läsa tandsköterska...
Hej Suzan,Kika gärna på information på KI, Karolinska Institutets webbplats om Alternativt urval till tandläkarprogrammet (som de förkortar till... Läs hela svaret -
Hur kommer man in på Tapil?
Hej! Jag fick nyligen veta att man kan söka till tandläkarprogrammet via Tapil och vill gärna veta mer utförligt hur allting går till. Behöver man fortfarande läsa ämnen för behörighet eller hur går allting till?
Hej Hanna,TAPIL är en variant av "Alternativt Urval" som lärosätena kan besluta om att införa (dock kan skolan också bestämma sig, när som, att sluta erbjuda den möjligheten,... Läs hela svaret -
Tapil/hp/snitt?
Hej, jag har en fråga om antagning till tandläkarprogrammet. Om man ansöker via Tapil, stryks hp och snittet bort eller är det automatisk det "bästa" eller "mest fördelaktiga betyget som man söker med då?
Hej Anne, det jag tror är: att det är "bästa" eller "mest fördelaktiga" som man söker med - eller rättare sagt, att man söker i ännu en urvalsgruppe, men söker fortfarande "kvar" ännu i andra... Läs hela svaret -
Kan man gå vidare i TAPIL utan högskoleprov?
Hej! Har mejlat KI men inte fått något svar därför vänder jag mig till er. Jag har tänkt att göra provet (TAPIL) tisdagen den 18/4 men den 1 april var första gången jag gjorde högskoleprovet och jag funderar på om KI hinner få innevarande termins högskoleprovsresultat, det vill säga är det...
Hej Kristina, så här står det på http://ki.se/utbildning/alternativt-urval (Karolinska Institutets hemsida):
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga