Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31895 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med '#högskoleprovet #hp' (8 st.)
-
Räcker Högskoleprovet?
Hej! Jag går andra året på gymnasiet och har inte särskilt bra betyg, mina betyg ligger mellan E och C. Jag har inte någon gång fått F i en kurs, men mina betyg räcker inte för att gå på tandläkare programmet vilket är...
Ja, du kan komma in på tandläkarprogrammet på ett svenskt lärosäte i HP-urvalet (där du kommer konkurrera med resultatet från högskoleprovet); Högskoleprovet befriar inte från... Läs hela svaret -
Högskoleprovet vad är genomsnittet om man läst matematik 3?
Jag har försökt googla mig till det här men har inte riktigt hittat nått, vad tror du är det rimligt att tänka att jag kan få 1.2 eller högre ? Har jag för höga tankar om mig själv då gällande matten jag tänker eftersom...
Hej,jag tror inte det finns några uppgifter att hitta på "nätet" om vad snittet för personer som gjort högskoleprovet och som läst matte 3 är...... Läs hela svaret -
Kan man komplettera med folkhögskola och sedan söka med högskolprovet?
Hej jag har gått ut gymnasiet med en godkänd gymnasieexamen. Jag vill plugga till sjuksköterska på universitetet men saknar naturkunskap 2. Jag har tänkt gå en allmän kurs på folkhögskola där man läser 4 kurser (därav den enda...
Hej,om du har resultat från högskoleprovet, kommer du prövas i HP-urvalet. Du kan dock samtidigt prövas även i BF-urvalet (omdöme från en... Läs hela svaret -
Hur funkar det när man ska söka?
Hej, när man ska söka till universitet/högskola, så kan man ju komma in på två olika sätt. Genom högskolepoäng eller genom sina vanliga betyg. Men hur går det till? När man söker, väljer man vilken sorts "sytem" man vill söka med, alltså antigen HP eller vanliga betyg? Eller söker man med båda...
Hej Urtė!Antagning.se prövar alla sökande i alla de urvalsgrupper där de kan prövas och i varje urvalsgrupp får man en ny chans att komma in. Som sökande bör man göra ansökan... Läs hela svaret -
Höja sina gymnasiebetyg?
Hej! Mitt namn är Akam och är 20 år gammal och har läst naturvetenskapsprogrammet inr. samhälle. Jag har ansökt till komvux för att läsa matte 2 igen då jag fick underkänt i det under min gymnasieperiod, dock så undrar jag om det...
Hejsan!Att göra högskoleprovet är bra att du planerar för. Gör HP om tillfälle ges.Behörighet till socionomprogrammet inkluderar godkänt betyg i matte 2. Behörighet till... Läs hela svaret -
Har högskolepoäng för tandläkare men f i fysik 1 kan man gå in ändå?
Hej, Jag har högskolepoäng för att gå in i tandläkare programmet men har tyvärr F i fysik 1, men däremot har jag C I fysik 2. Kan man ändå gå in även om man har F i fysik 1?
Om du är Behörig, spelar det i så fall ingen roll att du har F betyg i fysik1. Det är Fysik2 som ingår i särskild behörighet till läkarprogrammet . Lycka till! -
När räknas högskoleprovet?
Hej! Funderar på att söka in till socionomprogrammet i höst eventuellt. Största chansen är att komma in är troligtvis på högskoleprovet då jag redan nu ligger precis under gränsen på 0.90. Om jag gör högskoleprovet nu på våren, kan jag söka in med det i höst eller får man in svaren för sent?
Jo, det går bra att söka till höstterminen 2018 med resultatet av högskoleprovet från våren 2018. Ansökan till högskoleprogram och kurser med start HT2018 måste man göra under... Läs hela svaret -
Högskoleprovet HP ?
Hej,jag känner mig inte nöjd med mina betyg och jag har tänkt göra högskoleprovet.Jag har börjat att träna på de gamla proven men jag har en fråga,de står att de kan ta upp till 2 år för dem att göra ett prov så jag undra om det är samma prov som kommer 2 gånger på ett och samma år?
Hej Laura, det är aldrig exakt samma högskoleprov som kommer nästa gång. Svårighetsgrad och "karaktär" i uppgifterna är rätt så lika, men det är inte samma frågor. Varje... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga