Student
    Hej. Jag ska börja andra året på gymnasiet nu i höst och undrar vad kursen "Kommunikation" innebär (lite mer på djupet) och går ut på. Tack på förhand.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,
    följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:

    Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:

     

    • Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
    • Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
    • Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
    • Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
    • Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
    • Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
    • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
    • Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.

     

    Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)

    Betyget E

    Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget D

    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    *****

    Betyget C

    Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget B

    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    *****

    Betyget A

    Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

    Länktips: skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne.

    Daniel SYV

    Hej Amanda,

    du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
    Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".

    Hälsningar
    D:

    Frågor och svar taggade med '"gamla betyg"' (7 st.)

    • Sofia

      Behörighet Paralegal yrkeshögskola?

      Jag har gått Humanistisk linje och tagit studenten 1988. Jag har även gått 2årig vårdlinje, student 1991. Har jag särskild behörighet 1B i matte samt 1B i samhällskunskap? Detta krävs för att studera paralegal. Tacksam snabbt svar Sofia

      Anna: : Hej Sofia,de uppgifter du ger i din fråga räcker inte för att ge ett svar. Man måste även veta under hur många år du läste de aktuella ämnena och vilka betyg du fick i dem... Läs hela svaret
    • Maria

      Godkänt examensbevis 1998?

      Jag tog studenten 1998, men hade inte godkänt i alla ämnen. Är det ett godkänt examensbevis eller bara ett studiebevis om jag gick barn och fritidsprogrammet, hade 2370 poäng totalt varav 170p ej godkänt och 2200p godkänt. Jag hade heller inte godkänt i specialarbetet. Då jag vill söka in till...

      Milla : : Hej Maria,om du gör ansökan till högskola/universitet för första gången, vet inte jag om du har Grundläggande behörighet. Om du sökte till högskola förut, då fick du... Läs hela svaret
    • Melissa

      Högskola utan engelska 6?

      Hej, jag går på barn och fritidsprogrammet och jag har valt bort engelska 6, men jag undrar om jag kan söka vidare till förskollärare utan engelska 6? Eller hur ska jag göra? Har hört att man kan söka in utan engelska 6 om man gör de innan 2020, är de sant?

      Anna: : Nej Melissa, det är tyvärr inte sant. Du kommer inte utan godkänt betyg i eng 6 kunna komma in på Förskollärarprogrammet, därför att det är en högskoleutbilning och till en... Läs hela svaret
    • elev

      Vad motsvarar avgångsbetygen idag?

      Hej! Har ett avgångsbetyg framför mig, eleven har gått en tvåårig social linje. 1993 utfärdades betygen. Jag har luskat ut att samhällskunskapen (54800) motsvarar idag samhällskunskap 1b. Men jag är osäker vad matematiken motsvarar? (3500). Jag utgår från uhrs bedömningsverktyg. Se...

      SYV-besökare: : Hej Amina, enligt vad jag kan se i tabellen, så motsvarar det betyget matte 1a, 1b eller 1c - vilket av dem som... dvs Matte 1. Men jag tänker på att betyget är satt för snart 25 år sedan.... Läs hela svaret
    • Natalie

      Kommer mina betyg att vara giltiga?

      Hej! Jag har sökt till förskollärarutbildningen som ska börja nu till våren 2017 och mitt mål är att en dag kunna utbilda mig till specialpedagog. Nu är det så att jag har 3 kurser som jag har läst på gymnasiet samt att jag har läst 3 kurser på komvux och så har jag även fått ett studieomdömme...

      Julia: : Som regel är betygen giltiga tillsvidare, dvs på obegränsad tid.  Undantag: om man vill samla in fristående kurser till ett dokument som bekräftar att man tar "gymnasiekompetens " till ett... Läs hela svaret
    • jai

      vilka kriterier krävs till att läsa till sjuksköterska?

      Hej , Jag har 3 årig undersköterska utbildning(omvårdnadsprogrammet)gymnasium Sedan har jag jag läst lite handledning och ledarskap på högskola i Kalmar. Nu senast gick jag en Specialist undersköterska utbildning . från gymnasiet har jag har jag 2/3 i matte samma i Naturkunskap . är det...

      Anna: : Hej Jai, Särskild behörighet till Sjuksköterska - består av godkända betyg i Matematik 2, Naturkunskap 2, och Samhällskunskap 1b/eller två kurser 1a1+1a2/.... Läs hela svaret
    • Anna

      Avgångsbetyg från 1991?

      Ett fullständigt avgångsbetyg från 1991 innehållande 2 årskurser svenska, en årskurs matematik + en årskurs matematik tillval, 2 årskurser samhällskunskap, två årskurser engelska + andra ämnen ska ju motsvara grundläggande behörighet. Räknas samhällskunskapen som motsvarande till...

      SYV-besökare: : Hej Anna, om jag förstår det rätt så ska personen som har de betygen söka till högskola. Det är Antagning.se som gör bedömning om personen är behörig eller inte - både... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga