Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31912 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'jobbannonser' (8 st.)
-
Vad ska jag läsa på universitetet?
Hej, jag vet inte vilken utbildning jag ska välja. Jag läste natur på gymnasiet och tror att jag vill jobba inom läkemedelsindustrin. Jag tycker människokroppen är intressant men vill inte bli läkare då jag inte vill jobba med människor på...
Hej!Att jobba "inom läkemedelsindustrin" är en ganska "vag beskrivning". Man kan inom den jobba som t.ex Inköpare eller Säljare men det är kanske inte det du i första hand... Läs hela svaret -
Var kan psykologer jobba?
Hejsan, Jag undrar dels var psykologer kan jobba samt var man bör jobba som psykolog om man vill tjäna mycket pengar? Tack på förhand för svar. Mvh, Henke
Hej!Psykologer, i Sverige, gör utredningar och föreslår åtgärder inriktade på individer, grupper, organisationer och fysisk miljö. Psykologer kan arbeta inom alla de olika... Läs hela svaret -
Klinisk farmakologi?
Hej! Jag undrar om jag tar apotekarexamen som tar 5år och ett halvt år praktik, kan jag då därefter bli klinisk farmakolog, eller måste jag plugga ännu mer för att komma dit? Vad gör en klinisk farmakolog ens? Vad är arbetsuppgifterna?
Hej S!Du får gärna vända dig till de som jobbar på universiteten med de utbildningar som ligger inom den aktuella kunskapsområde: du kan ställa frågor både till studievägledare på de... Läs hela svaret -
Utbildning till klinisk farmakologi?
Hej ! Jag undrar hur man blir klinisk farmakologi, har hört om att man måste vara i grunden utbildad till läkare eller apotekare, men vad händer sen? ska man läsa något mer efter apotekare för att bli klinisk farmakologi ?
Hej S!det vi vet om yrket Farmakolog berättar vi i yrkespresentationen på Framtid.se/yrke/farmakolog Oavsett vilken utbildningsväg man väljer, så blir den vägen ganska lång.... Läs hela svaret -
hur blir man adjunkt?
Hej, jag undrar hur man blir adjunkt? Jag har kandidatexamen inom statsvetenskap och studerar på masternivå inom organisation och ledning Behöver jag läsa några pedagogiska kurser för att få jobbet?
Hej Mona!Med "adjunkt" kan man mena olika "saker". Adjunkt - är en arbetstitel som används ganska sällan inom utbildningsväsendet i dagens Sverige, men ändå förekommer. En adjunkt... Läs hela svaret -
HR med kanidat i sociologi eller företagsekonomi?
Hej! Jag ska bestämma mig för vilken utbildning jag vill börja på och har bestämt mig för att jag vill jobba inom HR men har kollat på två olika utbildningar. Antingen Personalvetare på Örebro universitet där man tar en kandidat i...
Hej!inom "personalhantering" är yrken i Sverige icke-reglerade, vilket betyder att arbetsgivare får anställa "vem som helst" - det är varje arbetsgivarens... Läs hela svaret -
Nutritionist jobb?
Hej SYV! Tack för att ni tar er tid att besvara min fråga. Jag funderar på att studera kandidatprogrammet i nutrition för att bli näringsfysiolog. På arbetsmarknaden skall det enligt SACO och Framtid.se vara lätt/balans med att få jobb. Jag letade...
Hej!på tre år kan situationen på arbetsmarknaden förändras väldigt mycket. Så länge det inte finns ngn "arbetsplikt" eller jobbgaranti i Sverige, går det inte att garantera att... Läs hela svaret -
Många jobbannonser kräver gymnasiekompetens?
Hej, ofta får man fråga från elever och föräldrar - om vad gymnasiekompetens är för ngt. I många platsannonser står det att man ska ha Gymnasiekompetens som ett krav eller önskvärt... och sedan, i andra sammanhang - vid ansökan till komvux yrkesutbildningar, exempelvis så står det också t.ex...
Hej, vi på Fråga SYV har tidigare fått samma eller liknande frågor och vi vet också från andra källor om att det efterfrågas förklaring på vad... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga