SYV-besökare
    Hej, ofta får man fråga från elever och föräldrar - om vad gymnasiekompetens är för ngt. I många platsannonser står det att man ska ha Gymnasiekompetens som ett krav eller önskvärt... och sedan, i andra sammanhang - vid ansökan till komvux yrkesutbildningar, exempelvis så står det också t.ex "för dig som ännu inte har gymnasiekompetens"... det känns som det menas lite olika saker, trots att man pratar/skriver just "gymnasiekompetens". Finns det någon sammanfattande förklaring kring den mystiska "gymnasiekompetensen" som nämns i olika sammanhang och verkar vara rätt så viktigt begrepp.
    Tackar på förhand för alla tips.
    S.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej,
    vi på Fråga SYV har tidigare fått samma eller liknande frågor och vi vet också från andra källor om att det efterfrågas förklaring på vad gymnasiekompetens är för någonting, och vi har därför skapat framtid.se/bloggar/vad-ar-gymnasiekompetens - sammanfatting kring den frågan, där vi försökte förklara från olika synvinklar, i olika sammanhang, eller diverse olika synsätt på GYMNASIEKOMPETENS, vad som kan menas när man nämner gymnasiekompetens.

    Hoppas förklaring (se länk ovan i detta svar) blir till hjälp!

    Hälsningar

    Peter SYV