Student
    Hej. Jag ska börja andra året på gymnasiet nu i höst och undrar vad kursen "Kommunikation" innebär (lite mer på djupet) och går ut på. Tack på förhand.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,
    följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:

    Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:

     

    • Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
    • Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
    • Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
    • Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
    • Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
    • Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
    • Kritisk bearbetning av information från olika källor.
    • Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.

     

    Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)

    Betyget E

    Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget D

    Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
    *****

    Betyget C

    Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
    *****

    Betyget B

    Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
    *****

    Betyget A

    Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.

    Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.

    Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.

    Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.

    När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

    Länktips: skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne.

    Daniel SYV

    Hej Amanda,

    du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
    Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".

    Hälsningar
    D:

    Frågor och svar taggade med 'personalvetare' (67 st.)

    • Intresseradstudent

      Vad ska jag plugga för att jobba med HR?

      Hej! Jag vill plugga HR/personalvetarprogrammet men är osäker om jag ska gå på universitet eller yrkeshögskola. Vilket ger bäst möjligheter i framtiden och skiljer sig lönerna? I framtiden skulle jag vilja jobba som personalchef, rekryterare men också kunna växa väldigt mycket inom olika roller...

      Milla : : Hejsan! Läs gärna frågan och svaret i tråden på fragasyv.se/fragor/hr-personalvetare Om du efter att ha läst svaret där har frågor kvar, återkom i så fall.
    • anonymfråga

      Kommer jag in på personalvetarprogrammet?

      Jag har sökt till personalvetarprogrammet i Örebro till våren och hamna i första urvalet på plats 68 av 83 i betyg och 54 av 49 i hp, finns det någon chans att jag kommer in?

      Milla : : Hejsan,jag förstår det som så att du har RESERV-platserna alltså står i reserv-kön i olika urvalsgrupper. För att någon, över huvudet taget, ska komma in från... Läs hela svaret
    • So

      Olika karriärmöjligheter?

      Hej! Jag har läst en rad olika kurser och undrar vilka olika karriärsval jag kan göra med hjälp av dessa. Har läst: organisation och ledarskap A (7,5 hp), organisation och ledarskap B(7,5 hp), Juridisk introduktionskurs (15hp), Religionspsykologi A (15hp), Psykologi A...

      Milla : : Hej!Med den blandningen av kurser du har läst finns det flera karriärvägar du kan överväga. Här är några exempel:1. **HR och Personalarbete**: Kunskap inom områden organisation,... Läs hela svaret
    • Undersköterska

      Vad kan jag söka till?

      Hej! Mitt mål i framtiden är att bli någon slags chef eller personalansvarig inom vården, allternativ arbeta med personalfrågor osv. Vad kan jag söka till? Jag tänkte söka till socionom, dock svårt att komma in på då jag inte har...

      Milla : : Hej!Det är bra att du har klara mål för din framtida karriär inom vård- och omsorg och personalansvar. Här är några utbildningsvägar du kan fundera på:1. Du nämner... Läs hela svaret
    • medborgare

      Är offentlig förvaltning likt personalvetareprogrammet?

      Hej! Jag läser offentlig förvaltning och jag vill arbeta med HR frågor. Behöver jag då läsa hela personalvetarprogrammet eller kan jag läsa till vissa kurser som saknas? Jag läser 4 termin inom offentlig förvaltning.

      Milla : : Hej,yrken inom HR är i Sverige - i alla fall för det mesta - icke-reglerade, vilket betyder att det inte finns någon specifik utbildning som man måste ha. Man kan få... Läs hela svaret
    • Therese

      HR eller SYV-utbildning?

      Hej, Velar otroligt mycket kring om jag ska jobba med HR eller som SYV i framtiden och vilken utbildning jag ska söka. Min fundering: Om man läser till SYV på ex. Stockholms universitet. Kan man tillgodoräkna sig någon av kurserna om man skulle vilja komplettera i framtiden och få en...

      Anna: : Hej Therese,SYV-programmet (när jag läste det) inkluderade en "valfri termin" (inte helt valfritt men vi fick välja mellan ett antal samhällsorienterade kurser som vi kunde läsa på olika... Läs hela svaret
    • Elev

      Vad innebär "Godkänt i kurser som motsvarar 90 %"?

      Hej, Jag undrar över denna skrivelse: Grundläggande behörighet = det du måste ha Du som har slutbetyg från ett nationellt eller specialutformat program i gymnasieskolan har grundläggande behörighet till högskolestudier om du har: lägst betyget...

      Liselotte: : Hej Sofia,alla svenska högskole-universitetsutbildningar, både kurser och program, kräver alltid att man har Grundläggande behörighet (till högskolestudier). Många program... Läs hela svaret
    • elev

      Att bygga en egen program på högskolan?

      Hej! Jag läser till studie och yrkesvägledning, jag undrar om jag kan läsa fristående kurser i sidan om och kunna bygga en examen inom HR samtidigt som jag pluggar till syv? Jag är intresserad av både utbildningarna och vill skaffa mig kompetenser inom hr...

      Liselotte: : Hej Issy!Vad roligt att du pluggar till mitt yrke - SYV! Studier på syv-programmet är på heltid och kräver i genomsnitt 40/timmars per vecka i studieinsats, men det är inte förbjudet att... Läs hela svaret
    • .

      Jobba som personalvetare/Hr via en socionomutbildnin?

      Hej! Jag pluggar just nu socionomprogrammet men skulle vilja jobba inom hr och personalvetare branschen efter utbildningen. Undrar om detta är möjligt via en socionom utbildning eller om jag måste gå en personalvetare utbildning. Räcker det med att läsa upp...

      Peter: : Hej L,Personalvetare och olika HR-yrken, hör i Sverige till de så kallade "icke-reglerade yrken", vilket betyder att ingen legitimation finns att söka och arbetsgivare... Läs hela svaret
    • Elev

      Personalvetarjobb med lärarexamen?

      Hej. Har lärarexamen, men vill sadla om till personalvetare. Tänker något av dessa jobb: rekrytering, arbetsmiljö, lön, arbetsrätt. Frågor till er: - Måste ett helt program läsas igen dvs. personalvetarprogrammet eller kan personalvetarjobb...

      Julia: : Hej Linda!Personalvetare är ett icke-reglerat yrke, och arbetsgivare får därför anställa vem de vill på "personalvetar-jobben". Vem vill arbetsgivare anställa? Vår... Läs hela svaret
    • Student

      Kurser för personalvetare?

      Hej! Är inte säker att jag kommer in på personalvetarprogrammet. Vilka kurser behöver man gå för att bli personalvetare om man går kurser istället för program? Skiljer det sig i olika städer vilja kurser som krävs? Har tänkt...

      Anna: : Hej Maja,titta på vilka kurser som ingår i olika personalvetarprogram (olika kurser kan ingå i olika program även om programmen har samma namn) och försök efterlikna programmet - alltså... Läs hela svaret
    • Emelie

      Fristående kurser för rekrytering?

      Hej, Jag vill helst inte gå personalvetareprogrammet. Utan läsa fristående kurser och specialisera mig inom just rekrytering. Vilka kurser tror ni spontant är bra att läsa på universitetet för detta?

      Anna: : Hej Emelie,det vi vet om yrket Rekryterare uppger vi på Framtid.se/yrke/rekryterareDet är yrket, som är i Sverige är icke-reglerat och det betyder att hen som anställer eller ger uppdrag... Läs hela svaret
    • Msgana

      Vad behöver jag för att bli personal vetare?

      Hej går tredje året på gymnasiet och läser handel och administration. Jag har inga F och det går bra för mig men jag vill studera vidare efter gymnasiet till personalvetare och jag vet redan att jag ej kommer vara behörig till programmet då jag...

      Anna: : Hej,behörighet till personalvetarprogrammet kan se ut på detta sättet: "Matematik 3b alt 3c och Samhällskunskap 1b alt 1a1 +1a2." Alltså för särskild behörighet... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga