Hanna
    Hej,
    Jag har precis gått ut gymnasiet där jag läste natur och är nu på ett sabbatsår. Jag vill gärna börja studera till nästa höst men är osäker på vad, jag trivdes med natur ämnen och har fallenhet för dem, men jag är inte säker på att jag vill forska. Sen vill jag inte gå en utbildning som det är för svårt att få jobb efter. Men mitt största problem är; hur ska jag hitta den utbildningen jag vill gå? Vad finns det för annat inom naturvetenskap som har andra karriärs möjligheter än forskning? Hur vet jag hur jobbmöjligheter ser ut efter utbildningen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna,

    börja med att kika på de ca 80 yrken inom "Naturvetenskapligt arbete" som du kan se på www.framtid.se/yrken/naturvetenskapligt-arbete

    även Lärare i Naturkunskap och andra naturkunskaps-ämnen som biologi, fysik och kem - kanske du kan tänka dig att överväga: se yrkespresentation Ämneslärare>>.

    Som det är i Sverige idag, så finns det i princip inte ngt. jobb-garanti. Det finns arbetsmarknadsprognoser men de kan slå fel.

    Om du är mycket osäker på vad du vill jobba med i framtiden eller om du är rätt att inte få jobb efte ren lång utbildning - så kanske du "vinner på" att jobba under ett par år, tills du kommer på vad du vill jobba med eller utbilda dig till.

    Du är 19 år, och enligt de senaste "rönen" är den mänskliga hjärnan färdigutvecklat först vid 25-års åldern. Du är fortfarande mycket ung. Dina intressen och mål i livet kan fortfarande förändras ganska mycket.

    Kika gärna på många olika presentationer på www.framtid.se - där finns det ca 2000 st. yrken att kika på.

    Bästa hälsningar

    ANNA