Amy
    Undrar om det finns någon utbildning till laboratoriebiträde/assistent. Är intresserad av att arbeta i labb och har en del tidigare erfarenhet men vill ej utbilda mig till BMA. Finns det något annat alternativ för mig?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amy,

    För att kunna jobba som laboratorieassistent, krävs det oftast höskoleutbildning med inriktning mot kemi, biokemi t.ex. BMA (Biomedicinsk analytiker) eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer passande. Ex. som utbildad kemist kan man jobba inom yrke/laboratorieingenjor-inom-kemiomradet

    Yrken som kemist, biolog och biokemist är i Sverige inte "reglerade", dvs det finns inte några strikta centrala/generella regler om vad man måste ha för utbildning, utan det blir till varje enskild arbetsgivare att bestämma.
    Vår erfarenhet är att miniminivå, som arbetsgivare kan acceptera för att erbjuda anställning som "labb-assistent", är kandidatexamen (3-årig högskoleutbildning) inom det aktuella kunskapsområde.

    Vänligen
    ANNA