Lana
    Hej. Jag läser samhällsvetenskaps programmet med inriktning beteende andra året. Jag undrar om jag kan lägga till tre extra kurser till mitt tredje år för att kunna höja mitt snittpoäng?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lana,
    du måste prata med SYV på din skola, för att en gymnasieelev kan inte ta och "lgga till extrakurser", utan du måste i så fall få en ändring i din Individuellt studieplanen och om "extra-kurser" bestämmer Rektorn (och rektorn kan säga Nej).

    Det är, dessutom, inte alla "extrakurser" som kommer höja "snittpoäng". Det är kurser som kan ge meritpoäng som du behöver, i så fall, läsa.

    Max antal meritpoäng som man kan ha är 2,5. Även om man skulle ha fler kurser som i princip ger meritpoäng, kommer ändå endast 2,5 meritpoäng plussas på till jämförelsetalet.

    Börja med att noga läsa info på Gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-merit och jämför med din situation; vilken utbildning du vill söka på högskolenivå, är mycket viktigt att veta. Om "din högskoleutbildning" ej kräver matte, kommer du få 0.5 i merit redan för godkänt betyg i matematik 2.
    Engelska 7 ger 1.0 i merit. Kommer du få godkända betyg i moderna språk 3 och 4, ger "bara det" 1,5 i merit. På så sätt har man "rätt att få tre meritpoäng"... men endast 2,5 kommer att räknas in (därför att det är max).

    Uppnår man max i merit, finns det ingen mening att läsa "extra-kurser" (om det är annat än "ren kunskap" man vill få). "Extra-kurser" som inte ger meritpoäng och inte krävs för särskild behörighet, räknas inte in.
    Därför måste du fundera över om några "extra-kurser" kommer att, över huvudet taget, påverka din möjlighet att komma in på en högskoleutbildning.

    Nackdelen med att läsa "extra-kurser" är att de kräver tid och engagemang, som tas ifrån de "vanliga kurser" och eleven kan riskera att inte uppnå kraven för examensbevis (och i så fall blir hen inte behörig till högskoleutbildningar, över huvudet taget).

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    Vänligen
    ANNA