Hanna
    Hej,

    Jag har ett år kvar på naturvetenskapliga programmet inriktning natur och är väldigt kluven i vad jag ska läsa senare.

    I något år har jag varit väldigt inriktad på att bli läkare för att sedan bli forskare neuroendokrinolog eller psykologi, men efter flera sjukhusbesök i sommar har jag insett att jag tycker att sjukhusmiljöer är väldigt obehagliga och inte är någon plats där jag vill spendera stor del av min utbildning och karriär.

    Det jag egentligen är intresserad av är den biologiska delen av psykologin, beteendemönster och hälsopsykologi, och har då funderat mer på psykologi eller alternativt biomedicin.

    Vilket program är egentligen det bästa? Jag har hört att läkarutbildade har lättare för att forska, vilket tillsammana med en bra lön känns som det jag "borde" välja. Hur ser det ut med biologisk forskning för psykologstuderande? Är det ett "sämre" val att läsa till psykolog än läkare eller biomedicinare om jag skulle vilja bli professor och kunna forska, undervisa och kanske ta emot patienter?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna,

    vilken spännande fråga, men som också är svår att svara på.
    Du skriver "svår för att forska" - och jag tror du menar inte att kunskaper eller ambitioner inte räcker till utan att det är "ekononi" (medel för forskningsprojekt) som kan sätta käppar i hjulet. Och det är en svår fråga att besvara... och speciellt på flera år framöver.... det tar ju lång tid att bli läkare eller psykolog. det är ju minst 7 år framåt i tiden vi pratar om! Och att säga om vilka forksningsprojekt som kommer att finnas om 7 år kan ingen människa göra idag. :(

    Mitt råd till dig är att du söker den utbildning som du tror mest på just när det dags att bestämma sig (i mitten av april) - ... det är t o m långt till april! :) och du hinner ändra dig och t o m flera ggr. :)

    Det är inte helt ovanligt att man hoppar av en högskoleutbildning och söker en ny utbildning... om man inser att det var inte riktigt det man har tänkt sig eller om nya ideer och intressen gör att man vill ändra inriktning.

    Det är jätte-jättesvårt /typ omöjligt/ att säga att "så här blir det om 7 år"... och du kommer att trivas med det och det och får jobb där och där... helt omöjligt.

    Ett råd jag kan ge att du försöker boka tid hos flera studievägledare på högskolor/universitet som jobbar på de utbildningar som du är intresserad av - läkarprogrammet, psykologprogrammet, BMA-programmet och kanske också på kandidatprogrammen (flera olika) i biologi. Sedan kan du jämföra deras svar och försöka dra egna slutsaser.

    Det är, som sagt, en mycket intressant fråga du ställer. Men också en komplex fråga... och för ge ett pålitligt konkret svar på den skulle man behöva se in i framtiden... vilket är omöjligt. :)

    Ännu ett tips jag kan ge att du kanske kan försöka rikta ditt gymnasiearbete så att du under GA-skrivande kan undersöka det som du fråga om nu... dvs inom vilka yrken som man kan ägna sig åt det som du vill göra i framtiden; vilken utbildning krävs och vad som kan ge de bästa förutsättningar för att lyckas inom just ditt intresseområde.

    Kankse även yrkesbeskrivningar på Framtid.se och info på länkar som finns i dem längre ner under "nyttiga länkar" kan bli till viss hjälp.

    Du får gärna återkomma och berätta vad du kom fram till själv; vilka svar du får från studievägledare på högskolor/universitet och även skriva ner dina tankar om framtiden och yrkesval, för övrigt. :)
    Bästa hälsningar

    ANNA

    P.S; yrken inom Naturvet.arbete beskrivs på www.framtid.se/yrken/naturvetenskapligt-arbete