Hickmat
    Hej!

    Antagningsperioden är nära förestående och tankarna har börjat gå åt olika håll. Jag tog studenten utomlands förra år, skickade mina betyg till UHR, kompletterade med det som saknades och är nu behörig inför HT16. Betyget är inget problem i mitt fall, fick 20/20 i den svenska skalan samt full meritpoängskompensation (+2,50). Komplettering gick också bra, fick 4 A ( Fysik 2, Engelska 5 till 7) och 2 B (SAS 3 och kemi 2) genom att läsa på distans. Räknade ut att mitt snitt förblir maximalt genom tillämpning av en formel på antagning.se (rätta mig gärna om jag har fel). Fick läsa SAS 3 direkt eftersom jag bedrev självstudier utomlands på egen hand, så jag anser mig som en målmedveten person som tycker om att arbeta självständigt, om det skulle vara av nån relevans till frågan.

    Nu till frågan. Jag är oerhört kluven i mitt val mellan läkare eller psykolog. Egentligen så tyckte jag väldigt tidigt under min skolgång att läkaryrket passar min personlighet perfekt eftersom att lösa problem finner jag lockande samtidigt som jag har en fallenhet för naturvetenskap och speciellt det som förklarar de processer och mekanismer som sker inom människokroppen och som styr våra vitala funktioner. Under mitt sista år på gymnasiet dock så läste jag en kurs inom filosofi, men det hade egentligen mer att göra med psykologi och mänsklig kognition. Jag insåg snabbt att jag älskade det. Jag hade tankar att sikta på det istället, men läkaryrket har ju så mycket bredd att jag är rädd att jag skulle ångra mig...

    Jag tycker dessutom om att lyssna på folk, alltså verkligen lyssna och försöka klura ut vad det är för fel och arbeta mot en lösning. Detta hjälper inte i mitt val direkt. Så då är frågan: Vad borde jag välja? Kan tänka mig att det finns fördelar med både yrkena men jag kan inte alls bestämma mig... Finns det nån mellanväg? Tror inte psykiatriker skulle passa mig helt heller eftersom jag vill vägleda förhållandevis friska personer också, inte enbart de som lider av grava psykiska störningar.

    Tack!

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Hickmat,

    det är jättebra att du har så höga betyg att du fritt kan välja mellan utbildningar (och vara i princip säker på att komma in)! Du är en av de få sökande till högskoleutbildningar som är i den positionen.

    Jag undrar vad har du i din ansökan som ditt första alternativ nu? dvs vad sökte du under ansökningsperioden 15mars-15 april?

    Menar du att du kanske vill göra ändring i din ansökan nu eller undrar du inför nästa ansökningsperiod, dvs att du vill börja läsa vårterminen 2017?

    Bästa hälsningar

    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Jag sökte till samtliga läkarprogrammen i första hand följt av psykologprogrammen. Skulle jag bestämma mig psykolog istället så skulle jag stryka de 7 första valen.
    • Milla : OK, jag förstår hur du tänker... Har du funderat på längd på utbildningar? Det tar betydligt längre tid att bli läkare än psykolog.
    • Milla : en annan sak att tänka på: "internationell aspekt" i detta är den att en psykolog, som är utbildad i Sverige kan ha svårt /och t o m omöjligt/ att få lov att arbeta som psykolog i vissa andra länder. Däremot läkare kan mycket lättare att få lov att jobba som läkare i alla länder. Du läste på gymnasiet utomlands, därför tänker jag att du kanske i framtiden vill jobba utomlands och i så fall kan läkare vara rätt val - då det kan bli mycket svårt (och kanske omöjligt) att få jobba som Psykolog utomlands.
    • : Finns det nån specialitet inom läkaryrket där man kan behandla en patient med användning av psykologiska metoder samtidigt som man tar vara på sina medicinska kunskaper?
    • Liselotte : jag skriver nu ett nytt svar till dig.
    Läs alla kommentarer
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,

    det jag, som inte är expert på Läkaryrken eller Psykologyrket (och experter sitter på de respektive institutionerna, ex se kontaktuppgifter här>> och du kan också kontakta Studievägledare på de olika läkarutbildningar på olika orter och på psykologutbildnigen också... :) - skulle säga:

    Psykiatriker, som är specialistläkare

    eller

    möjligtvis kan man som läkare bli forskare>> och studera  t.ex "placebo-effekt".

    Grundutbildning till läkare är 5,5 år och sedan ska man gå AT-tjänst>>i minst 1,5 år till och först efter det kan man börja utbilda sig till Specialistläkare>>. På de åren mycket kan hända och nya grenar inom läkarvetenskap kan uppstå (eller så kan du själv uppfinna en ny gren... :).

    L. :)

    Liselotte
    • : Forskning... Hade inte tänkt på det. Kan man forska samtidigt som man är en verksam läkare?
    • Anna : Nu är jag inte expert på det område men det tror jag absolut att man kan - t.ex bedriver man "kliniska studier" dvs testar (i senare skeden av framtagningen av läkemedel) på riktiga pacienter och då är man både läkare och forskare. Sedan kan man undervisa blivande läkare /högskolelärare/ och forska samtidigt. Universitet måste bedriva forskning och det är inte olika personer som undervisar studenter och forskar, utan det är samma personer.
    • : Okej. Tack för hjälpen. Tror jag satsar på läkarlinjen nu när jag ser att det finns många vägar att välja mellan under resans gång. Tack igen.
    • Mikael : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer