Johannes

    Hej! Jag går i tankarna om att bli lärare eller studie- och yrkesvägledare. Jag har alltid varit intresserad av språk, andra kulturer och människor så just nu funderar jag på att bli antingen språklärare eller studie- och yrkesvägledare & internationell koordinator. Med anledning i detta funderar jag på om jag kan bli studie- och yrkesvägledare med en lärarexamen för att "hålla alla dörrar öppna"? Vidare funderar jag på hur man gör för att bli internationell koordinator och ifall det finns internationella möjligheter ifall man vill flytta utomlands som SYV?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Johannes,
    kika gärna på yrke/internationell-samordnare
    En "internationell koordinator" är i Sverige ett icke-reglerat yrke, alltså det är de som anställer som bestämmer vilken utbildning man ska ha; därför är det omöjligt att rekommendera någon specifik utbildning.
    Yrket SYV är ej ett legitimationsyrke, men Lärare är det, alltså för att bli "behörig lärare" måste man i Sverige ha legitimation som baserar sig på lärarexamen.
    Som syv anses man vara "behörig" om man har examen från SYV-programmet, men inga planer på att införa SYV-legitimation finns ännu... alltså arbetsgivare får anställa vem de vill som SYV-ar, egentligen. Så, men lärarexamen kan man få anställning som SYV, om rektorn som anställer ej får tag på någon som har SYV-examen eller om man ska kombinera att vara SYV och lärare (kanske 50% SYV och 50% lärare).

    En så kallad "internationell SYV" är mer eller mindre ett önskemål... finns väldigt få SYV-ar i Sverige idag som kan mycket om studier utomlands; SYV-ar som jobbar på IB-diplomaprogrammen blir tvungna att lära sig en hel del om högre studier utomlands... så de kanske kan kallas för "internationella SYV-ar".

    Att "hålla alla dörrar öppna" kan bli svårt; för att vissa yrken kräver legitimation, som t.ex Lärare; och då ska man ha lärarexamen och sedan söka legitimation hos Skolverket. SYV-programmet och Lärarprogrammen är Olika utbildningar med i princip olika innehåll.

    Liselotte
    • : Hej!
    • : Tack för ett bra svar.
    • : Jag funderar på om man kan bli studie- och yrkesvägledare genom att plugga personalvetare och sedan gå en master i studie- och yrkesvägledning? Med vänlig hälsning, Johannes
    • Anna : Än så länge är Studie- och yrkesvägledare (SYV) inte ett "legitimations-yrke", vilket betyder att arbetsgivaren bestämmer vem som får jobbet. Det finns ÖNSKEMÅL att man anställer behöriga SYV-ar, men det är inte ett krav; och, som sagt, finns det inte ngn legitimation eller planer på att införa legitimation för SYV-ar.
    • Anna :

      SYV-programmet är på 3 år på heltid, 180hp. Känner inte till ngt. masterprogram som skulle leda till examen som SYV. Kika gärna på studera.nu/jamfor-utbildning/?SYV

      Jag har tidigare haft kollegor, anställda som SYV-ar med utbildning som Informatör, Lärare och Socionom. Utan examen från SYV-programmet är man icke-Behörig SYV men kan få samma jobb som behörig SYV och samma lön... detta pga yrket är icke-reglerat, alltså finns inte några krav på legitimation eller examen, inte några strikta krav i alla fall. Inom en viss kommun kan man bestämma att endast med examen från SYV programmet som man kan få "fast"-anställning som SYV. Programmet är på 3 år; det kan ibland gå att komma in i "senare del av programmet" om man sedan innan har en annan högskoleutbildning; för det måste lediga platser på programmet finnas. Kontakta gärna studievägledare på SYV-programmen som kan inkomma med mer relevant info.  Lycka till!

    Läs alla kommentarer