Linnea

    Hej, när jag gick ut 9an så blev jag aldrig godkänd i engelska så började på IM för att plugga upp min engelska och bli godkänd. Min lärare jag fick var väldigt omotiverad och det känndes som att hon inte ens ville vara där eller överhuvud taget lära oss nånting. men Jag gjorde alla uppgifter hon gav mej ändå eftersom jag ville bli godkänd så jag kunde börja gymnasiet. Eftersom Jag är väldigt blyg (har även på papper att jag varit blyg dom liten) så ville jag inte läsa för hela klassen så hon fixade extra lektioner med mej för att jag skulle få läsa för henne själv. Hon kom på den första extralektionen vi hade fixat sen började hon ställa in dom och säga att hon inte kunde. Därefter gick det ett litet tag sedan blev hon sjukskriven för att hon hade gått in i väggen och vi fick en annan lärare så länge, när vi hade den andra läraren läste jag för hela klassen och gjorde alla uppgifter han gav mej, den nya läraren var mycket mer motiverad och man märkte att han ville lära oss vilket fick mej att känna att jag kunde mer och han fick mej även att läsa inför hela klassen. När Den nya läraren jag fick skulle sluta för att min gamla skulle komma tillbaka sa han till mej att allt jag gjort såg bra ut och att Dehär skulle bli ett E han skulle bara prata med min riktiga lärare eftersom han inte fick sätta betygen. När min lärare kom tillbaka började hon klaga på att hon var trött hela tiden och avslutade lektionerna tidigare för att hon var trött. När jag hade utvecklingssamtal med min riktiga lärare varade det i 2 minuter där hon bara sa att jag skulle bli godkänd om jag läste lite mer. Så vi fixade fler lektioner för att läsa och jag läste även för henne på lektionerna som hon sa var bra. Ungefär 3 veckor innan betygen skulle sättas kommer min lärare till mej och säger att jag inte kommer bli godkänd för att jag inte läst tillräckligt och då ringer min mamma till läraren och säger att man hinner läsa på dom veckorna som är kvar och då fixar hon extra lektioner för att läsa och jag läste ungefär 2 lektioner med henne Sen börjar hon ställa in dom igen. När jag läst för henne och visar att jag kan det kommer hon och säger massa andra anledningar att jag inte kommer bli godkänd. Hur kan en lärare som inte ens varit där överhuvud taget kunna sätta ett F på mej när jag klarat allting, hon har hela tiden sagt att jag ska bli godkänd och min vikarie vi fick har oxå sagt att det här är ett E. Vikarien har ju pratat med läraren och berättat att jag uppfyllt kraven för E men det struntar hon i och sätter ett F och hittar på massa anledningar till att inte bli godkänd även fast hon inte varit där och inte vet nånting. Vad ska jag göra nu har inte kunnat söka till vanliga gymnasieprogram på grund av det här och här sökt till inriktade program med extra engelska men där finns det bara 2 platser och nu ligger jag på reservplats 7. Vad ska jag göra nu? vill absolut inte gå IM igen med den där läraren igen.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Vi hoppas du kommer in på programinriktat val; annars så kanske Yrkesintroduktion kan vara en utbildning för dig.

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Linnea,

    läs gärna om Yrkesintro på https://www.gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IM/yrkesintroduktion - till yrkesintro är man behörig om man har kunskaper i svenska motsvarande lägst godkänt betyg från årskurs 6 på grundskolan och intresse för valt yrke; man behöver, alltså inte ha några godkända betyg från år9 på gymnasiet för att kunna komma in på yrkesintro. Tanken är att man kan bli anställningsbar även utan gymnasiekompetens; givetvis bra att uppnå behörighet och komma in på gymnasiets nationella program, vilket också är möjligt när man läser yrkesintro.

    ang. betyg i Engelska
    om du anser att du har Kuskaper som motsvarar godkänt betyg - be att få göra en prövning. Kostnad på 5oo kr kan tas ut för det, som du eller dina vårdnadshavare betalar; någon garanti på att du får godkänt betyg genom prövningen, kan på förhand inte ges.
    Om du har eller inte har Kunskaper i engelska (eller ngt. annat ämne) som motsvarar godkänt betyg, kan inte jag eller någon annan SYV veta; det är lärarens kompetens att sätta betyg.
    Men det är rektor som är ytterst ansvarig på skolan. Om du tycker att undervisning inte höll det kvalité som förväntas, be dina vårdnadshavare att prata med rektor på skolan. Det går också att göra anmälan till Skolinspektionen; sedan bestämmer skolinspektionen om de tar upp fallet och gör en inspektion på din skola eller om de inte gör det.

    Vänligen
    Julia syv